AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
25.059

Formel 1 2005 tråd

Sida 8 av 16
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Michelin har förbrukat allt, precis allt, varumärkeskapital de byggt upp hos mig. Jag kommer garanterat aldrig köpa däck från Michelin.
Jag förstår faktiskt inte alla dessa kommentarer om att bojkotta Michelin? De gjorde ju det enda rätta genom att erkänna att deras däck inte var säkra under vissa omständigheter (Toyota med flera körde ju med för lågt tryck i däcken). Flera andra bilar hade sprickor i vänster bakdäck efter kvalet (bland annat BMW-Williams enligt uppgift) och hade inte klarat mer än ett fåtal varv. Med denna vetskap så försökte Michelin och alla stall som använder deras däck att hitta lösningar till att ändå kunna genomföra tävlingen med säkerhet för förarna men FIA (med Mosley och Ecclestone i spetsen) och Ferrari vägrade. De stora förlorarna i detta politiska spel är FIA och Ferrari som bara bryr sig om sig själva och inte sporten som sådan.

/RS2
Mer info i länkarna nedan.

/RS2

Joint statement from the Michelin teams: Länk
Michelin apologise for unsuitable tyres: Länk
Technical analysis - banking effect: Länk
Det rätta tycker jag hade varit att tillåta Michelin att använda de inflygna däcken mot rejäl tidsbestraffning. Problemet är att man inte kan vara säker på att de nya däcken håller måttet heller.

Fasen, man har ju motarbetat Ferrari i flera år för att försöka minska deras dominans och nu vill man bryta mot reglerna också. Nej, Michelin hade problem redan förra året och tog en chansning i år. Tyvärr förlorade man.

// En som mycket väl kan tänka sig att köpa både Michelin och Bridgestone.

Flåklypa
Skulle väl aldrig tänka mig bojkotta en däckleverantör för denna sak.
Däremot så förstår jag inte varför man skjuter över skulden på Ferrari det är ju för tusan Michelin som inte klarar av att tillverka ett däck som håller.Jag tror i alla fall att F1 cirkusen kommer tillbaka till USA inom kort.

RS2
Jo jag vet att de har olika typer av däck för olika banor men tyvärr så brister min gruvsvenska i sina kunskaper ibland så jag skriver inte alltför väl.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Motarbeta Ferrari? Snarare har väl FIA alltid haft ett gott öga åt Ferrari, och om ryktet nu stämmer att man kommer sparka ut en däckstillverkare ur F1 så skulle det självklart aldrig kunna Bridgestone. Undra varför?

Bayern Munchen: Det är nog ingen direkt lägger skulden på Ferrari, trots allt är det Michelin som har ett problem. Däremot är det sorgligt för sporten, alla hundratals miljoner tv-tittare och de 100-150.000 som var på plats att tvingas uppleva denna fars. Som på något sätt skulle ha kunnat lösas.
Påven Andersson sa ju i direktsändning att skulden ligger hos Ferrari.
Hade Ferrari fått välja så hade nog kvalen sett annorlunda ut. Man har jobbat på att få sporten jämnare och i år har man äntligen lyckats. Tyvärr sätter Michelin medvetet(?) det återuppbyggda ryktet på spel genom att använda undermåliga däck till en tävling. Nu känns det iaf uppenbart att Michelin åker ur F1 om man bara ska ha en tillverkare.

Flåklypa
Påven gjorde ett riktigt "sosse-uttalande"

Flåklypa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Flåklypa: Vad fan är det för uttalande, skulle Michelin medvetet ha tagit med ett däck som var farligt? Tyvärr avslöjar ett sådant uttalande att även ditt intresse snarare ligger hos Ferrari än sporten i stort. Att en däckstillverkare skulle äventyra förarnas liv genom att ta med ett däck som inte är säkert är befängt och jag mår illa av bara tanken.
Då det rörde sig om en säkerhets fråga för förarna tycker jag FIA gjorde fel. Visst gjorde Michelin ett stort misstag, men säkerheten måste gå först. Vad hade FIA gjort om det hade varit en annan komponent som felat i säkerhet och som 90% av stallen använde?
Tyvärr stängde jag av tv:n i ren frustration, så jag missade påvens uttalande. Är det någon som kan citera honom nåot sånär?
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Håller med RS2
Tycker att FIA är den största boven och att dom är på väg att "döda" F1.
1. FIA har ändrat reglerna så att både Bridstone och Michelin har svårt att tillverka däck som klarar de höga kraven.

