|
|
|
|---|---|
|
Som det står skrivet i en annan tråd skaffade jag mig ett begagnat R36kit från DLS som skulle monteras i min 328 Coupé. Alla högtalarna var för stora åt alla håll o kanter, men skam den som ger sig. Efter hela lördagen o halva söndag så sitter grejorna där de ska iallafall. Fick tillverka en 12mm distansring till mellanregistret i dörren samt en 25mm distansring till basen nere vid fötterna. Distansen till mellanregistret fick slipas till lite här o var för att passa kurvningen på dörrsidan. På bilderna är det fortfarande lite vita limrester här o var kring högtalarna, men detta ska pillas bort såfort allt torkat riktigt o när jag finner ork igen :-) Kan säga att ljudet är helt underbart. Glasklart och välljudande. Dock finner jag diskanten liiite hög, trots att jag ställt ner den på min på stereon. Sen har jag fått ett irriterande bakgrundsbrus som jag inte hade innan. Ska se över alla sladdar nån dag, annars får jag väl köpa nåt mirakelfilter o koppla in nånstans.. Annat än distansringarna fick jag gå lös lite med slipmaskinen på plasten kring elmotorn till dörrhissarna på ena sidan, samt skära bort maaaaassa plast nere vid fötterna så basarna o tillhörande galler skulle få plats. Fick även massera plåtkanterna i hålen där nere för magneterna skulle komma in... Länk Länk Länk Länk | |
| Ser bra ut. Driver du med ett slutsteg eller med stereon? | |
|
Drivs med slutsteg alltsammans... Ett MDS AC4 på typ 4x95WRMS eller vad det nu är. Låter hyggligt iallafall... Gick o poppa på väldigt högt utan att ljudet förstördes. Hur går det med skärmen föresten? |
|
|
Okej. Jodå, skärmen sitter på plats. Har inte alla kablarna än pgr av risk för köldskador på händerna då mitt garage inte är så jättestort och inte så varm för den delen heller. =) Men så fort det blir lite varmare ute så drar bygget igång. Ett Optima batteri + dubbla konds är besällt för att klara strömförsörjningen med god marginal. Även ett DLS Reference 5-channels är på G. Usch vad man skämmer bort bilen med prylar.. MEN DET ÄR DEN VÄRD! ;) MVH Jimmy |
|
|
dubelidu! hehe du menar att du skämmer bort dig själv ;) skyll inte på att bilen måste ha dom haha |
|
|
Har du kollat så du inte kan ställa ner diskanten på filtret? //mvh Simon |
|
| Fanns endast en grej o ändra där, "High/low" stod det, o det var ställt på low... Skadar väl inte att prova förvisso men... Lite jobbigt med skrikig diskant faktiskt... | |
| Sjysst montering med shyssta element... DLS brukar inte göra nån besviken.. | |
|
Peter: Menar du low/high på själva slutsteget? Då ska du inte ha på low till till framsystemet, det är för att spela de lägre frekvenserna, high är bättre att köra isåfall, kan du inte köra med filtret avstängt på steget? Jag menade om det finns nå justeringsmöjligheter på själva delningsfilterna som delar sig i diskant, mellanregister osv? Mina macrom har 0, -3 och -6dB som jag kan ställa in diskanterna med. //Simon |
|
|
"reference" Hahaha jo det kan vara så me.. =) |
|
| Xtracrispy, nej nej, jag menade inte low på slutsteget. Steget är inställd på att köra hela registret. Jag menade på de delningsfiltrena till framsystemet. Fanns bara en jumper man kunde ändra på, o det var som sagt high eller low. Får se om problemet är svårlöst, måste ju gå att ordna på nåt vis... | |
|
Okej, men då kör du nog rätt nu, står det vad high och low ändrar? alltså till vilket element? //Simon |
|
|
Njaa, har ett PDFdokument där det står att "nivån till diskanten ändras", lite luddigt kanske. Men även att det kan hjälpa för ljudbilden att fasvända diskanten, det är nåt jag inte provat än. Blir att finjustera lite i helgen tror jag. |
|
Robsarve |
Det sitter ett motstånd innan filtret som kopplas in när du väljer "low" och sänker nivån lite. Referencediskanterna är inte jättekul, men brukar låta ok. Vad driver du kitet med? tycker Erik |
| Det drivs med ett MDS AC4 på 4x80WRMS... Tyvärr finns det inga sådana inställningsmöjligheter på steget så som att sänka diskanten lite... | |
Robsarve |
Tja, det steget låter ju som det gör och det hjälper ju inte till... Det du kan göra är att skaffa ett lite större effektmotstånd och byta det som sitter i filtret, då sänks nivån ytterligare på diskanten. Kommer inte ihåg vad det sitter men det går ju att läas sig till. Antagligen är det ett 3,3 eller ett 3,9 Ohms som sitter där och då vill du ha i något som ger det dubbla - 5,6 eller 6,8. Finns t.ex här Länk Ett lite mer sofistikerat alternativ är en konstantipedanspotentiometer, med vars hjälp du kan justera in exakt den nivå du vill ha. något dyrare, men trevligt. Länk tycker Erik |
| Har inte haft något problem med ljudkvaliteten innan med det steget. Haft det i bilen i snart ett år. Men men, vissa saker går ju bättre ihop än andra. Tyckte inte den konstantipedanspotentiometern var så dyr om man nu kan ställa in till minsta lilla med den. Ska se om det inte finns nån affär i krokarna som säljer sånna så slipper jag skicka efter... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.