AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.029

Oljeläckage från ventilkåpan

Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Hallå, behöver goda råd!

I veckan (när det varit som kallast) började det att flöda olja från ventilkåps packningen ner över grenröret (inte bara på ett ställe), kupe´n blev full med rök och jag har åkt kommunalt sen dess.
Plockade idag av ventilkåpan för att kolla packningen (har köpt en sats på mekonomen inklusive tändstift packningar för 300:-).
Visar sig att alla packningar är hela, finns även en hel del olja i tändstifts rören för de mittersta cylindrarna.
Någon skrev nåt om att vevhusventilationen kan ha fått kondens och frusit ihop så att det skapas övertryck undet kåpan.

Verkar ju logiskt med tanke på symptomen men vad göra nu? Är det den ventilationen som går in i kåpan via slangen?
Kan det räcka att köra en värmefläkt under huven några timmar (står i kallgarage), byta packningar och hoppas att det funkar?
Hur testa om det är stopp i ventilationen?

Tacksam för snabbt svar men räknar med att åka buss imorrn igen....

Ha de'
Skruva bort slangen från ventilkåpan och spjällhuset och blås ren den med tryckluft, eller dylikt... kommer säkert vara full med smet... Byt packningen, och montera ihop kittet.... Förmodligen var det stopp pga frysning i vevhusventilationen, och då sticker ju oljan någonstans där det är lättast....

Visa användare
47
svempa
Tack för det!

Ha de'
När du ändå ska byta ventilkåpspackningen, så passa på att även byta de små gummipackningarna som sitter vid varje bult runt ventilkåpan. Kostar 10 kr styck på BMW och har artileknummer: 11121437395 Är lite osäker på exakt hur många det går åt, men mellan 10-14 stycken i varje fall...

Använd även Hermetite packningsersättare för att säkerställa att det inte kommer att läcka någon olja

// Jögge Länk

ka
49
kain
525I, -91
På min 525:a (92:a) var det 14 stycken.. När jag akutmekade ihop bilen tänkte ja strunta i brickorna som ligger på de där packningarna, oj så stryk ja fick av det.
Rann ut en hel del olja :)

Nu blommar asfalten..
Visa användare
47
svempa
Finns inga gummipackningar vid bultarna, antar att det är 'extra' tillbehör, har Mekonomen bredvid jobbet, kan de ha dessa packningar? (var och handlade Hermitite)

Ha de'
kika på den här sidan: Länk Gummipackningarna (rubber sealing) är nr 9 på bild. Det borde finnas sådana på din bil också tycker jag...

// Jögge Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.