AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
25.062

Formel 1 2005 tråd

Sida 9 av 16
RS2: Nää..Jag kanske fattat fel då... källa?
Tydligen så erbjöd sig alla Michelin stallen att köra utom tävlan (dvs endast Bridgestone stallen skulle fått dela på poängen efter inbördes placering) med en chikan innan den omdiskuterade bankade kurvan bara för att rädda tävlingen för alla åskådare som var på plats men även detta nonchalerades av Ferrari och FIA.

/RS2
M3
88
M3_odbro
M3-95 Limo 276
320-84
Om nu dessa uppgifter stämmer så tycker jag man ska försöka hitta en ny orgnisation som kan ta hand om F1 sporten på ett bättre sätt än vad FIA gör ida!

David
Lite mer info om banan vidarebefodrat av en kille som var på plats i BMW-Williams depån hela helgen.

/RS2

Word in the Indianapolis paddock today is that the Indianapolis Speedway is at least partially to blame for the farce we saw.

Because of the bum resurfacing job done by the Speedway's paving contractor, the track had to be diamond grinded to take the bumps and ripples out. That caught Bridgestone/Firestone and Goodyear out as both the IRL and NASCAR had to cancel planned testing. The new, more abrasive surface due to the grinding, has resulted in better grip and higher speeds.

Michelin, not having the benefit of testing prior to this weekend, got caught out just like the other two manufacturers did. Whereas Firestone IRL tire technicians probably passed down information about the Speedway surface to their F1 mates at Bridgestone, Michelin did not have that luxury.

To Michelin's defense, they didn't have problems in previous years at Indy, so why all of a sudden this year? This is why some in the paddock, right or wrong, are pointing their finger squarely at the Speedway.

To make matters worse, Tony George may have to refund race fans their money resulting in a bloodbath for the Speedway. This will probably result in a lawsuit against the FIA and FOM, souring an already strained relationship. Given the track takes a financial bath on this race each year, perhaps this will be the last F1 race ever at the Indy Motor Speedway. The next days and weeks should tell us more.

fi
28
fisherman
z3 1.9 -96
Mycket tråkigt att det blir så här, men på sätt och vis så är det bra att det rörs om i formel-1 soppan. Personligen tycker jag liksom många andra här att FIA och Ferrari har fått regera lite för mycket. För två år sedan blev Kimi R. snuvad på VM-titeln pga. Michael C. blev utputtad från sandfållan i europas gp. (läs tyskland) tror inte att någon annan skulle fått den servicen.
Tror det var samma år som Ferrari bytte en liten "sidovinge/luftstyrning" mot större dito trots att den var reglerad i storlek. vad gör FIA ? ändrar reglementet så klart !!!!
Att michelin borde kunna sin sak, dom har ju tävlat i usa förut....... jo visst, men tidigare år så har man ju fått byta däck
under pågående race. Så på sätt och vis är det nya omständigheter pga. årets däcksreglemente.

Skulle mkt. väl kunna byta TILL Michelin nästa gång. De verkar ha ett mycket högt säkerhetstänkande ;-)

Ovanstående rader är bara lite funderingar av en icke-expert
som dessutom kanske är lite partisk.

ha det bra.............

fisherman
Tydligen är det flera än mig själv som skriver till michelin om detta otroliga som har hänt:

Från Svd:

Banägaren Tony George skickade ut ett meddelande att alla de som kände sig besvikna och ville ha pengarna tillbaka skulle ta kontakt med Michelin, Internationella bilsportförbundet (Fia) och Formula One Management - och gav ut adress- och telefonnummer till samtliga.

Jag sa tidigare i denna tråd att jag aldrig kommer att köpa michelin ber att få addera till Ferrari:))

Varför ska man ändra en bana bara för att Michelin inte kan ta fram ett däck som klarar av 74varv på en race bana? Är det verkligen rätt dvs man ändrar för att en däck lev inte kan ta fram en komponet som klara av de påfrestningar som det ger. Rimmar inte det lite dåligt på ett så stort företag som Michelin?

Har Michelin inte resurser att ta fram ett däck eller är det så att man redan nu har minskat resurserna bara för att ryktet säger att inför 2006 blir det bara ett märke?

I dag gick Michelins aktie ner -2% det säger kanske inte så mycket men.....

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att Michelin gjort ett misstag är uppenbart, därmed inte sagt att det är extremt klantigt, eller på något annat sätt en "katastrof". Nascar (som kör med enhetsdäck GoodYear) hade stora problem på Pocono banan här om veckan med bla en stor olycka pga punkteringar.

Att Michelin hade tagit med sig ett däck som inte höll, och utsattes för tryck som deras tekniker inte hade räknat med stämmer. Men vart man går efter det är den stora frågan. Michelin sa att vi har inget däck som fungerar på banan, vad kan vi göra? Svaret blev inget och Michelins bilar körde inte. Detta borde ha kunnats undvikas, främst för publikens skull.

Michelin kan absolut ta fram ett däck som håller, dock testar man inte på Indy och därför är det inte helt enkelt. Banan där man testar däck för indy är Monza och den har inte samma slipning som Indy, och inte heller en "banking".

Mitt förtroende för Michelin som företag är orubbat när det gäller däck för personbilar.
acey:

Om nu båda däck fabrikanterna hade liknande data inför loppet vilket vi kan vara ganska eniga om?

