AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.846

Värmepaket i importbilar

Något man får höra mycket ang. importbilar är ju att värmepaketen kanske inte klarar vårat klimat. Att t.ex. italienska bilar kan vara kalas att köra med, men att man fryser häcken av sig i den svenska vintern... Volvo bl.a har väl t.ex olika värmepaket för olika marknader?`

Tänkte bara höra om ni visste om bilar i Tyskland normalt sett har samma värmepaket som i Sverige? De har väl knappast så små som Italien kan man tänka, men är de något mellanting i Tyskland, eller kanske rentav samma som här?

Erfarenheter från andra märken än BMW är också av intresse. Min nästa importbil blir nog tyvärr inte en BMW =(
Det är bara en myt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Samma värmepaket på alla BMW.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns ett fåtal bilmärken som har alternativa värmpaket för länder med varmt klimat, normalt då endast för arabländerna. BMW tillhör inte dessa bilmärken...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Låter som att det då inte är några problem för Tyskland =) Tyvärr blir det nog en Volvo nästa gång =( Endast av ekonomiska skäl..
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Värmepaketen är kanske detsamma men de svensksålda bilarna är utrustade för kallt klimat. Bla. så har man en annan vätska i servostyrningen som fungerar bättre i kallt klimat. Dessutom så är vissa slangar isolerade.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Förr på typ sent 80tal hörde man ofta utrycket Nordenutrustad både här o där,sen om det va nån sannig i det det vete tusan.Kanske dags att riva lite i isoleringen o kolla.Fast då skulle man haft tex en lika 7a som min fast imp.

Mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Det magiska ordet är kaltlandpaket (option 842) vilket även förekommer på importbilar

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kaltland jo tack där bor man,du skrev förekommer i import men i hur stor utsträckning om man jämför med svensksåld.Och var alla SV sålda utrustad med det?

Mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Vet själv en snubbe som hämtade en Audi A6a (tror det var en 99-00a) från tyskland, för att ta hem den till varma Finland, men här hemma märkte de på verkstan att den var utrustad med ett värmepaket avsett för nordafrika!
trucker: sunt förnuft säger att om man bor i dom delar av Tyskland där det ligger snö mer än nån dag bör man ju ha denna option ( dvs mera höglänta trakter)
och som jag fattat det är kaltland std på sv sålda bilar

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Någon som vet om även de tyska vagnarna har detta s.k. "Kaltlandpaket"?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hur kan man lättast se om man har kaltlandpaket. Är ju bla värmesitsar och strålkastrrengöring. Är det kaltland paket då?
Min bil saknar stolsvärme...fick förklaringen att eftersom det bara är halvskinn, inte helskinn, så är inte stolsvärme standard. Däremot kunde den tyska förstaägaren ha valt det som tillval. Men jag har faktiskt inte saknat det.

Och min klimatanläggning fungerar hur bra som helst...

/ Joakim

Länk
kilroy
Problemet med i första hand sydeuropeiska bilar med mindre effektiva värmepaket är historia idag. Min far, som är född och uppvuxen i Italien, dessutom bilmekaniker sen över 30 år, har berättat om bl a Fiat och Alfa Romeo som på 60- och 70-talet var utrustade med värmepaket som definitivt inte var värda namnet...Mvh kilroy
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En kompis köpte en Opel kadett Diesel -84 från forna jugoslavien och i den var det inte lika värmepaket (mindre) som i Svenska motsvarande bilar.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.