AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.036

Spricka i framrutan, vad säger bilprovningen

an
255
anma0572
520dA Touring -12
På grund av egen klantighet har jag fixat en spricka i framrutan på min bil, på passagerarsidan. Det var när jag skulle byta torkarblad som jag slant och "tappade" torkararmen ner i framrutan varvid en spricka eller rättare sagt en stjärna uppstod längst ned på rutan. Denna har sedan spridit sig men är fortfarande i nederdelen av passagerarsidans del av rutan. Den påverkar alltså inte förarens synfält men det är nog så retfullt och fult. Nu är jag orolig för vad bilprovningen kommer att säga eftersom jag snart ska besiktiga bilen.

Är det någon som vet hur bilprovningen ser på sprickor i framrutan på passagerarsidan?

Anders

Om den inte stör (kommer inte ihåg exakt vad som gäller) i synfältet är det inga problem.

Jag har besiktigat bil med en jättespricka från förarsidan nästan hela vägen över till passageraren utan att få backning.

/Micke
Jag gjorde exakt samma blunder på min bil, dagen före besöket hos SBP i vintras :) Det vart inga anmärkningar på rutan...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag har en liten spricka/stjärna på förarsidan,då måste man byta ruta väl eftersom den nästan är i synfätet??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Definitionen på sikfältet verkar inte helt klar. Ytan som kallas siktfält är 20cm hög, sträcker sig normalt från rattkransens ovansida och täcker hela rutans bredd. I sikfältet får inte finnas sprickor, stenskott eller andra skador som påtagligt kan störa sikten. En ren bedömningssak alltså.

En annan definition man använder är förarens direkta siktfält (kallas även siktfält rakt framför föraren). Denna yta är 20 cm hög, och utgår normalt från rattkransens ovansida, bredden är 30cm med centrum i rattens centrum. Denna yta ska vara helt fri från sprickor och stenskott med en diameter större än 10mm.

När det gäller slitage eller otillåten toning är det hela siktfältet som kontrolleras...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Av era svar att döma samt Jesperados definition på siktfält ska det nog inte vara några problem för min del vid besiktningen. Det som ändå oroar mig en smula är att en sprickorna i stjärnan tenderar att bli längre vecka för vecka. Men det är några centimeter ovanför vindrutetorkarnas viloläge samt fortfarande bara på passagerarsidan men om det fortsätter att växa så är det snart på förarsidan...

Anders

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har en 2-3 dm lång spricka i mitten på min ruta. Den börjar nertill och letar sig 1 dm upp och sen 2 dm snett mot föraren. Den är inte i synfältet och har inte tagit riktning dit heller. Besiktade för två veckor sedan och ingen kommenterade ens sprickan. Så det är lugnt antar jag om den inte är i synfältet eller på väg dit.

mvh
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Anders>> Åk till en glasmästare och fixa stjärnan innan den växer sig för stor.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jens Ek:

Kan den fixas med annat medel än att byta hela rutan?

Jag skulle helst lägga de tusenlapparna på framvagnsdetaljer och sommardäck om jag har möjlighet att välja. Men det är klart, måste jag byta den för besiktningens skull så...

Anders

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Rutan på tjejjens ford är sprucken rätt av på mitten, ifrån backspegeln och ända ner. Den har gått igenom besiktingen i 3år nu. När jag frågade om det så var det inga problem eftersom den inte var i siktfältet.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ja det går oftast att laga stenskott och stjärnor innan det blir för stora sprickor. Har gjort det själv på min iX med lagningssats. En glasmästare har nog tom. bättre grejer till förfogande. Men åk till en som kan bilglas. Jag vet inte vad det kan kosta, men det blir väl billigare än att vänta tills man måste byta rutan. (Om man nu inte gillar att köra runt med sprucken ruta vill säga. = kostnad 0:-)

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Fick en spricka i rutan på 730:n. Den börjar i mitten av rutan längst upp, går ner ca en dm och sedan en dm till vänster.

Jag fick ombesiktning vid besiktning, och eftersom man är arbetslös så har bilen stått sedan dess.

Jag menar att den inte stör mej såvida jag inte sitter och titta på molnen. Och om jag förstått det rätt så hade rutan bara blivit en bra-att-veta om det inte vore för att reflektorna i den ena lampan inte blev godkänd.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Magnus18: Det finns ingen "bra att veta" på vindruta. Bedömningen är alltid en villkorstvåa vilket som i ditt fall ihop med andra riktiga tvåor även den blir en riktig tvåa...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.