AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.316

tider på ringen e34 m5?

ta
76
tax
M5 Touring -94
Nån som vet vilka tider man fått med standard e34 m5 på ringen?
V12 LeMans
Om jag inte minns fel från ett tidigt test , 8 min 50 sek med en M5 3.6 .

Kan ha fel .
ta
76
tax
M5 Touring -94
M5:an blir alltså omkörd av en 130i.
Något måste väl ha hänt på femton år. Det är en ocean av tid i bilvärlden.
tax:

Tiden på M5 E34 är 8.38 om jag inte minns fel.

Angående 130i tid så för man nog ta den med en nypa salt. BMWs testförares tider verkar vara något optimistiska. M5 E60 skulle enligt BMW klara ringen under 8 min men tiden i SportAutos test blev 8.13. Enligt BMW så klarar 130i ringen på 8.35 och det är samma tid som AMS fick på M3 E36 3.2 1999 och snabbare än både Honda NSX och Corvette C5. En Ferrari 355 tar 8.18 min på sig en Porsche 996 8.17 och M3 E46 8.22.

Precis som bjoerck skriver så har det hänt en hel del på 15 år, den största skilnaden för varvtiderna nu mot då är däcken. Med en uppsättning moderna däck så kapas lätt 5-10 sek och med R däck ännu minst lika mycket till.
ta
76
tax
M5 Touring -94
8.38 är det med 3.8l eller 3.6l?
Skulle också vara kul att veta om tiderna blev bättre eller sämre med EDC.

Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
"BMWs testförares tider verkar vara något optimistiska" Jag vet inte om du varit på Ringen och sett dessa köra bil? Men något säger mig att om det är någon som verkligen kan köra runt NBR riktigt snabbt så är det dem. Man kan ju bara gissa hur många varv tex M5:an och 130 är testade på ringen 500 - 1000 varv?!
Och hur många varv kör Sport Auto? och under vilka förhållande?
Har själv haft nöjet att se ett flertal Bmws testas på Ringen, nu senast både M5 och 130.
Men visst är det kul att läsa SA tester!

/John
Vore intressant om någon kunde posta tider för en 3,8 med Nürburgringpaket :-)

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ingen bil går ju runt en bana med en viss tid. Varvtiden bestäms av många faktorer, varav bilen bara är en. Att jämföra två tider, antagligen satta av olika förare, under olika omständigheter, är klart vanskligt. Även banan kan ha förändrats genom åren. Jag tänker då inte främst på dess sträckning, utan på asfaltens grepp.
Jaja, jag får väl ned och sätta en egen tid då, svårare än så är det inte. Vem betalar banhyran en dag? Någon som känner Stuck, Von Saurma eller dylik rutinerad chaufför? :)

Nej jag förstår vad du menar, Nockenwelle, men det vore ändå kul att veta en ungefärlig tid, sedan får man dra av/lägga till några(många) sekunder i felmarginal med hänsyn till banans beläggning, de framsteg som skett inom däckutveckling och så vidare.

Mvh,
Kalle
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, det är alltid kul att jämföra. Hanterar man bara olika uppgifter med rimlig grad av försiktighet så är det helt OK.
V12 LeMans
Hehe , vi kan göra en jämförelse till vår/försommar , ;-) , e34 540 med "tomatlåda" och e34 M5 3.8 .

Det finns ju svenska rutinerade förare , jag känner Per Boström ( Hässleholm) som körde grupp A i en e30 M3-Zirkelbach och Porsche 935 i special saloon . Om jag inte minns fel så blev det SM-guld i M3an bl a . Han är även bekant med en viss Peggen , ;-), som är ganska duktig han åsså .

Per Boström är för tillfället teknisk ansvarig i "Sturesson-stallet" .

Annars hade ju Stuck varit en höjdare, hehe , kanske värdet på bilen hade stigit om han hade suttit bakom ratten ;-) .

Kanske fler som vill testa sin bils tider på Ringen , ;-) .
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hade inte AMS lite M5-historia när de testade nya M5an första gången...
Jag sökte lite på deras hemsida och hittade detta citat: "Ett varv runt banan som chassipaketet uppkallades efter avverkades på 8,45"

Så där har du väl din tid Kalle.
Grelle,

Tackar! Jag drar av 10-15 sekunder från denna tid med hänvisning till att banan har bättre beläggning idag, och att dagens däck är bättre än de var 1992/93 ;-) cirka 8:30 alltså, en respektabel tid!

Mvh,
Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.