AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
15.268

200 sughästar i m20

Sida 4 av 5
oki...
då får det bli en sån sen då?
märks det stor skillnad med den? är det "värt" pengarna?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kanske inte är värt det om man inte ska göra mer vid motorn sedan... Målet med mitt bygge har alltid varit en 2,7liters med ca 220hk, och då tyckte jag att en sådan var bra att ha.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
oki.. så den kanske inte behövs på min?
Hartge extraktorgrenrör
2*2 tums simons sportavgas
Uppet luftfilter
Enem z45 kam (280)
och 535 lmm och spridare
Sw
212
Switte
325i -88
de låter fin fint :)
kör ungefär samma ;)
går den bra då?
har ej satt i kammen och lmm+spridare...
ska göra det nu i april..
Sw
212
Switte
325i -88
jag har inte satt i spridarna och lmm än... men med kamm å ökat bränsletryck så går den bra! Lite taskit på låga varv, strular lite på tomgång... :)
vad är det för kam då?
Sw
212
Switte
325i -88
280 gradare
ok... lika som min.... blev den å tuffa på tomgång med den kammen?

""Varför åka nåt annat skit när man kan åka e30? Bara en fråga..""
svintoleffe
325 Låter som en fiske kutter på låg varv, sitter en 280 kam i den om jag inte minns fel.
Med ökat bränsletryck, o bortagen strypning i luft boxen.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Gäller dom här trim tipsena också om man har en 323:a?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
sintoleffe: "bortagen strypning i luftboxen" menar du tratten inuti?

Att ta bort den är att SKAPA en strypning pga försämrad flödesform. Det rektangulära hålet med vassa hörn som blir kvar är ur flödessynpunkt rena katastrofen.

Detta redovisas också i detta flödestest, Länk . Läs stycket "The Intake Horn Thingy"

/G
svintoleffe
gasa

Jaap jag menar tratten.

O vad det gäller, så blev det en väldig skillnad, mot för innan, tratten satt där.

För iannat fall, hade jag satt tillbaka den.

Tror till och med att den går bättre orginal än med den i.

För iannat fall, så hade dom satt fast den bättre än med ett liten spänne, som man bara knäppte till så lossnade den.

För hur kan man säga att tratten ska ge effekt, när den stryper luften som kommer alla längst bak i filterbehållaren, då lär ju luften sugas runt o in i tratten. Hämnfört med nu, då den suger hela luftfiltret.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Sw
212
Switte
325i -88
HUr tar man bort den så kallade strypningen? HJälper det någoT?
svintoleffe
Det är bara att knäppa loss den inne i boxen, hur lätt som helst.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Sw
212
Switte
325i -88
då få man prova d då :)
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
svintoleffe: läste du det aktuella stycket i testet jag länkade till?
Det visar bara på vad etablerad och bevisad flödesteori säger.

Låt oss tänka oss ett rör som vi suger genom. Med en tratt på änden av röret blir flödet laminärt (eller i alla fall mera) i röret. Skulle du ta bort tratten på röret så fås en massa turbulens runt rörets kanter och en bit in i röret. Denna turbulens bromsar flödet i röret.
I princip sker samma sak med och utan tratten i luftburken.

Därmed inte sagt att det inte går göra en effektivare tratt än originalet. Det är bara titta på M3:ans luftburk, tratten där är hälften så lång. Dvs fortfarande en tratt för bästa flöde men också maximalt fritt runt tratten. En trolig anledning till tratten är längre på vanliga E30 är att man får en något bättre ljuddämpning med förhållandevis längre tratten.

Vad som inte inses alltför lätt är att en tratt suger en väldigt stor del av luften från sidan. Det är därför inte så jättekritiskt om det relativt kort om utrymme framför tratten. Exakt hur luften tas beror på trattens form.

Tratt eller inte så det tas luft genom hela luftfiltret pga trycket kommer vara lika över hela luftfiltrets yta (nåväl i princip lika om man skall petig).

Att tratten bara sitter fastknäppt är garanterat grundat på att produktionen skall vara enkel och effektiv. Hade det varit billigare och effektivare att skruva dit den hade den varit fastskruvad.

Tills dess någon på ett trovärdigt sätt, tex via bromsbänksdata, visar på att tratten försämrar effekten så hävdar jag att den bör lämnas kvar.

/G
svintoleffe
gasa

Efter som att 325 ej är orginal, utan det sitter kam o öket bränsletryck.
Så Kan jag märks en ewnorm skillnad mot för innan, då bilen behöver den extra luft den kan få nu.
Som jag skrev innan så skillnad blev det.

Förut var bilen väldigt svårstartad,men det är den inte nu längre i samma grad.
Jag stod o diskuterade med en kompis, o han sa samma sak som dig om tratten, så jag visade honom, på bilen stoppade tillbaka den.
Då blev bilen så svårstartad igen, så knäppte jag bort den, vips så startade den mycket bättre samt går mycket mycket bättre.

Det som jag kan tänka mig, det är att bygga om tratten, så dne blir ett antal centimeter kortare, så den kan suga somm de ska, o inte hålla på o bråka med väggen, vad kan det skilja där. 4 centimeter kanske eller mindre.

Som alla vet, så vill luften ha den enklaste vägen in, istället för att först åka rakt in i luftburken, senm vända helt om för att suga igenom tratten.
Den lösning köper jag aldrig, för isånt fall, skulle det ha sitiit en på 323 ochså, men det gjorde det inte..

Som jag skrev innan, hade det inte gjort skillnad, hade jag satt tillbaka den där, det säger ju sig självft.

Samt, så funkar ej din Länk.

Länk Bimmern
MVH Leffe
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jag lägger ner då vi uppenbarligen förstår varann alldeles felfritt.

I ditt fall gör trimningen (ökade flödet) att det finns för lite fritt utrymme runt tratten för att den skall kunna fungera väl. Så i just detta fall hade jag fel.

Sedan skall jag direkt erkänna att jag inte kan bedömma om du skulle kunna känna skillnad om du fick dit en bra anpassad tratt. Säg att det skulle minska motståndet med 1%. Skulle man kunna känna det, tveksamt. Men det är ju aldrig fel att förbättra även det är svårt att direkt känna skillnaden. Många bäckar små. ;)

/G
Visa användare
208
Dookie
320/325 -88
intressant intressant =)
i min 2,5a har ja portat toppen avgas/insug
vassare kam från dr schrick
2,5" system hela vägen.. öppet filter med då, men de e väl knappt lönt att skriva =)
ska köpa en chippad box samt extractor

skulle ja göra rätt i att sätta dit spridare och lmm från 535?
bilen har hostat till ett par gånger när man trycker på ordentligt.. oftast runt 5000 varv..
skulle de kunna bli bättre med de nya spridare..
har fått för mig att de annars är tändningen som måste ställas in? ah, ja vet inte riktigt.. men spridare å lmm e väl aldrig fel ändå va?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.