|
|
|
|---|---|
|
Jo den går inte på alla cylindrar. Men den tänder på alla men inte samtidigt. Jag ni kanska fattar. den går inte jämt. Fräscha tändstift. Fungerade tändlock och rotor. Tändlägesgivaren är rengjord. Inga vippor är av. Jag är allmänt förvirrad. Om man rycker ut en tändkabel när den går så tappar han lite men går snart som innan igen. Alltså inget specefikt för en cylinder.... Tacksam för ideer. | |
Lundqvisten |
Står ventilerna rätt inställda? sitter alla tändkablarna rätt monterade i fördelarelocket. |
parolof |
Har du blandat om tändkablarna? d.v.s har du rätt tändföljd? |
|
Felsökte polarens hoj som hade exakt samma bekymmer, ryckte ur tändhatt för tändhatt och den gick lika tveksamt ändå. Feldiagnos: Dåligt batteri. Det borde du iofs märka, men det kan vara batteri/laddning som spökar. Min bil: Länk |
|
|
Batteriet är bra. Vart imponerad över hur länge den orkade stå och tugga på starmotorn. Om ventilerna är rätt ställda? menar du spelet då? Jag stälde det för ett tag sen och den tickar inte nämnvärd. Kanske står nån vetil lite taight men den gick ju ett bra tag efter justeringen... Kablarna märkte jag upp när jag bytte och felet var ju samma innan jag bytte lock men ska kanske forska i det ännu mer. Mer? |
|
| Min gick urdåligt på tomgång när jag ställde den 0,25 kall (både i och ut). Ställde 0,3 på ut och 0,35 in. Fungerar perfekt. Prasslar dock lite mycket, så nästa gång jag har lite tid över kommer jag att prova 0,3 kall på alla. | |
| hmm, jag menar ventilerna =) | |
|
Hmmm.... Kamremmen kanha kuggat över så den sitter en-två kuggar fel. En annan möjlighet är att kilen som låser kamremsdrevet på vevaxeln gått av och att drevet vridit sig lite. Går den lika illa varm som kall? Kan luftfiltret vara igenkorkat? Taskig jordning till spridarna? Dålig tändspole? Har du gjort kompressionsprov och leak down-test för att kolla täthet i ventiler och kolvringar? Började motorn gå illa plötsligt, eller har det kommit gradvis? /// Gunnar E. |
|
|
Felet kom ganska direkt. "Har du gjort kompressionsprov?">> Kompprov blir imorgon. Vad är ett leak-down test. eller rättare sagt hur gör man det. Fattar att det är att kolla ventiltäthet. Ska ställa upp ventilspelet till 0.30/0.35 men motorn måste ju vara kall ju. Jobbigt att hinna med det innan mörkret faller. "Kan luftfiltret vara igenkorkat?">> Nä det är koniskt och ser bra ut. Dock ska jag kasta bort det för att rädda LMM "Taskig jordning till spridarna? Dålig tändspole?">> Hur tar jag reda på det? "Kamremmen kanha kuggat över så den sitter en-två kuggar fel. En annan möjlighet är att kilen som låser kamremsdrevet på vevaxeln gått av och att drevet vridit sig lite." >> Hur kollar jag detta?? Tack så mycket för hjälpen VSB R-T |
|
|
Funkar bränslepumpen riktigt? Är det fullt tryck? Stinker det bensin i avgasröret eller inget alls? Nisse |
|
|
Lånar tråden, men bara lite=) Gunnare, är det vanligt att kamremmen kuggar över? Såvida inte spännare och/eller rem är utslitna är väl risken minimal. Eller? Missförstå mig inte nu, frågan är allvarligt menad. |
|
|
Funkar bränslepumpen riktigt? Är det fullt tryck? Stinker det bensin i avgasröret eller inget alls? Det sprutade soppa ur returen. Och det luktar inte bensin om bilen. Tror att det är tändnigen eller spridare... VSB R-T |
|
|
Om du har bränsletryck när du vevar runt motorn på startmotorn och det inte luktar bensin i avgasröret, får väl inte spridarna någon signal att öppna. Då är ju tändningsproblem uteslutet. Eller kanske det är något i databurken som stänger av all ström till motorn så fort det kommer lite obränd bensin i avgasröret, något som jag inte vet något om tyvärr?? Nisse |
|
|
Du var inte dum du. Saken är ju att den går ju. Åker till jobbet med den. Men den går ju inte på alla. Så en hel del soppa måste ju förbrännas? Vad ute och kompmätte idag. Trodde nya mätarn var paj. Fick inget som helst utslag på första cylindern. Är nog en insugsventil som gott upp i rök. Det skulle ju förklara de märkliga ljuden i luftfiltret. Eller? Nån som vill köpa bilen? VSB R-T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.