|
|
|
|---|---|
|
Var och köpte nytt batteri till bilen (Tudor) men när jag skulle koppla dit batteriet så ser jag att det inte finns något lufthåll i det nya batteriet. Vad kan det beror på? Är det för att batteriet är "torrbatteri"? Går det att använda batteriet även utan lufthåll? Tack på förhand! ------ Länk Länk | |
|
Ja ä ingen expert men kan inte hålla mig fråna att svara :) Som ja ser det så skulle det sitta ett hål där om det fanns nått att ventilera... med andra ord behövs ingen slang, bara att skruva dit o åka, som du misstänker jag också att det är fråga om nått slutet "underhållsfritt" batteri. Länk min pärla |
|
|
Säkert som kasken skriver. Ett underhållsfritt batteri med "gel" el. dylikt. Här finns lite info om Tudors batterier om du är osäker: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Även i "underhållsfria" batterier och gel-batterier, finns det avluftning för att evakuera vätgasen som bildas vid laddningen. Om det inte skulle finnas, hade batteriet exploderat vid laddningen... Troligen är avluftningen dold i små hål. Kanske sitter det små membran direkt i "propparna" till respektive cell, vilket är en relativt vanlig ventilationskonstruktion. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar! Men jag ser inga lufthåll alls, har monterat batteriet nu och efter en halvtimmes körning så kontrollerade jag betteriet och allt verkar ok. Johan// Om det är små lufthåll som jag inte ser, då är det inte bra att det läcker ut med tanke på att betteriet i min bil sitter dold i bagaget! ------ Länk Länk |
|
|
Så kallade rekombinationsbatterier har normalt sluten cirkulation men "säkerhetsventiler" släpper ut gas vid alltför stort tryck (hård laddning). Grodan: Om du laddar ditt batteri med vanlig laddare så bulkladda bara (10-15 timmar), slutna batterier är känsliga för över laddning. Pulsstyrda laddare kan du ladda med i maximalt 2 dygn. Mvh |
|
|
skickade tt mail till Tudor och fick svar... Hej Eddie Det finns avluftningshål på alla våra batterier, antingen i själva proppen eller på sidan av batterilocket. Dagens batterier är också mindre benägna att gasa beroende på nya legeringar i blymassan, så de små mängder gas som framkallas är inget att oroa sig för. Mvh Björn Pedersen/Tudor rob_t_j72// Menar du att jag ska ladda upp mitt gamla batteri? Förlåt mig men jag förstod inte riktigt ditt inlägg:) ------ Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.