AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.488

Fartkameror: Tekniken vinner över Big Brother Messing!

Sida 2 av 4
pruttgas: Brist på friktion mellan däcksyta och underlaget är i grunden orsaken till en möjlig utväg, att man åker av vägen. Det går att köra av i fullt laglig hastighet. Tro mig.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bjoerck, Olof: Jag är inte så korkad att jag tror att alla som kör för fort kör av vägen. Med mina NF3:or går det alldeles utmärkt att marscha 130 på en oplogad E18 medan alla ligger och lusar i 70-80. Men dammar jag av vägen i den farten skyller jag inte på halkan, då är det mitt eget fel.

Bjoerck: Nicket är "Pruttgas" om jag får be ;-)
pruttgas: Jag har inte påstått något annat.

/// Olof

Länk
Pruttgas: Har jag påstått motsatsen?
Pe
77
Peter U
M5 2000
Heja Olov och Bjoerck jag lär mig massor av nya argument i min kamp mot Messings beslut!

Men, kanske är Messing smartare än vi och det bara är en förtäckt vägskatt som introduceras. För som de initierade vet kommer de nya kameraskåpen att vara helt automatiska. Dvs. mäter fart, tar foto, sänder fotot till skattecentralen, jag menar ansvarig myndighet. Det ser ut att bli Kiruna i detta fallet (projekteras f.n.) där man har automatisk textigenkänningapplikation som läser av reg plåt och skickar ut bötern till DIN brevlåda. No hands - big bucks !
Orwell here we come !!
Len
Det finns dock en bra lösning (som trafikbyråkraterna redan fått ett skrivet och ritat förslag på)...........

Sätt upp stolpar med plåttavlor som har en snygg motivbild av ett komplett kameraskåp, på var 500:e meter av alla mer trafikerade och/eller olycksdrabbade vägar. Blir en massa waypoints i gps:en och en massa tutande i luren.

SEDAN har man ett litet antal skåp (fast bestyckade) som får åka omkring mellan fejk-stolparna , ibland sitter det kanske flera skåp efter varandra och ibland inget på flera mil. Tagningen kompletteras med bild på fortköraren också från sidan och snett bakifrån.

Sedan kunde stasivisonen kompletteras med programmet "Snabba kameran", för dig som vill skratta åt din granne eller nåt annat jehu, med dagliga sammanställningar av kamerafångsterna.

Hurra för mer säkerhet, men framför allt färre tragedier på våra vägar! 500 är för mycket, inte ens 50 offer kan aldrig någonsin motiveras med "framkomlighet" , "fungerande infrastruktur" och annat mops.
(oavsett vad gäsp och åspo tycker...)
L

Hehe, jobbigt när det är tre mot en.

Har bara två frågor varav än är lite korkad:

1) Är det säkrare när det går i 140 än 110?

2) Hur många skulle dö (förutom av ålder och tristess) om alla körde i 10 knyck?
Len skrev: "Hurra för mer säkerhet, men framför allt färre tragedier på våra vägar! 500 är för mycket, inte ens 50 offer kan aldrig någonsin motiveras med "framkomlighet" , "fungerande infrastruktur" och annat mops."

För att uppnå de målen du har måste trafken stanna. Hastighetsgräns 0km/h. Då görs inga kompromisser med framkomlighet och effektivitet.

Jag önskar också att ingen skulle behöva dö i trafiken men det är en utopi. Människor dör av olyckor inom alla sektorer. Det är en vacker tanke med noll döda i trafiken men den är helt omöjlig att nå. Jag tror att de största effekterna för minskad trafikdöd är att utföra de åtgärder jag tidigare nämnde.
Pruttgas:

1: Jag har aldrig påstått att det är säkrare att åka 140 km/h. Är det säkert att åka 110 km/h? Varför är just 110km/h ett hederligt tal i sverige medan danskarna klarar 130 utan att dö som flugor?

2: Vi skulle alla dö av svält eftersom inga företag skulle stanna i Sverige. :-) En effektiv infrastruktur är som sagt oerhört viktig för ett väl fungerande samhälle.
Bjoerck: Danmark har 55% högre dödlighet per fordon räknat än Sverige. Dessutom har jag en vag känsla av att svenska bilar rullar mer än danska, rätta mig om jag har fel för det kan jag säkert ha :-) Gammeldansken kan också spela in litegranna.... Hur är vägarna i Danmark? Har bara kört 100 meter i Helsingör och en kortis i Köpenhamn.
Len
Pson (eller Messing) kan ordna med fri fart och ta bort bensinskatterna, företagen flyttar iaf !!

hahaha.

