|
Sida 6 av 16
|
|
|---|---|
| foppa: Det står på flera websiter, samt att Rubens själv sa det på presskonferansen efter loppet. Hade inte TV4 en extra reklamspot för detta loppet? | |
| Jo! Jag reagerade också över att det kändes som en extra reklampaus. Dessutom var de irriterande långa också :( | |
|
Så var det snart dags igen:) 09. USA:s Grand Prix, Indianapolis Lördag 18/6 19.55-21.00 TV4 Plus: KVAL DIREKT Söndag 19/6 19.55-22.00 TV4 Plus: GP DIREKT Söndag 19/6 TV4: GP SAMMANDRAG acey:det kanske är så enkelt nja måste finnas en bättre förklaring |
|
|
Litan rapport: Trulli tog Toyotas första pole position Toyota varvar högt och lågt. Deras förare Ralf Schumacher kraschade svårt på fredagen, men hans stallkamrat Jarno Trulli tog pole position inför USA:s GP på lördagen. Jarno Trulli tog Toyotas första pole position på lördagen, då han var snabbast på tidskvalet inför USA:s Grand Prix. Trulli var 0.069 sekunder snabbare än tvåan, Kimi Räikkönen i en McLaren-Mercedes. Jenson Button slutade trea på kvalet före Giancarlo Fisichella, Michael Schumacher, Fernando Alonso, Rubens Barrichello och Takuma Sato. Söndagens Grand Prix direktsänds i TV4 Plus med start klockan 19.55. Resultat från lördagens kval: 01. Jarno Trulli (Toyota-Toyota/M), 1:10.625 02. Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes/M), 1:10.694 03. Jenson Button (BAR-Honda/M), 1:11.277 04. Giancarlo Fisichella (Renault-Renault/M), 1:11.290 05. Michael Schumacher (Ferrari-Ferrari/B), 1:11.369 06. Fernando Alonso (Renault-Renault/M), 1:11.380 07. Rubens Barrichello (Ferrari-Ferrari/B), 1:11.431 08. Takuma Sato (BAR-Honda/M), 1:11.497 09. Mark Webber (Williams-BMW/M), 1:11.527 10. Felipe Massa (Sauber-Petronas/M), 1:11.555 11. Juan-Pablo Montoya (McLaren-Mercedes/M), 1:11.681 12. Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas/M), 1:11.691 13. Ricardo Zonta (Toyota-Toyota/M), 1:11.754 14. Christian Klien (Red Bull-Cosworth/M), 1:12.132 15. Nick Heidfeld (Williams-BMW/M), 1:12.430 16. David Coulthard (Red Bull-Cosworth/M), 1:12.682 17. Tiago Monteiro (Jordan-Toyotas/B), 1:13.462 18. Christijan Albers (Minardi-Cosworth/B), 1:13.632 19. Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota/B), 1:13.776 20. Patrick Friesacher (Minardi-Cosworth/B), 1:14.494 Michelin råder stall att inte tävla Däckskandalen i Formel 1 fortsätter. Om Michelin skulle nekas att byta däck inför USA:s Grand Prix kommer man att råda sina stall att inte köra söndagens lopp. Franska Michelin har haft stora problem med sina däck, och samtliga av deras stall har känt av problemen. Inför söndagens lopp i Indianapolis hoppas man få använda ett annat däck, men om man inte får klarttecken till det kommer man att råda sina stall att inte ställa upp i loppet: - Som det ser ut nu kommer vi att råda stallen att inte tävla, säger Michelins Nick Shorrock. Michelin har bett om tillåtelse att använda ett däck från Spaniens Grand Prix i söndagens lopp, men har ännu inte fått några klartecken att använda det. acey: något ljusare dricka under press konferansen idag |
|
|
Nu börjar det roliga: Michelin får inga sympatier hos FIA Det internationella bilsportförbundet FIA är mycket kritiska mot däckleverantören Michelin, och kommer inte att göra några efterrgifter inför USA:s Grand Prix. Sju av tio stall i Formel 1 använder däck från franska Michelin. Under större delen av säsongen har de varit helt överlägsna, men i USA:s Grand Prix har man haft problem. Stora problem. Flera stall hade redan på fredagens första träning problem med att däcken gick sönder, och det kulminerade i en våldsam krasch för Toyotas Ralf Schumacher. Michelin gav efter olyckan rådet till stallen att använda högre tryck i däcken, men det råder fortfarande osäkerhet kring huruvida däcket kommer att hålla. Ville ha extra chikan Michelin, som även sagt till stallen att man inte kan garantera att däcken håller hela tävlingen, bad även FIA att installera en temporär chikan på banans snabbaste del inför söndagens lopp, men det kommer inte på tal enligt den tekniske delegaten Charlie Whiting: - Det har föreslagits att man skulle