|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en momentnyckel men vad ska man ha för model? Finns 1/2", 3/4", 3/8" och vilket arb område på nyckeln ska man välja? Är kamasa´s nycklar bra? Mvh/Palle | |
|
¾" är knappast nödvändigt, jag har en ½" och den räcker till bra uppåt. Kan inte påminna mig att det är någonstans man behöver mer än 150 Nm någonstans. Åt det andra hållet på skalan så är problemet mest med att komma åt och neråt 20 Nm är användbart. En ¼" kan säkert vara ett användbart komplement. Mvh Björn |
|
|
balmgren: om man skall byta främre vevaxeltätningen på m20 så skall den bulten dras med 410 Nm :) jo jag vet det var en överdrift, men jag var bara tvungen :) har en 1/2" nyckel som går ifrån 28 Nm till 210 Nm, saknar lite dom små momenten upp till där min nyckel börjar så att säga! MVH Johan K |
|
|
Har hört att 3/8 ska vara smidigare än 1/2 stämmer det? Till vilket moment drar man i regel toppar? Mvh/Palle |
|
|
3/8" duger gott om du håller på med nyare toppar där det ändå ska vinkeldras som avslutning, men 1/2" är lättare att få tag på till vettigt pris. 210Nm räcker till toppen på en gammal Volvo BM traktor om det skulle behövas! |
|
|
Johan K: Det var mycket, undrar om ens en ¾" räcker för det :) Annars så tycker jag att det är slående att det genomgående är så låga moment som föreskrivs. Innan jag såg ljuset och skaffade en vagn från BMW :) så körde jag med "på-känn-metoden" och kan ärligen säga att det genomgående blev för alldeles för mycket åtdraget mest överallt. Det blev liksom med moms på. Jag läste fel i tabellen och körde runt i säkert ett år med hjulbultarna(!) dragna med bara 100 Nm mot de angivna 130 Nm. Satt lika bra för det men på tidigare bilar drog jag säkert med uppåt 200 Nm, man ville ju vara "säker". För att inte tala om vad verkstäder av olika slag drog med att döma av hur #¤"%# svårt det var att få loss dem ibland. Mvh Björn |
|
|
Ska du nån gång byta hjullager så behöver du kunna dra 290Nm på din bil, och det ska på en 46mm hylsa, så minst 1/2tum. Så satsa på en som klarar minst det. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Så Kamasa`s momentnyckel 1/2" 42-210Nm kanske kan vara nått eller?? Mvh/Palle |
|
| 42Nm som lägsta värde är för högt, t.ex topplock ska ofta dras med 30Nm i första steget. | |
|
Här har du en momentnyckel som drar 20-210 Nm: Länk // Jögge Länk |
|
|
Kanske att denna 3/8 19-110Nm blir bra ?Länk Mvh/Palle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.