AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.143

Äldre bil=högre försäkringspremie

Jämförde lite försäkringspremier på olika bilar och det är helt otroligt vad försäkringspremierna kan skilja mycket. Åt fel håll alltså, man tror ju att en nyare och dyrare bil skulle vara dyrare att försäkra.

Ex.
325 -88 uppskattat värde 20 000kr helförsäkring, 14760kr
323 -99 uppskattat värde 160 000kr, helförsäkring 11720kr

Är 24år, bor i lägenhet på mindre ort. Är E30-förarna så otroligt mycket sämre på att köra, jämför med E46-förarna, att de i princip måste betala hela bilens värde var sextonde månad i premier? Eller finns det någon annan logisk förklaring till skillnaderna?
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Tror att anledningen att det skiljer så mycket mer är att nya bilar är mycket säkrare med larm och andra säkerheter, plus att människor generelt är försiktigare med nyare bilar och detta vet försäkrings bolagen om, nyare bilar är bättre kvalite, det brukar inte bli fel på dem som på äldre bilar o.s.v.

(kan oxå tilläga att vissa äldre bilar är lika bra som nya)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det som försäkringen ersätter är ju inte bara bilen utan även föraren och det som körs på, så antagligen är det så att dels blir man värre skadad i en E30 samt att de mer frekventa olyckorna gör att fb har stora kostnader för just e30

/Christofer
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ju billigare bilen blir ju mer 18-åriga rallyförare får råd med bilen och den hoppar upp i skadestatistiken.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Undra varför min VW Caddy skåp -01 är så pass dyr i försäkring som den är då... lär juh inte vara några "18-åriga rallyförare" som åker såna *s*

Sjukt nog skiljer det bara 100:- i månaden mellan min E36 Cab och VW Caddyn i helförsäkring
Gjorde för skojs skull ett annat exempel:
Saab 900 -85 helförsäkring 5250kr
Saab 9-3 -99 helförsäkring 10364kr

Så att det skulle bero på bilens säkerhet eller att nyare bilar är svårare att stjäla kan man därmed avfärda. E30 ligger högre i alla delar av försäkringen (trafik, delkasko, vagnskada)

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag är inte särskilt förvånad över att E30 ligger taskigt till! Även E36 lär ligga förhållandevis dåligt till i olycksstatistiken!

Tänk bara, 18år, 325-88, tonade rutor betyder vanligen att effekten i M20n utnyttjas till max.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det handlar inte om bilen är ny eller gammal, bara hur skadedrabbad den är i statistiken. Sedan att nyare oftast ligger bättre till är väl ganska logiskt eftersom det inte har hunnit hända så mycket med dom.

BMW CS #5139
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jämförde någon gång 100 2.8 quattron jag hade med en A6 4.2 quattro som stod till salu på en firma i närheten. 100:an som jag gav 32000:- för skulle kosta 28000:-/helåret, A6:an med 120 hästar mer för 280000:- skulle kosta 14000:-/helåret med samma villkor.

Sex på alla fyra, roligast så!
Försäkring är baserat på statistik. Statistiken säger att E30 är en olycksdrabbad modell. Sker mest olyckor med ungdomar bakom ratten kommer premien vara högst för denna grupp.

Att dyra bilar kostar mindre att försäkra beror på att det är ett annat klientel som äger dessa, statistiskt. Den Audi A6 4.2 quattro som nämnts ägs i regel av medelålders personer med villa och eget garage. Den typiske E30 ägaren är kanske en 20-årig kille boende i lägenhet och bilen parkerad längs gatan.
Att Caddy är dyr är väl inte så konstigt, en bil som generellt körs hårt av många olika förare, vanlig som budbil.
Hade en saab 9000 Turbo årsm -90 , värde cirka 15 000 kr,
kostade 5800 kr i helförsökring.
Köpte sedan en 9-5 Aero kombi -00, värde cirka 170 000kr, den kostade 5850 kr i helförsäkring.
Jag frågade då mitt bolag IF varför det inte skilde nått i försäkringskostnad. Svaret var att 9000 stjäls hur enkelt som helst medans 9-5 aldrig hade stulits...
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
9-5 aldrig hade stulits...? Var det nån praoelev du snackade med eller? :-)

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.