AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
25.068

Formel 1 2005 tråd

Sida 10 av 16
Jag förstår inte riktigt dom som skyller på Ferrari för att det här loppet blev ett fiasko. Varför skulle ett team som har sina saker i ordning gå med på några eftergifter för att underlätta för andra stall som inte har lyckats få ordning på sina bilar (med hjälp av sina leverantörer av delar...)? För övrigt var aldrig Ferrari tillfrågade om chikanen, men hade sagt nej om dom hade blivit det, enligt J.Todt.

Sen att göra som en del stall tydligen föreslog, att köra tävlingen utan poäng är väl rätt ointressant, det blir ju inte en tävling då, utan snarare en uppvisning helt utan fight och hur roligt är det?!
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Nästa gång Ferrari får punktering ska jag skylla det på ett annat stall.
Låter väl rimligt, å sen kan de andra stå stilla medans de sätter på ett nytt däck. Kan väl aldrig vara fel med lite regeländringar mitt i säsongen.

Michelin= Major fuck up !

Håkan

SvanteE
Rubens ville inte gå upp på podiet för publiken var ju inte på sitt bästa humör och det på grund av Michelin och ingen annan.

Jag förstår om Michelin och dom andra stallen försöker skjuta över skuldbördan på någon annan för att rädda sitt eget skinn,men jag tycker ialla fall att Ferrari bara följde dom regler som alla redan visste om före säsongens början.
Scheckheft
Alltså jag är nöjd - fortsätter det så här blir Schumacher världsmästare för åttonde gången :DD och Minardi får fira triumfer som aldrig för.

Mvh
Scheckheft

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Scheckheft: klockrent!
P.S. viken soppa...

Micke K. Länk
Det fortsätter:

DÄCKUSÅPAN

Länk

De kan få pengarna tillbaka

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: De kan byta däck var 10:e varv, frågan är bara om michelin har så många däck med sig att detta är möjligt. Samt att man inte vet att däcket håller exakt 10 varv.
Michelin stallen hade gärna kört utan att få mästerskapspoäng bara för fansen, därmed borde en chikan tex inte spelat någon roll för ferrari eftersom de var garanterade 10 och 8 poäng.
Men att köra en tävling utan att tävla om något är ju nästan ett hån mot fansen det med, inte åker man på F1 för att se en uppvisning bara och man kan ju vara säker på att det inte är något stall som skulle riskera något om dom inte kan vinna något, så det hade garanterat slutat i en mesig uppvisning bara. Sen så hade det nog inte varit tänkbart med en tävling med 20 bilar där bara 6 bilar kan få poäng...
acey:

Kan man byta oftare eller är gränsen 10varv?

Alltså 10varv måste även ett Michelin däck om Bridgstone håller 74varv annars har man stora problem.

Dr
342
Dredd
525d -10
Nu verkar ju BMW ha gjort slag i sak i alla fall.
Men kommer teamet fortfarande att kalla Sauber, och vilken färg kommer bilen att ha?

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag antar att dom kommer kalla sig BMW, och inte Sauber?
Jag förutsätter att bilarna blir blå/vita. Allting annat vore ju
ett rent marknadsförings misstag, när dom nu äntligen kliver
in i F1 cirkusen "själva".

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det blir ett BMW-stall, namnet är ännu inte klart (eller iaf inte offciellt).
Paul Stoddart pekar ut Max Mosley och Jean Todt i en press release som orsaken till fiaskot i USA. Intressant läsning om hans syn på vad som hände och ledde fram till att Michelin stallen inte körde. Läs hela artikeln! Glöm inte att Minardi kör på Bridgestone så han är inte direkt inblandad. Han bekräftar även det jag skrivet ovan om att Michelin stallen erbjöd sig att tävla utan poäng och flera andra förslag för att rädda tävlingen för publiken.

Länk

"For the reasons previously outlined, it may take some considerable time, if ever, for this to be admitted, but there is no question in my mind that the farce that occurred on Sunday, June 19, 2005 at Indianapolis was the responsibility of the FIA President, Max Mosley, and compounded by the lack of support from Jean Todt."

Flera stallchefer kräver nu öppet att Max Mosley avgår som chef för FIA så det ska bli ett intressant möte nästa vecka. Och gissa vem som redan tidigare har sagt att han skulle vilja ha jobbet som FIA chef efter Max Mosley? Jo, Jean Todt..., mystiken och det politiska spelet tätnar men efter vad som hänt tidigare så kommer inget av de andra stallen att godkänna detta.

"Far more importantly, however, Mosley refused to accept any of the solutions offered, and that refusal was, I believe, politically motivated. Therefore, I feel he failed in his duty, and that is why I have called for his resignation."

