AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
25.069

Formel 1 2005 tråd

Sida 1 av 16
Såg precis årets första F1 lopp. Det var mycket nytt: kval, depåstopp, bilarna reglemente och stallen.

Det vare kul med en tråd där man kunde diskutera F1 säsongen 2005 så jag börjar...

Det är lite tråkigt utan däckbytena tycker jag men det var kul med lite fler team i toppstriden även om samma bil ledde loppet från start till mål. Trist att BMW hamnade utanför pallen...

Men vilka är Red Bull? Varför var M Schumacher inte med i toppen? Vad exakt är de nya reglementet för 05?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
RB är fd Jaguar.
Aha! Det verkade ju helt otroligt att ett nytt team som kommer från ingenstans kör in på en fjärde plats!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Verkar som de kan bli lite jämnare i år mot i fjol då ferrari va hopplöst överlägset.
Tror regeländringarna kan gynna vissa lite "sämre" team..
Men nu va ju detta första loppet bara,så de återstår och se hur de blir...

Dom sa ju i slutet av programmet att bmw.williams nog kommer få de lite tuffare i år,beror kanske på att dom inte har någon toppförare i stallet i år,för bilen lär de ju finnas kapacitet i...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tam tillställning tyckte jag iaf...

Ingen "vågade" något,dåligt med "action", naturligtvis mest för dem ändrade reglernas skull,motorn ska hålla två race,inga däcksbyten under loppet osv..

Nåja,bättre blir det väl får man hoppas när stallen blir lite "varma i kläderna".

Mvh Janne.
Dem nya viktigaste reglerna:

*Motorn ska hålla i två lopp, inklusive träning och kval. Det är en en ökning från ungefär 80 till ca 150mil.
*Föraren måste köra både kval och race med samma däck.
*Aerodynamiken har blivit lite begränsad, avståndet mellan banan och framvingen höjs från 10cm till 15cm. Den så kallade diffusorn får bara sticka ut bakåt 12,5 cm från bottenplattan och bakdäcken måste vara minst 12 cm. Allt det här gör att den så kallade downforcen, som trycker ner bilen mot banan, minskar med ca 15% och förarna kommer att få arbeta mer med ratten. Förarnas första intryck var att det är svårare att kontrollera bilen och att det är lättare att åka av banan.
*Kvalet har också förändrats, från Lördags kördes kval i omvänd startordning från det senaste loppet (premiären enligt VM-tabellen 2004). Ett varv med fri mängd bensin i tanken gäller. Söndags-kvalet nr 2 kör samtliga förare ett varv i omvänd ordning efter Lördagens resultatlista. Tiderna från Lördag och Söndag adderas och avgör startuppställningen på gridden. Däckbyte är inte tillåtet och bilarna står i parc fermé mellan de båda kvalen och inför loppet.

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Men vad händer om man till ex. får punka och bytter däck??

Mvh.

jambo523
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Givetvis får man byta däck om man får punktering...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var nog lite för snabb i mitt uttalande...

TROR att det inte automatiskt blir att bryta loppet om man får en punktering under Race...Låter otroligt konstigt om det skulle vara så :/

Mvh Janne.
En uppsättning däck på bilen ska hålla under kval 1, kval 2 och under hela rejset. Om ett däck blir punkterat eller skadat får det bytas ut.

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Men den där M Schumacher börjar närma sig statusen "Hatobjekt". Jag läste i tidningen i morse att han hade sagt att kollisionen inte gick att skylla på Heidfeld även om han borde hunnit bromsa (?) Är det bara jag som tyckte att Heidfeld var uppe vid sidan av Schumi när Schumi tryckte ut honom i gräset? Där ute är det ju lite svårt att bromsa och undvika kollisionen som blev. Suck. Schumis ego börjar bli för stort för den där cirkusen. Han lär bli odräglig om resultaten uteblir.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Schumacher har varit odräglig i flera år redan, kan inte med honom alls, de gånger han haft ordentlig konkurrens i form av Hill och Villeneuve har han visat att han är beredd att göra vad som helst för att vinna, inklusive köra folk av banan medvetet.

Kvittar hur många titlar han vinner, han kommer aldrig va den största genom tiderna för mig ändå.

Positivt att det var lite fler stall i toppen i gårdagens lopp, får hoppas att det blir så även under resten av säsongen. Tror inte F1 mår bra av att ha ett stall som dominerar så stort som Ferrari gjort när de dessutom genom stallorder gör att det inte ens blir tal om kamp mellan de två bästa bilarna.
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Kommentar om Schumacher/Heidfeld - på reprisen ser det ut som om Heuidfeld har väldigt hög hastighet när han gör sitt omkörningsförsök. Schumacher hade då redan svängt in i kurvan och kunde omöjligen rättat upp situationen. En sk "racing incident" tror jag man kan säga.

