|
|
|
|---|---|
|
Efter termostatbyte läcker kylsystemet på min 316 Compakt -95. Jag gjorde en ordentlig avluftning. Men nu verkar det ha läckt ca 1,7l glykolblandning på 20 mil. Jag har inte lyckats hitta någon synlig läcka. Oljan ser OK ut. Jag vill veta de vanligaste felen på denna modell. | |
|
Hur mycket kylarvätska har du fyllt på totalt? Jag skulle tro att du inte fick bort all luft vid din luftning och att det är det som orsakat att nivån sjunkit i takt med att luften nu försvunnit långsamt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vet ej exakt. Första påfyllningen kanske 2,5. liter. Ett par dar senare 1,5 liter. Och nu 1,7... |
|
|
Om du knappar in ditt chassinummer här, får du upp hur mycket ditt kylsystem rymmer: Länk Om du fyllt på mer vätska än vad systemet rymmer, är det givetvis ett läckage någonstans, annars skulle jag avvakta lite och fylla på tills nivån stabiliserar sig. Det är nämligen riktigt knepigt att få ut all luft ur kylsystemet på en BMW om man inte gör exakt rätt. Hur luftade du systemet? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag lossade luftningsnippeln, fyllde på glykol i expansionskärlet till markeringen, på med locket och körde motorn varm så att termostaten öppnade. Upprepade denna process tills glykol pytsade ut genom nippeln istället för vit rök. | |
|
Du bör ställa bilen i en brant uppförsbacke så att fronten är högt upp. Dessutom skall du ställa kupévärmen på full värme och kupéfläkten på halv fart. Sedan sker luftningen i stort som du beskrev. Om det "tjurar" kan man fylla kylarvätska genom luftnippeln, men det tar tid! ;o) Efter "fullständig" luftning finns det nästan alltid kvar lite luft, varför du bör hålla ett öga på nivån de kommande veckorna. Det är mer regel än undantag att nivån kommer att sjunka något under denna tid när luftfickorna försvinner! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.