installera en chikan i kurva 13. Jag hoppas att ni förstår att detta är uteslutet. Att ändra en bana för att hjälpa vissa stall med ett problem som orsakats av att de inte tagit med lämplig utrustning skulle vara ett brott mot reglementet, och väldigt orättvist mot de stall som har kommit till Indianapolis med riktiga däck. Inte heller Michelins förslag om att använda ett annat däck föll FIA i smaken. I det fallet säger man att de stall som använder ett däck inte riskerar uteslutning ur loppet, men någon annan form av bestraffning. Huruvida alla stall kommer att starta i söndagens Grand Prix återstår att se. Renault har redan gjort klart att man inte tänker starta med de nuvarande däcken. USA:s Grand Prix direktsänds i TV4 Plus med start klockan 19.55. |
|
|
Nu blir jag förbannade hur f-n kan göra så mot oss som älskar denna sport. Hur spännade är det att se 6st bilar åka runt när man vilka som kommer att stå på pallen det som ev kan bli roligt att höra press konfernasen, men dum som är ser man väl att de 78varven i all fall. Jag ska aldrig köpa Michelin för det som de har gjort över min döda kropp aldrig aldrig. De visste vad som hände för exakt ett år sen och har inte gjort en dyft för att förbättra däcket hållbarhet i sista kurvan helt otroligt av ett multiföretag av den klassen. Hoppas verkligen att de för böta ett högt belopp de detta ger säkert kommer att sätta sina spår över hela F1 sporten i synnerhet i Usa. Svagt nää otroligt svagt av Michelin jag ska banne mig skriva ett brav till Sverige Michelin och säga vad jag tycker. Jag hoppas att Ni som jag älskar denna sport säger detsamma/ Tack för ordet Staffan |
|
| Otroligt. | |
|
Pinsamt.... ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
F-n...Jag som köpt flygbiljetter osv till Budapest i Juli för att för en gångs skull se lite F1 live..Skandal! Mvh Janne. |
|
|
Skandal Michelin!!!!! Det är den största skandalen jag sett inom motorsport. Bedrövligt när sporten skall drabbas av det här, men man är ju iofs inte förvånad då man i USA har blivit världsmästare på att stämma folk i tid och otid, kors och tvärs. ;( //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Vilket fiasko! Speciellt som tävlingen går i USA, ett land där F1 inte är särskilt stort. Tänk dom som betalat $$$ för att få se... det här. :( Skulden är helt och hållet Michelins och har inget med USA som land att göra. |
|
|
Här finner Ni länken till michelins kontakta oss: Länk |
|
|
Ok,låter som om det inte bara är Michelins fel att det "gått som det gått",lägre däckstryck i bl.a. Toyotas Michelin däck än rekommendabelt är en bidragande orsak till detta rabalder..Dvs teamet har gått lite väl långt i optimeringen av bilens egenskaper däribland däckens.. Nåja,Michelin har inte hängt med i detta "däckskrig" är väl den största anledningen till skandalen.. Mvh Janne. |
|
|
Ska aldrig köpa ett michelin däck till min Bimmer ialla fall ;( //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Att michelin inte hängt med kanske rimmar dålig när man vunnit alla lopp i år. Däremot har dom klantat till sig på ett eller annat sätt nu. Och vi som publik får betala priset. |
|
| Känns lite overkill att skälla ut svenska Michelin eller bojkotta deras personbilsdäck, faktiskt. Är det någon som vet om de får poäng eller inte? Råder delade meningar om detta, tydligen. | |
|
Kan inte annat göra än att instämma i klagosången,pinsammt är bara förnamnet. Har dom spelat med förarnas säkerhet under tidigare lopp,är det förklaringen till Michelins totala dominans av F1 i år att dom spelat med förarnas liv tidigare. |
|
|
Poängen räknas som vanligt. |
|
| Acey - enligt Eje Elg så krävs tolv bilar till START, men som det var nu kom ju bara sex bilar till start? Eller räknas formationsvarvet som start? I min bok gör det inte det, men jag är inte så himla insatt i regelverket. | |
|
Skandal, nu vet man iallafall vilket däckmärke man inte ska köpa i fortsättningen. Hur fn kan Michelin göra så här? Det här måste vara en av dom största sportskandalerna någonsin. Keep your distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.