2. FIA stänger av Renault i två race. Som publik hade jag uppskattat poängavdrag bättre.

3. Montoyas svartflag. Även här hadde poängavdrag varit mer publikfriande.

Det är ju race man vill se, eller?

Det handlar varken om att jag har intresse för Ferrari eller sporten i sig. Jag tycker att man skall hålla sig till de regler som finns uppsatta. Michelin vet mycket väl vilka påfrestningar som uppstår på banan och ändå så tar man med sig alldeles(!) för dåliga däck. Räknar man då med att FIA ska ändra reglerna?
Att man vågar chansa så grovt på en sådan viktig marknad som USA är, gör att Michelin är dom som dödar sporten.
Hur skulle det se ut om ex. McLaren vill ha kortade race om deras motorer inte håller hela loppet?

Börjar man tumma på reglementet är man ute på riktigt djupt vatten.

Flåklypa
Varken Michelin eller någon annan visste effekten av den slipade asfalten på ovalen och hur fort det skulle gå (och hur stor belastningen skulle bli) innan de kom dit för den första träningen. Det handlar inte om att ändra några regler utan att rädda sportens anseende som redan är naggad i kanten och illa ansedd borta i USA. Michelin var beredda att ta sitt straff (böter för att byta däck) för sitt misstag och Bridgestone stallen skulle få stå först på startlinjen allt enligt reglerna men Ferrari som enda stall vägrade att gå med på detta bara för att de skulle kunna defilera i mål och få så många poäng som möjligt utan något riktigt race. Och FIA är redan i maskopi med Ferrari (och Bridgestone) då de lovats enorma pengar via det nya avtalet som de som enda stall redan skrivit på och förhandlat fram bakom ryggen på de andra stallen.

/RS2
RS2: Så var det ju inte...
Michelin kom med ett undermåligt däck, varför skulle Bridgestone teamen acceptera en regeländring pga detta?

Jag tycker att Michelin teamen skulle kört med de influgna däcken och tagit bestraffningen, för publikens skull.

Michelin och ingen annan bär skulden för detta! Reglerna är solklara men ändå kommer de med ett undermåligt däck...

Påvens uttalande var bara pinsamt och bittert.

RS2: du verkar verkligen vara ute och cykla, jag försår inte detta hat mot Ferrari och Schumi, det känns så Sosse Svenskt, ingen får vara för bra...

Min M5 E34: Länk
Xnicke,

Man ska inte tro på allt som står i Aftonbladet... :-)

/RS2
M femman,

Jag försvarar på intet sätt att Michelin missbedömde situationen och deras val av däck för denna tävling.

Men innan du fortsätter att kritisera endast Michelin så kanske du ska ta reda på vad som mer hände i det politiska spelet bakom kulisserna.

Michelin ville ju köra med de influgna däcken och ta bestraffningen men för att garantera förarnas säkerhet så ville de även få ned hastigheten i den bankade kurvan.

De enda som satte emot sig var detta var Ferrari och detta kan vare sig du eller någon annan bortförklara.

Jag tycker bara att det är pinsamt hur FIA inte lyckades lösa den uppkomman situationen och det handlar inte om att ändra några regler.

/RS2
Michelin teamen valde att inte köra med de influgna däcken för de inte ville ta bestraffningen. De räknade kallt med att racet skulle stoppas, men så blev det inte. Det var de som valde att skada sporten! Kraven på en chikan i bankningen är ju löjlig, antingen bygger man en bil/däck som klarar farterna eller så platsar man inte i F1!

Banans beskaffenhet kom knappast som en överaskning för Michelin i sådana fall borde de verkligen kasta in handuken!

Tragiskt är bara förnamnet!

Min M5 E34: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.