|
Sida 3 av 16
|
|
|---|---|
|
Här är en till som tycker att idag var det racing på hög nivå, trist att Eje ska hålla på Ferrari hela tiden oavsett hur det går... |
|
maserati |
eh du menar väl Mclaren |
|
Då var det snart dax igen 13.55 på Tv4 Kimi Räikkönen tog pole i Spanien Finländaren Kimi Räikkönen har skaffat sig bästa möjliga utgångsläge i Spaniens Grand Prix genom att ta pole position inför eftermiddagens lopp. Inför dagens avgörande tidskvalificering skiljde det nästan ingenting mellan de tre främsta förarna i Spanien. Kimi låg då trea, men åkte ifrån alla och tog sin andra pole position för året. Finländaren slutade 0.247 sekunder före Mark Webber, som svarade för ett mycket bra kvalvarv och körde upp sig från sjätte plats. Hemmafavoriten Fernando Alonso kommer att starta loppet från tredje plats före Toyotaduon Ralf Schumacher och Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Juan-Pablo Montoya och Michael Schumacher. Spaniens Grand Prix direktsänds i TV4 med start klockan 13.55. |
|
| Hyvä Suomi!!! The Iceman rules... :-D | |
|
"Jag har aldrig sett något liknande" brummar eje upprepade gånger tills han kom på vad Schumi gjort de tre senaste säsongerna... Det sämst kommenterade loppet i år. Williams insats kan vi väl glömma, och jag förstår att BMW funderar på att köpa Sauber. |
|
|
Kul att Kimi äntligen får ta en seger. Det är han värd med allt strul som vart. Trist att Williamsbilarna numera är så kassa i starten..så var det aldrig då Ralf eller Montoya körde. Vet inte om det beror på dålig reaktionstid eller om bilarna inte kan prestera bättre i starten. Webber halkade ju ned 2 placeringar i starten och sedan 2 till under loppets gång..ofta lite halvdålig strategi av Williams tycker jag med t.ex. hur mkt bränsle man har till kvalet samt under loppets gång + lite slarv. Lite väl långa depåstopp ibland också..osså blev Webber omkörd av Fischicella så där på slutet..suck..ska bara inte hända, men vänster framdäck var ju inte i nåt vidare skick på slutet för Mark. Hur som helst ligger ju Michael S. efter Webber i poängställningen , det är ju huvudsaken :D ///Foppa |
|
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Tycker reglerna för däcksbyten är närmast vansinniga. Då Schumi fick punka höger bak så fick de juh naturligtvis byta det däcket. Men det syntes ganska väl att även framdäcket var illa tilltygat och man behöver inte vara raketforskare för att inse att det skulle punktera innan loppet var slut. Så blev även fallet och det kanske var tur att det var för just Schumi det inträffade för med tanke på hans rutin och skicklighet. Kanske hade vart värre för någon nykomlig typ albers m.m. hade råkat ut för samma öde. Det jag vill komma fram till är att det kan juh vara rent livsfarligt med en punka i typ 300km/h. Tilläggas att jag inte är nån Schumi-fantast utan bara ser hela cirkusen som ren underhållning... |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Förlåt, Vänster bak skall det vara... |
|
Skull vara intressant att se om det var slitage eller skräp på banan som orsakade Schumis punktering. Enligt Ferrari så var det inga problem med "tyre wear" vet inte hur mycket jag tror på det. |
|
haimaul |
Däckbytesreglerna är vansinniga, det är sant, men mest idiotiskt måste väl ändå det nuvarande kvalsystemet vara. Så fruktansvärt tråkigt! Liksom att de måste ställa bilen i parc fermé efter kvalet och inte får tanka upp den. Har F1 i stort blivit mer spännande med dessa regler? Nej. Har sporten blivit billigare? Nej. Är det fler omkörningar? Nej. Jag ska studera spektaklet på plats i Monaco om två veckor och återkommer i frågan... Nån annan som ska dit? __ When in this charming car, this charming man... |
|
Acey: Jag misstänker kolfiberdelar från tidigare krasch då båda hans punkteringar var på vänster sida. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Snacka om att detta är ett förlorat år för BMW.Williams, hoppas på Button nästa år är väl det enda man kan göra... Bilen ser ut att stå still i starterna och denna gång hade Webber lätt bil, att skylla på ett skitigt startspår tycker jag luktar dålig förlorare, då har BMWn startat från det smutsiga spåret samtliga lopp i år. |
|
|
Turbosvennis: "Så blev även fallet och det kanske var tur att det var för just Schumi det inträffade för med tanke på hans rutin och skicklighet. Kanske hade vart värre för någon nykomlig typ albers m.m. hade råkat ut för samma öde." Albers har ju vinnit hela DTM serien så lite erfarenhet av racing har han nog =) |
|
|
Albers har inte vunnit hela DTM-serien, däremot var han en av Mattias Ekströms främsta utmanare till titeln ifjol... ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
Tu 135 1602 -75
Absolut! ville bara komma fram till att det kunde gått riktigt illa. |
| Att Schumacher punkade båda hjulen på vänstersida beror nog till stor del på att han körde på en enstopps strategi, och hade en tyngre bil som sliter mer däck. Banan går i högervarv och det var väntersida som gav upp.... Tråkigt var det för spänningen i loppet. | |
|
Håller med egget. Anledningen är att vänster fram speciellt tar väldigt mkt stryk på barcelona. För längesen när man fick köra med olika gummiblandingar för varje däck så kunde man köra compound C (D var mjukast) på höger hjulpar och A (hårdast) på vänster fram och B på vänster bak. Vi kommer förmodligen aldrig få reda på sanningen, allt bridgestone sagt nu är att däcket "deflated". Schumis däck såg ut att vara på gränsen även efter hans första pitstop. |
|
| F1 har ju helt klart blivit mer spännande i år, men om det är de nya reglernas förtjänst låter jag vara osagt. Skönt iallafall att den röda dominansen brutits och att KIMI äntligen vann igen! | |
|
Då var det snart dags igen: Räikkönen tog pole position i Monaco McLarenföraren Kimi Räikkönen har bästa tänkbara utgångsläge i Monacos Grand Prix, där han kommer att starta i pole position efter att ha varit snabbast i söndagens kval. Söndagens avgörande tidskval i Monaco blev, som vanligt det här året, väldigt jämnt. Kimi Räikkönen, som efter gårdagens första kval hade ett försprång på nästan en halv sekund, lyckades precis hålla undan för Renaultföraren Fernando Alonso. Alonso, som leder årets förarmästerskap efter bland annat tre segrar, satsade stenhårt på sitt kvalvarv men det räckte inte riktigt. Williamsföraren Mark Webber kommer att starta trea i eftermiddagens lopp före Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Nick Heidfeld, David Coulthard och Michael Schumacher. TV4 direktsänder Monacos Grand Prix med start klockan 13.55. TV4 |
|
|
gooo kimi! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.