L.
pruttgas:

1) Samma förare? Samma däck? Samma väglag? Samma bil? Det kan vara säkrare att köra i 140km/h än i 110km/h eller tvärtom, allt beroende på förutsättningarna.

2) Till och börja dem som väntar på utryckningsfordon. Lyssna på dig själv: Det du säger är att det vore säkrast om ingen körde bil.

/// Olof

Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ang Norge har man avskräckande höga böter (och tom fängelse) för fortkörning. Finland likadant. Och det är väl påföljden som tillsammans med risken att ertappas som styr hur fort man vågar köra. Och förhoppningsvis även den egna färdigheten vid rattten och hänsyn till väglag och annan trafik.

Hur många skulle våga köra för fort om det var tex 5000kr vid + 10km/tim? Bilen beslagtagen 3 månader vid +20km/tim.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Hur många skulle våga begå snatta om straffet för det var ett antal piskrapp? 5000kr vid +10km/h är iallafall i mina ögon ett väldigt strängt straff.

/// Olof

Länk
"Begå snatta." Vill varna för felskrivningar från min sida såhär framåt eftermiddagen ;)

/// Olof

Länk
"Begå snatta." Hehe, lite svengelsk ordsättning..

Angående frågan är det samma bil och förutsättningar. Har du exempel på när 140 är säkrare än 110? Att det är roligare vet jag =)

Hade
pruttgas:

Frågan har ju inget enkelt svar :)

Oftast är ju koncentrationsnivån högre hos en förare som aktivt håller en högre hastighet, vilket gör att man snabbare kan parera för andras misstag. Kör du långsammare så är ju exponeringstiden för faror längre än om du kör fortare. Samtidigt hinner bilen flytta sig en längre sträcka under din reaktionstid när du kör fortare. Man kan ju bara spekulera i detta.

Nu råder det ju heller inte samma förhållanden för alla i trafiken - man har olika bra syn, däck, reaktionsförmåga, bromsar och så vidare. Egentligen borde man ha individuella hastighetsgränser... Du ser hur absurt resonemanget blir?

Det finns inga vetenskapliga bevis för att det är farligare att köra fortare. Inte heller hur mycket större risken är att man ska vara med om en olycka om man kör +10km/h resp +20km/h osv... Min slutsats är att hastigheten bara en av många faktorer, därför ska man inte stirra sig blind på den heller.

/// Olof

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om trafikrytmen är 140 kan det vara säkrare att följa med i den hastigheten än att ligga i 110 och skapa en massa omkörningar.

Kanske inte så ofta rytmen är 140 i Sverige. Jämför istället att man ligger i 70 på en 90-väg och alla andra kör 100. Då menar jag att man är en större risk än de som kör i 100.
Jag tycker inte det är roligare att köra 140 än 110. Jag kör inte på motorvägen för att det är skoj utan för att jag vill komma fram. En höjning av hastighetsgränserna från 110 till 130 eller 140 tror jag inte skulle påverka trafikdöden.

Vi svenskar är ett rätt lustigt folk eftersom majoriteten blint litar på vad det socialdemokratiska styret säger och tycker. Hastghetsgränserna borde vara lägre, monopol är bra, bensinpriset är rimligt, skatterna kan med fördel höjas osv. Dessa åsikter är de politiskt korrekta och riktiga uppfattningarna. Allt annat upplevs som provokativt. De som säger att hasighetsgränserna borde höjas anses av den grå massan vara vårdslösa dårar. Propaganda funkar! Det är farten som krossar bryter och dödar...
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Är det enbart stora fina vägar som ni pratar om? Det är ingen tvekan om att högre hastigheter medför en större risk.
Se bara på viltolyckor t.ex. Där gäller det att kunna reagera tillräckligt snabbt. Hög hastighet sänker oddsen REJÄLT!
Att hastigheten skulle kunna höjas från 110 till 130 km/h på motorvägar och andra stora vägar skulle säkert inte höja antalet olyckor så mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.