AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
846

Något mer att byta när toppen varit nere?

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Vad bör man byta för grejor när man har plockat av toppen tråget kylaren m,m. Ska byta bultar till toppen några benisn slangar som såg lite murkan ut. topp packingar. å remmarna har jag tänkt byta. lika bra att byta lite grejor när man har allt nere.
Vad har jag inte tänkt på att byta!
mi
447
min528
525tds Touring -93
ventiltätningarna
inte byta,men slipa in ventilerna skadar ju inte.
Det är ju inte kul på någe vis men kan ju vara bra iaf

www.535twinturbo.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
slipa in ventilerna är skittråkit, men då blir det tätt å bra
tråkigt är inte ord nog, men det är ju värt det =)

www.535twinturbo.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
det är tråkit å jobbigt å kladdigt, men det gör bra med nytta :)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
På tal om ventilslipning. Hur pass bra tror ni det blir om man gör det hemma med enkla metoder (typ med sladdborrmaskin, slipa in ventilen direkt mot sätet) jämfört med att lämna in toppen för det. Då antar jag att renoveraren slipar vinklar i sätena, plus har betydligt bättre utrustning. Hur mycket bättre kan det bli liksom?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
mi
447
min528
525tds Touring -93
nån sladdborrmaskin bör du nog inte använda, du ska skruva ventilen fram å tillbaka, inte bara om ett håll.

att mirafräsa (du menar väl det?) ventilsätena med vissa vinklar ska väl enligt alla vara helt klart bäst å ge bra effekt, men det är inget som jag har nån erfarenhet av.
STOFFE: Hur går det med turbo bygget? Blir den klar till sommaren?

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
finns oscillerade hållare till ventilen som man kan sätta på maskinen till detta ändamålet.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Patrik jo då bilen ska bli klar till sommaren, Hur går de för dig ?
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Du bör ju byta insugspackningar, grenrörspackningar och pinbultar, topp lockspackning, ventilkåpspackning, remmarna, soppa filter, stift, diverse slangar och nya fräscha slangklämmor.

Blir det stor skillnad att slipa in ventilerna? vad ska man använda för slipmedel? Nån som gjort det här kanske kan berätta hur man gör och vad det blir för resultat.

/Micke
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Gjorde nyligen en inspektion 2 å men har allt hemma nu som behövs. toppen ska dras en sista gång. sen ska tråget ner.. så de börjar händer lite iaf.. skönt de!
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Micke 325:

Finns speciell "slippasta" att köpa, oftast 2 olika grovlekar.

Håkan
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Var hittar man den oscillerande hållaren till ventilen för inslipning?
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Micke:

Verktygen du behöver är sugprops pinnen (vet ej korrekt namn, så kallas den där jag mekar :P). Det är iaf en pinne med en sugprop i ena änden lika stor som ventilen. Klägga på slipmedel, först grovt och sug fast ventilen och snurra fram o tillbaka i sätet, sen tar du lite finare och gör samma sak tills du blir nöjd:)

Är väll inte direkt några fördelar om du inte har lekage, men om du ändå har isär toppen så kan du köra en runda, om inte annat förebygger du lekage!

är det en 6a, så innan du är klar kommer du att tänka "o gode gud varför köpte jag inte en liten 5a" =) hehe

www.535twinturbo.com
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Känner igen tendenserna 3riksson :)
STOFFE: Det går kanon det

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
mi
447
min528
525tds Touring -93
aa jag med 3riksson, speciellt eftersom jag va perfektionist när jag slipade in mina ventiler :p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.