AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.403

Vad ska man tänka på efter vintervilan?

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Är det något speciellt man ska tänka på när man startar upp bilen första gången efter vintervilan? Jag tänker främst på motorn. Det lär dröja lite innan smörjningen kommer igång helt. Jag har hört att man kan hälla ner lite olja i varje cylinder ett tag innan bilen ska starta för att reducera friktionen. Är detta något ni rekommenderar?

Är det något annat man ska tänka på?
Har den stått varmt eller kallt till under vintern?

Min M3
Länk
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Den har stått kallt och fuktfritt.
Jag tror inte på att hälla olja i stiften, risken är bara att du slår igen något stift. Bytte du motorolja innan du ställde bort den?

Min M3
Länk
Starta helvetet o låt den gå några minuter på tomgång :)

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
har du inte startat bilen på HELA vintern??
min bil står hela vintern men jag brukar då starta den varanan
vecka å låta den gå så den blir riktigt varm!
Gemini__
Mange: Förmodar att du startar motorn och sedan kör den varm. Eller låter du den stå på tomgång och bli varm? Det sistnämnda ska visst orsaka ett mycket stort slitage på motorn, bara så du vet.

//Thomas
Koppla ur fördelaren eller tändspolarna på en M3 E36 och kör 10 sek med bara startmotorn så oljan hinner pumpas runt i motorn innan den startas.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Carlén: Nej, jag bytte inte olja innan jag ställde av den. Den ska servas nu när jag tar fram den.

Gemini_: Precis. Att låta motorn värmas upp på tomgång är tydligen ingen höjdare.

Eftersom min bil står längst in i ett garage tillsammans med en massa andra bilar så har jag ingen möjlighet att ta ut den och köra den varm. Så den får alltså stå still hela vintern.

M femman: Det låter som en bra idé. Det skär i motorhjärtat att bara starta upp den efter en lång vintervila.
Gemini__
Ja, har du ingen möjlighet att ta ut bilen är det bästa att inte starta den alls. Men inte långt kvar nu, snart vår =)
Visa användare
167
400 Nm
118d M-sport -10 Såld
320xd -11
3.0s -77

bmwcs #2040
Jag brukar undvika tomgångs körning när bilen är kall .
kör lungt första dom första milen ( så att även oljan hinner bil varm en 80- 90 grder )
det är mitt tips mvh lars

F-femmans tips verkar vara bra om man är rädd om motorn att den inte får smöjring första sekunderna... Men att varmköra bilen på tomgång är inte en höjdare... El enklast kör lungt ett tag..
Undrar också hur det kommer att gå för mig när jag startar bilen om två veckor, ska besikta den 28 mars. Min har legat hela tiden i varvgaraget med en rumtemperatur på 17 grader. Har inte starta den än enda gång sedan i oktober eftersom tyckte av det var bättre så än att starta bara några gånger i månader, batteriet är uppkoplade med.

Några av är som inte brukar starta sina M bilar på vinter. Har det gått bra??

MVH
mauricio
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Även min M5a stått så gott som hela vintern, har bytt olja i den....hoppas de går bra att starta. Snart blir det en premiärtur =)

///
Nicke

M5an avsälld, nu rullar vinterbilen Mitsu Evo1 =)
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Hej! Va ett tag sen ja skrev här sist men det är väl bara att starta biljäveln! Om du ¨åker o köper en helt ny bil tror du dom har kört runt motorn med en massa olja o bortkopplade tännhattar innan dom starta bilen första gången! Kul o folk är nogranna men gör det inte till en överdrift, nästa steg är väl att klyva hela motorn över vintern....

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Varför inte spara på motorn om man kan? Har man 1 minut extra så är det klart värt det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.