F1-säsongen 2005 i övrigt - snacka om farsartad tillställning! I alla fall detta första lopp. Rena rama Kalle Anka. Jag förstår inte varfö man ska straffa de team som gör ett bättre jobb än de flesta andra. Att det inte enbart har med pengar att göra kan man ju se på Toyota som har den största budgeten. Nej, det här öppnar mer och mer för att GPWC (som Ferrari, McLaren och några andra tillverkare vill ska ersätta dagens F1-cirkus) blir en verklighet inom ett par, tre år.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
bmw320i
Du har vettiga tankar om Schumacher d.ä. :) :)
Att ett stall har dominerat inom F1 i många år i rad är dock inget nytt.

Rogge
Ferrari är det enda Team som skrivit på det nya Concordeavtalet, de har alltså avbrutit GPWC
Palle83: Tack, om du nu inte var ironisk ;-)

Helt rätt, det är vanligt att ett stall dominerar men i de flesta fall har ändå stallets förare tillåtits kämpa om segern och det är ju inte aktuellt i Ferraris fall varför deras dominans varit mer negativ för sporten än vad t.ex. Williams och McLarens varit tidigare. Det är min åsikt iaf, jag kan ha fel :-)
V12 LeMans
Regnet spelade ett spratt under kval nr 1 , som gjorde att M Schumi kom långt bak .

Jag hade gärna sett F1 utan de båda bröderna Schumi .

Lillebrorn är för ojämn , och gör en del dundertabbar emellanåt .

Storebror är en dålig förlorare , med tanke på helgens kollision och kollisionen med Villeneuve för några år sen .

Fick en uppfattning att M Schumi inte tittade tillräckligt på var han hade Heidfelden . Bättre att Schumi hade tagit över som strateg i stallet , för strategi värkar han vara bra på .

Kimi i Ferrarin i st , hade gjort susen .

Och Wirdheim i Toyotan hade varit himla trevligt . ;-)

När Mark Webber blir varm i kläderna , så tror jag vi får se honom på pallen i år .

Åsså GP på Anderstorp , efter att den granne som sätter käppar i hjulet för vidarutvecklingen av Anderstorpbanan , flyttar (önsketänkande kanske) .

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det enda positiva med det här loppet för Williams del var att kvalet spelade i vår favör, annars är risken stor att det hade varit förnedring. Renault hade kunnat vara ungefär 45 sekunder till 1 minut snabbare än Williams över en racedistans. Just nu ser det svårt ut att ta poäng utan att något konstigt händer (bilar bryter) för williams. Renault, Ferrari, McLaren är helt säkert snabbare. Även Red Bull verkar ha ett litet övertag just nu.

En annan positiv sak är att iom att Nick bröt så får han en ny motor till malaysias gp. Motorreglerna är farsartade om något. BAR tog in bägge sina bilar när de såg att de inte skulle få poäng för att byta motorerna utan straff inför nästa lopp...

Jag tycker de är sorgligt att MSC fortsätter med sina guds ambitioner. VARFÖR skall han puttas ur sandfållan när ingen annan får det?

Williams prestation var väl ungefär som väntad. Dvs halvdan.
Får hålla tummarna för att det bättrar sig lite längre in i säsongen.

Det mest positiva med race:et enligt mig var att Skomakaren rasade en motor och att hans fina tillförlitlighet får sig en törn :)
(Skadeglad? inte jag inte:)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
RedBull Racing är inga nykomlingar direkt.
Det är det f.d Jaguar-stallet som kör med Cosworth motorer,
och nu har David Coulthard bakom ratten i den ena kärran.

Vi lär få se en hel del bataljer mellan RedBull, BMW och Toyota
denna säsong, någonstans precis där utanför pallplatserna...
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Schumacher må vara en bra förare, men när han gör sådana
här uppenbara misstag eller rent korkade manövrar så börjar
man undra om han inte lider av storhets-vansinne?

M.Schumcher tvingar först Heidfelds BMW ut till höger på gräset
(Heidfeld gjorde alltså ALLT för att undvika kollisionen).
Men sedan klipper Schumacher ändå ingången till höger-kurvan,
och detta trots att han vet var Heidgeld befinner sig? Smart?

Jag menar, man behöver ju inte vara raket-ingenjör för att
förstå att Heidfeld omöjligt kan stanna på gräs, och därför
kommer flygandes med låsta hjul rakt i sidan på Ferrarin...
Alltså helt och hållet Schumachers fel !! Sådär gör man fan
inte ens när man kör GoKart med polarna.
Man måste backa tillbaks lite längre än just 2 sekunder före ihopstötningen. Totalt sett var det en vanlig 50/50-incident vilket också ges av att FIA inte ens brydde sig om att formellt undersöka om någon skulle ges skuld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.