|
|
|
|---|---|
|
Har en 316i -90 som jag skulle vilja göra lite med svängvänlig:-). Detta är en bruksbil som ska funka dagligen fram o tillbaka till jobbet så det är inte några exterma förändringar som jag har tänkt mig. Jag har även en "riktig" banåkarbil så det fins inte några sånna ambitioner för BMW;n. Det jag vill är att bilen ska uppträda trevligt på vanlig väg samt att den kanske sa kunna klara en slalombana. Tack vare att detta är en bruksbil så vill jag inte heller kosta på den så mycket pengar, så vad har ni för budget variant till lite bättre väghållning? Min första tanke var nya org. dämpare o en sänkningssats. Men sedan funderar jag även på införskaffa en uppsättning isdäck till vintrarna o då vet i sjutton om det är så smart att sänka den!? Då blir det kanske rent i hjulhusen:-). Vad har ni för tankar o idèer om detta? Kanske nån som har några billiga väghållnings prylar att sälja? MVH Fredrik C | |
| Bilsteins sänknings sats och monroe reflex dämpare tror jag skulle funka rätt bra, inte så dyrt heller... | |
|
Tror ni det funkar att sänka bilen då om man ska köra med isdäck? Ingen risk att det hugger i? Blir 14"are i sånna fall. MVH Fredrik C |
|
| Du behöver ju inte sänka den så mkt.. 35/40 kan väll räcka... Och det är rätt gott om utrymme i hjulhusen på e36:orna. Jag hade en 320 som var max sänkt med 15" 60profil och det var aldrig nått som tog i... | |
|
Jag tror inte att det är nån fara med "vanliga" däck. Men skulle man sätta på Isdäck så rensar ju som ganska bra om dom tar i någonstans. Ingen som har testat isdäck på en sänkt bil? Jo, ska jag sänka så blir det en "liten" sänkning... Så jag tror nästan att det ska funka. Bilen blir ju lite styvare med andra stötdämpare oxå. Dom som sitter nu har nog hängt med bilens 21" mil:-). Ingen som har lite begagnade väghållnings prylar att sälja? Borde väll finnas folk som byggt fullfjädrade banbilar här som har delar över. Framför allt så är det väll sänkfjädrar jag är ute efter i sånna fall. Men även välbehållna stötdämpare kan vara av intresse. Passar saker från storebröderna rakt av på min 316? MVH Fredrik C |
|
| Jag anser iaf att man håller sig undan Monroes dämpare, de har blivit mycket sämre de senaste 10 åren | |
|
Inte för att dom var speciellt bra för 10 år sen, dom är inge bättre idag heller, lågprisdämpare som inte håller samma kvalitet o standard som Boge, Sachs, Bilstein m.fl. Satsa på bra dämpare, det är en viktig komponent på bilen...... ///Magnus |
|
|
Det är väl en e30 vi snackar om nu va? Bakvagnen har samma typ av dämare på samtliga e30. Du kan leta upp vassare beg. dämpare som suttit på vilken e30 som helst. Fram är det nog olika fjäderben på 316, 318 och 320 resp 318is?? (osäker där), 323 och 325. 45 resp 51mm diameter. Så där blir det till att veta säkert, och inte köpa fel... Koni tillverkar schyssta sportdämpare (gula serien) som har justerbar hårdhet. Du kan nog hitta en komplett uppsättning här på powerbörsen eller på ebay i tyskland (fö. mycket bmw prylar där) för 1500-2000:- i bra skick. Kom ihåg att de finns i väldigt många varianter, kolla på konis hemsida så förstår du: Länk Det tillsammans med lämplig sänkningssats (inte för mycket) gör nog väghållningen så bra den kan bli utan att bygga om med justerbara vinklar, värre fjäderben mm. Passa även på att se över bussningar, lager, spindelleder mm både fram och bak. Sedan med isdäcken så får du väl se till att skaffa däck med rätt dimension... då blir det ju inga problem! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
E21-racing kan garanterat mycket mer än mig (om inte mest på hela forumet) om detta, bara så du vet. Kung på bankörning! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Köp Sachs Advantage- dämpare. De motsvarar original sport/M-chassie. Du blir garanterat nöjd, och de håller förmodligen så länge bilen håller :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Jen Ek > Det må vara samma fysiska storlek på dämparna bak på samtliga e30 men det är INTE samma dämpare för det, helt olika egenskaper beroende på modell och utrustning. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jo, det är en E-30 det rör sig om. Tack för synpunkterna pojkar... Fyll gärna på med fler idèer :-) . MVH Fredrik C |
|
|
tryggve>> Pratar ju inte om orginaldämparna nu. Det jag menar är att om man hittar koni bakdämp som suttit på en 325, så passar de till 316 oxå. Kolla i katalogen jag länkade till ovan. (Måste välja bmw längst upp på sidan). Samma dämpare (80-2522, finns dock i många varianter) erbjuds till samtliga e30. Men det är klart att man ska vara noggrann. Såg att jag länkat till fel sida ovan, hit var det jag tänkte mig: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Så fjäderben med stötdämpare samt bakdämpare från en 325;a passar på min 316? Satt det koni orginal på 325;an eller menar du att man kan hitta koni dämpare som nån bytt till på sin 325a men sedan tröttnat på? MVH Fredrik C |
|
|
Inga koni orginal, det är eftermarknadsprylar. Tröttnat och tröttnat. Kanske någon har uppgraderat till ännu värre, eller bytt tillbaka till orginal pga. komfort... vem vet. Kan tänka mig att 325 fjäderben passar på din bil, men vet inte hur mycket du tjänar på att byta. Finns ju prylar till det klenare fjäderbenet oxå. Ett annat tips är att byta krängningshämmarna. Jag tror du har 18,5mm diam. fram och 12mm bak. De grövsta fram som finns orginal sitter på alla e30 cab (oavsett motor), samt vissa e30 touring. Dessa är 21mm. Bak finns det som grövst 14,5mm, och de sitter på bla. alla e30 med m-chassie. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Börjar nog med dämparna... Dom är så jädrans dåliga så dom måste jag i alla fall göra nått åt. MVH Fredrik C |
|
|
Har du ventilerade skivor fram förresten? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jag har sjutton inte kollat, men jag tror inte det. MVH Fredrik C |
|
|
Det sitter ju på tex. 325. Om du skulle få för dig att uppgradera någongång menar jag. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Det var ju en tanke:-). Skivorna är dåliga o behöver bytas (Däckverkstaden informerade). Då kommer följd frågan... Passar 325;ans skivor rakt av? På vilket modellsteg kom det ventilerade skivor? Är det E30 med sexor som fick det eller? is;en borde väll ha det? MVH Fredrik C |
|
|
Tror inte det är samma ok till de olika skivorna. Skivorna är samma diameter men antingen 12 eller 22mm tjocka. Kolla här: Länk Om man vill göra den uppgraderingen så är nog det bästa att köpa en uppsättning kompletta 51mm fjäderben med bromsar och allt... (Tror inte det finns 51mm f-ben utan ventilerade skivor) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.