Det som fortfarande irriterar mig är att ansvarsfrågan för banans kondition inte har diskuterats mer. Detta hade också helt klart en stor inverkan på händelseförloppet. Vare sig ägarna av Indy Motor Speedway och arrangörerna av US GP eller FIA hade informerat F1 stallen eller Michelin och Bridgestone om ändringen av beläggningen.

Inte ens IRL and Nascar som normalt tävlar där kunde ju genomföra sina tester där på grund av att de slipat ner beläggningen. Det är ingen bortförklaring men jag är helt övertygad om att Michelin kommer att skjuta tillbaks skulden delvis på ägarna av Indy Motor Speedway och arrangörerna av US GP. Speciellt om påståendet om att Bridgestone fått denna information via Firestone men inte Michelin stämmer så förstår man varför Michelins däck inte nu fungerade.

"Michelin, not having the benefit of testing prior to this weekend, got caught out just like the other two manufacturers did. Whereas Firestone IRL tire technicians probably passed down information about the Speedway surface to their F1 mates at Bridgestone, Michelin did not have that luxury."

/RS2

I mitt tycke ett riktigt lågvattenmärke från en redan förvirrad Stoddart.

Jag är så less på den farbrorn. Han skriver nu två a4-papper med trams, obekräftat nonsens och döljer det som är väsentligt. I slutändan var det så att michelin-teamen STRUNTADE i att köra loppet. Det fanns möjlighet att åka långsammare genom kurvan. Det fanns möjlighet att byta däck så mycket man ville. Men de räknade kallt med att de skulle få sin vilja igenom men fick fel och får nu tillsammans med michelin stå med skammen.

Att hänvisa till "political reasons" utan några som helst belägg, bevis eller kritik över Mosleys EGENTLIGA argumentation är patetiskt och lurar ingen. Och vad har Todt med saken att göra? Ingen utom Stoddard begriper detta.

Dags för gubben att hitta en ersättare. Han är pinsam och driver ett beklämmande stall som kör med 3-5 år gamla bilar som skulle få det svårt mot f.d f3000-bilar.

Starkid,

Vaddå trams och obekräftat nonsens? Var du där eller? Allt han skriver stämmer i princip med det jag redan fått återberättat av en kille som var i depån hela helgen!

/RS2
Inte för att jag på något sätt gillar dåren Max Mosley, men snälla ta med dig Paul Stoddard när du nu med all sannolikhet försvinner.
Jag var inte där, tack och lov. Några observationer:

-- Det är inte force majure att man tillverkar ett däck som exploderar vid för hög belastning. Hur påverkade gud Michelin menar han?

-- Max Mosley menar att det vore orättvist att ändra regler/banor för att Michelin har tagit med sig för dåliga däck. Men kör saktare då! Stoddard inser också det och kallar det plötsligt "political reasons" då han vet att han inte kan argumentera med dessa rationella och korrekta synpunkter.

-- Varför skulle inte minardi köra?? Vad spelar det i så fall för roll om Jordan kör? Detta är ett löjligt resonemang helt enkelt.

Finns mer konstigheter som jag inte orkar kritisera. Paul är inte lika bra på politiska spel som övriga, och hans Ferrari/FIA-hat börjar bara bli tröttsamt.
Starkid,

Det är force majure om man kommer till en tävling där man normalt inte kör eller kan testa om beläggningen på banan har ändrats utan att man fått veta detta innan! När det har gjorts ändringar på andra F1 banor över världen så har de till och med skickat asfalts prover till däckstillverkarna. Innan du kommenterar mer i hans press release så kanske du ska läsa annan tillgänglig info på de internationella F1 hemsidorna som beskriver händelseförloppet ur olika synvinklar. Mycket av konflikten mellan Michelin stallen på ena sidan och FIA och Ferrari på andra sidan har flera orsaker. Bland annat så har ju Michelin som enda stall i hemlighet redan skrivit på ett avtal med FIA där de garanteras två till tre gånger mer pengar än något annat stall. Sedan så vill ju FIA bara ha en däckstillverkare i fortsättningen och eftersom redan Ferrari är klara så vet vi vilken däckstillverkare de vill ha. Så det finns mycket utanför det rent sportsliga som tyvärr påverkar de olika besluten.

/RS2
Självklart ska det stå: "Bland annat så har ju Ferrari som enda stall i hemlighet redan skrivit på ett avtal med FIA..."

/RS2
RS2, Jag är medveten om det du säger. Men varför kallar Stoddart det hela ett politiskt spel, när det är han själv som står för den delen av det här fiaskot. Mosley och FIA -- I detta fall! -- följde bara de regler och agerade rättvist.

I övrigt respekterar jag dina kunskaper i ämnet. Men jag är dels innerligt trött på stoddart och dels känner jag att michelin och deras stall agerade ohyggligt illa i den här affären. De tog en slug chansning men FIA stod på sig och följde reglerna. Fansen och hela cirkusen blir nu lidande och frågan är hur lång tid det kommer ta innan F1 repar sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.