|
|
|
|---|---|
|
Har en 320i, E46, 12500 mil. När motorn varvas över ca 3000 kommer ett missljud, nästan som ett vinande, eller visslande/tjutande ljud, som sedan ligger kvar så länge varvtalet är över 3000 rpm. Någon som vet vad detta kan vara, och vad jag måste göra, och även vad det kan tänkas gå på i KR!? tacksam för svar o hjälp! /R | |
| lyssna/känn kring kamkedjehuset.. ev dålig sträckare... | |
|
Borde inte ljudet vara mer av "rasslande" om det är dålig sträckare? -Någon annan som har någon idé om vad som kan vara fel? -Och som vet hur mkt det skulle kosta att åtgärda? Tacksam för hjälp! /R |
|
|
Jättesvårt att säga vad det kan vara - din beskrivning av ljudet kan tyda på allt från tjuvluft via slirande fläktrem till generatorlager.... finns det något annat än varvtalet som påverkar missljudet på något sätt? Att du vrider på ratten, att du slår på elbakruta, att du slår av/på AC.... låter det lika vid belastning med fullt gaspådrag på t ex 3:an växel som vid 'tomvarvning'? Försök också lyssna dig fram till var ljudet kommer ifrån - vet att det är svårt, men är det ett mekaniskt ljud kan det eventuellt lokaliseras med ett stetoskop (eller det gamla tricket 'skruvmejsel mot gods och benknölen bakom örat'). Tjuvluft kan diagnosticeras genom att ha motorn på tomgång och spruta startgas på lite olika ställen runt insuget (varvtalet ökar om startgasen sugs in i en läcka). /// Gunnar E. |
|
|
Tack för inlägg och försök till diagnos! -Det jag kan konstatera är att ljudet är konstant, och inte påverkas av tex växel kontra "tomvarvning". -Som glad amatör/novis har jag tyvärr svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån riktigt. -I morse kändes som om batteriet var väldigt slött..., men jag har inte fått någon idikering på att generatorn tex inte laddar, så jag vet inte om det har något samband egentligen!? /Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.