AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
632

Fel på kedjesännaren

Fl
21
Floppen
525i 24 v -91
328 touring -96
Har rivit toppen efter lite ventil ras och håller nu på att plocka ihop den.Då har jag ett problem med kedje spännaren...Har hört att man ska försöka att bygga upp ett tryck i den men det funkar inte har dock en sprätt ny spännare..drar man motorn åt fel håll vill kedjan hoppa ett kugg och det vill man ju inte för ett senare start försök. hoppas på ett riktigt bra svar snart. tack på förhand.

ka
49
kain
525I, -91
Vilken av spännarna menar du ?

Det sitter en som spänner kedjan mellan kamaxlarna och en spännare som tar hand om kedjan mellan veven och kammen till vänster (frammifrån sett)

Båda två är försedda med en fjäder inuti som ska spänna åt.

Däremot hur menar du med att man ska försöka bygga upp ett tryck ?

Jag fick lite hjälp med att ställa kamaxlarna på min topp när ja bytte, han hade med sig ett specialverktyg för att spänna åt kedjan i ett visst läge när han skruvade fast kamdrevena. (så att de blir åtdragna på samma sätt som de kommer vara när spännarn sitter där) Detta gäller den lägre spännarn.

Nu blommar asfalten..
Fl
21
Floppen
525i 24 v -91
328 touring -96
Tackar för svaret..

Kammarna sitter som dom ska...Det va bara nedre spännaren som ja undrade över den som går mellan veven och kammen..Har hört att det ska byggas upp ett tryck i den genom att fylla den med olja och pumpa med den några gånger,men det e inget som ja har lyckats med iallafall..Sen va det de det där med att kedjan vill hoppa ett kugg om man drar motorn åt fel håll..vet inte om det kan göra det när man inte har det riktiga trycket i spännaren,är därför lite orolig för att starta upp motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.