|
|
|
|---|---|
|
Så har även min bakrutetorkare stannat halvvägs efter att ha gått trögt ett tag. Säkringen är OK. Till en början fungerade åtminståne spolarvätskepumpen bak, men nu har även den lagt av. Jag har läst på forumet att man måste göra rent, men hur demonterar man torkararmen? /Johan | |
| Bra initiativ, får följa denna tråden. Min torkare är stendöd men det spolar... | |
|
Testa först att öppna glasluckan och med handkraft vrida torkaren fram och tillbaka så känner ni hur trögt den går. Går den trögt så kan genom att hålla på en stund få den att gå lättare. Detta bör man för övrigt göra även när den fungerar. Om inte detta löser problemet så får man montera av torkararmen. Detta gör man genom att skruva ur den skuv som sitter på undersidan av "klumpen" (där lucköppnaren sitter). Sedan drar man klumpen rakt bakåt. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Hehe, chefen är nog inte inne förrän 9, hinner ner i garaget och kolla...det är torx där va? /Johan |
|
|
Jag kan inte ha bränt motorn? Säkringen verkar ok, eller är det nån form av motorskydd som bryter in? /Johan |
|
|
Sådärja, nu funkar den igen. Jag fick inte ut skruven då den bara snurrade. Dock såg jag att om man manuellt drog torkararmen till till ändläget innan den går "hem" igen så fanns det en liten springa där jag kunde se muttern till armen. Där var det smutsigt, blåste rent med luft på burk för elektronikbruk samt droppade ner lite motorolja i springan, och vips så gick den mycket lättare igen. Plötsligt fungerade pumpen också. /Johan |
|
|
Johan M3: Det där med att pumpen inte fungerar _kan_ ha med kablarna till luckan (i gångjärnen) o göra. Pilla gärna av plastlocken både till höger och till vänster för o kolla hur kablarna ser ut. Ryck gärna fram en bit kabel också. Se sen till att plastlocken hamnar rätt när du återmonterar. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Inte illa, 1 timme & 45 minuter från felanmälan till att problemet löstes!! ;) |
|
|
Johansson, Det går fort bara man får lite starthjälp av forumet. Patrik_N Ja ghar kollat kablaget som du säger, och allt ser i alla fall bra ut. Pumpen började fungera så fort torkaren gick igen så det måste ha nåt med det att göra. /Johan |
|
|
Johan M3: Det där med att skruven bara snurrade hade jag på min också. Tydligen så detta en konstruktionsmiss enligt en verkstad jag pratade med. Beror på att muttern som är ingjuten i plasten börjar rosta. Då jag ej lyckades få min att funka trots försök att rengöra så fick denna skruv borras eller sågas upp och jag fick sätta dit en ny "klump". Jag fick detta gjort på Förenade Bil i Malmö och dom lyckades även med konststycket att knäcka bakrutan i samband med denna operation...Givetvis så sattes ny in utan kostad ___ BMWCS #5157 |
|
| Då sk ajag gå ut och "bryta" lite i torkarn också... | |
|
Men bryt inte utan att ha öppnat glasluckan först! :-) /JOhan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.