AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
697

Bygga låda till DLS-barar (10")

Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Har 2 st DLS W610-basar Länk som jag tänkte sätta in i min E39 sedan. Jag har redan en 8" pioneer basreflexlåda installerad så den biten är klar. Det låter dock inget vidare utan tänkte bygga något nytt av tiorna.

Ska jag använda båda eller bara en av dem? Inte ute efter något superljud men däremot en skön snärtig bas när man drar på... Jag vill ha bra ljud men ta upp så lite av bagageutrymmet som möjligt.

Vilken är bästa placeringen och lådtyp för E39:an?

Jag saknar skisack vilket kan förklara att min nuvarande åtta inte når igenom (det lät helt annorlunda med samma lösning i min gamla Nissan Maxima med liknande utrymmen men (tack och lov) E39:an betydligt mer isolerad). Hur löser jag det bäst?

Vad säger ni som har lite koll? Sluten eller bandpass enligt DLS rekommendation?

MVH

//MikEe
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Det beror på vad du lyssnar på för musik, skulle personligen inte bygga bandpasslåda om jag mestadels lyssnade på rock/blues/jazz eller likvärdig musik. Till techno/r´n´b/hip hop funkar det desdå bättre.

Min bil: Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag byggde en bandpass till min DLS bas. Fick ett grymt ljudtryck av bara en 12"a i bilen men jag tröttnade fort pga det begränsade registret. Kan säkert vara ok med en rätt byggd bandpass om övriga högtalare är kapabla att spela tillsammans med det.
Föreslår att du bygger en basreflex och använder båda basarna. Då får du en låda som klarar all musik mer eller mindre bra...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Klurar på en basreflex. Hur viktigt är det är porten är i rekommenderad dimension? Går det att "fuska" lite och göra lådan lite mindre med två 10:er eller är det bättre att använda en enkel precis enligt DLS rekommendation. Porten ska vara hela 32 cm och tänkte försöka bygga en låda som inte stjäl hela djupet i bagageutrymmet.

Lyssnar väldigt blandat rock, pop och trance... Vill ha något som spelar bra med det övriga systemet (som är ett Rockford Fosgate framssytem + RF Koaxialer bak drivna på ett slutsteg separat från baslådan)

MVH

//MikEe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.