|
|
|
|---|---|
| Skall försöka härleda varför inte fläkten går till Kupén inte går när alla andra funktioner som temp, hastighet, val av utblås indikerar men Ej fungerar | |
|
Jag har råkat ut för exakt samma problem.Hade samma problem förra året,underligt nog började problemet vid ungefär samma tidpunkt som nu. Alla lampor,spjäll etc fungerar men fläkten går inte igång.Sen helt plöstligt kan den hoppa igång och då fungerar den klanderfritt,alla fläkthastigheter man ställer in fungerar så det är inte det att bara full hastighet eller något visst läge bara går att använda.Det lustiga är att har man sen parkerat bilen med fungerande fläkt och kommer tillbaks en halvtimme senare är det inte säkert att den hoppar igång igen,Batteriet är fulladdat,säkringarna verkar hela.Tips mottages tacksamt,vore trevligt om man slapp riva den instrumentbrädan..... |
|
|
Jag tror inte det finns några reläer. (på 750) Jag har själv försökt få råd till felsökning. se: www.autopower.se/forum/topic.asp?id=219751 Hittade följande citat på: Länk "There is NO relay for the '96 750iL! I spent a day chasing my tail looking for a non-existant relay. The 750iL uses the blower resistor (final stage unit) as the relay. This is the second glaring error I've found. The omission to use special fluid for self leveling system in power steering reservoir was the first. UNBELIEVABLE!! You need to (a) eliminate the 750 from your cover, or (b) specify "this is for 740 only," etc. I've been working on cars for 50+ years. Going to give my manual away to someone else." |
|
| Tycker de låter precis som att kolen i själva fläkt elmotorn börjar vara slut. Då blir de så att den går ibland å ibland inte när de inte riktigt är kontakt. Och de spelar ingen roll vilken hastighet du har den på. Den kan starta i ett gupp eller om man bankar på fläkten. Bara att ta lös den och se, eller snurra lite på den medans strömmen är påslagen då startar den. Om bilen har gått en hel del mil utan att den är bytt så är de ännu mer troligt.. | |
|
Jag fick den berömda tummen ur akterpartiet idag och beslutade att demontera instrumentbrädan för att komma åt kupefläkten(tröttnade på att köra med rutorna på glänt hela tiden samt att det kan ju vara trevligt med lite värme i bilen).Som hjälp hade jag printat ut lite tips o tricks från folk som hade gjort detta tidigare och tur var det.Det var ett ganska stort jobb och man fascinerades hela tiden av mängden skruvar som kan sitta på olika ställen! Det gjorde ju inte saken bättre att jag blev tvungen att stå ute och genomföra operationen(kallt blev det).Nåväl,fick till slut bort instrumentbrädan,lossade 2 stora stag/armar som satt ivägen för kåpan som täckte fläktmotorn.Bort med 4 skruvar och heureka,där skådade jag besten!Plugga ur snabbkontakten, skruva ur 3 skruvar till,och jag kan äntligen avlägsna orsaken till min luftblås-lösa tillvaro.Den kärvade rejält kan man säga så jag jag gjorde ren den rejält först(Tack Bräkleen!),blåste rent med tryckluft.Sen smorde jag försiktigt upp lagren.Nu snurrade den lätt igen så dit med eländet igen. På med batteripolen igen,vrid om tändningen och den snurrar som aldrig förr! Nu återstod bara att sätta dit instrumentbrädan,dekorlister etc igen,kolla att allting fungerade(det gjorde det med ett litet undantag).När jag testade allting ett flertal gånger hade jag varit väldigt noga med att bryta strömmen innan jag kopplade ur airbagen.Jag glömde däremot att koppla in instrument- klustret så självklart började airbaglampan att lysa.I övrigt så fungerade allt som det skulle och nu blåser det som aldrig förr!Kontentan av det hela är att trots frusna fingrar,svordomar osv så är jag glad att jag äntligen bestämde mig och genomförde detta! |
|
| Hej vart finns bilder och tips om detta? | |
|
Varsågod.Länk Länk MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.