Då ligger bridgstone helt klart steget före i att ta fram däck som klarar av kraftiga påfrestningar.

Betyder det att Michelins R&D inte kan hålla pace med andra däckfabrikanter? Har man inte resurser in house så skaffar man sig det då alla vet att mycket av F1 handlar om branding och marketing för sporten och dess tittare.

Förtroendet som företag Michelin är nog inte rubbat men deras produkter har fått sig en känga som heter duga, dess konsekvenser kommer vi först se senare.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Det betyder att Michelin gjorde ett misstag, gör du aldrig misstag? Varför har vissa M3or haft problem med motorerna? Klart att Michelin, likt stallen (williams förra året diskade från kanadas gp pga för stora brake ducts) kan göra misstag. They screwed up? Att deras R&D är sämre har jag svårt att tro eftersom de vunnit alla lopp fram till indy.
acey:

Det har jag inte råd med:)))

Misstag på den höga nivån av den karaktören finns inte, kan man åka till månen kan man ordna däck som klarar av ett lopp på 74varv.

Att dom har vunnit flera lopp fram tills Indy beror på flera orsaker varav en är däck.

Men det kanske är så att B ligger steget före och när fabrikanterna skulle vissa upp sig med kanske den mest krävade banan så klarade den ena inte av pressen eller hade inte kapacitet att ta fram en däck som var lämpad för ändamålet?

Detta måste höra till en av de största skandalerna under Formel 1 historia med några få undantag.

Gällande M3 så vet vi både anledningen och de var inte bmws fel men nu var det inte det som detta gällde.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Hur många månfarkoster har inte exploderat på sin väg till månen?

Nej, men att BMW hade 115 motorhaverier första säsongen med Williams då? Kan de inte göra en motor som håller ett lopp... Alla gör fel, så även Michelin.

Är det så svårt att läsa den engelska texten ovan eller? Michelin hade ingen aning om att den nya beläggningen hade slipats ner men antagligen hade Bridgestone fått info av Firestones IRL tekniker!

Varken Michelin, FIA eller FOM har med biljettförsäljningen att göra på Indy Motor Speedway så det får ägarfamiljen klara ut själva gentemot de missnöjda åskådarna för att det inte blev någon riktig tävlig.

Och jag antar att ägarfamiljen Hulman-George sedan får ta upp diskussionen med FIA och FOM eftersom de också är arrangörer av US GP. Men eftersom de misskött informationen om banan så får de nog ta en stor smäll själva.

Man börjar också förstå varför Rubens Barrichello inte ville gå upp på prispallen efteråt.

/RS2

För er som inte läst den gemensamma press releasen ifrån BMW-Williams och de andra Michelin stallen. Här bekräftas också att deras förslag om att köra utom tävlan och utan att få några mästerskaps poäng förkastades av FIA.

/RS2

US Grand Prix - Race 19. June 2005  

Indianapolis (USA), 19th June 2005. The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.

Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.

All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.

After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.

Unfortunately all proposals were rejected by the FIA.

Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.

We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn?t showcase Formula One in the manner we would have liked today.

The original press release distributed in the media office at Indianapolis was signed by the Team Principals.

FIA hade ju några förslag som jag iaf tyckte var helt ok...som dock Michelinstallen vägrade?

För att förtydliga: Ferrari la aldrig veto mot chikan, så vet jag förstått.

Ska bli intressant attt se om det blir bestraffningar. Avstängning av stallen kan det ju inte bli tal om då gräver dom Formel 1:s grav även i resten av världen.
Pengaböter till Michelin räcker tycker jag. Om Michelin säger till stallen att dom inte kan garantera säkerheten så skulle inte jag släppa ut mitt stall om jag vore stallchef..

Men dom kunde ha gjort det snyggare. Varför inte kört loppet till första depåstoppet då kan dom ju kontrollera däcken och ta beslutet då. Då hade FIA ensamt fått ta smällen för att dom inte tillät däcksbyten.

Keep your distance!

Eller varför inte byta däcket när det blev för dålig, trots allt får man byta däck om det utger en fara vilket man borde ha kunnat ta fasta på.

Moa alla som körde med Michelin startar således med minimal soppa dvs räcker för 10-15varv in i depån fyller på bensin och byter däck och så ut igen osv osv.

Allt är korrekt enligt reglementet eller har någon en annan uppfattning av reglerna?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
FIA hade förslag att teamen skulle köra långsammare genom kurva 13. Detta blir larvigt eftersom 5 km skillnad i fart genom den kurvan gör att man blir omkörd i slutet av rakan. Att teamen själva skulle släppa av i kurva 13 är orimligt.

Problemet med att köra till första depåstoppet är att däcken redan rullat ett antal varv i kvalet (kanse tom något varv under lördagens fria träning) och därför vet man inte när man får problem med däcken. Dvs, varje gång man passerar kurva 13 så riskerar man att däcket går sönder.
FIAs förlag var:

1) Kör så fort som behövs för att klara loppet.
2) Kör på de nya däcken som Michelin flygit in.
3) Gör depåstopp och byt däck så många gånger som behövs.

Tycker det inte är några fel på de förslagen.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
RS2> Kan du förklara det där med Barichello är du snäll.

*BAWORAK*
acey:

Du som har bra koll är det ok att göra som jag skrev i mitt inlägg 10.55?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.