|
|
|
|---|---|
|
Följande har hänt: -20 grader ute frun startar sin 525TDS den går i 1 minut sedan dör den. Går ej igång igen pga batteriet är slut efter 20 sek. Dagen efter kommer jag och skall starta med kablar från bil, efter ett antal försök så tänder den när jag håller ner gasen (sur?)men dör så fort jag släpper upp gasen. Till slut tänder den inte alls hur jag än håller gaspedalen. Skall nu göra ett nytt försök, är det något jag skall kolla/tänka på? | |
|
säkert har den frysit, har hänt mig frös mellan tanken och filtret alltså i slangen som går under bilen =/ var bara att låta den tina och sen fixa bort vattnet. du kan ju ha så tur att den bara frysit i filtret sitter en plugg i botten av filtret för att drenera ut vatten mm som kan komma i diseln. |
|
|
Ok, tack för det tipset men nu så är det så här: Tänder på någon eller några cylindrar men inte så att den kan gå utan hjälp av startmotorn. (den dör direkt när jag släpper starten) Provade att spruta in lite startgas då kom den lite bättre under ett par sekunder men inte mer.. Vad tror ni? |
|
| Var sitter filtret? | |
|
Vid vänster fjäderbenstorn. Det "hänger" just bakom lysena. |
|
| låter ändås om en ispropp kan ju vara så att den släpper igenom lite diesel så att den nästan går, ta in bilen i värme och tina upp och se om det hjälper och om så ä fallet är det bara att försöka få bort vattnet ur systemet, inge vidare kul om pumpen havererar pga av vatten i systemet, den kostar ju en salnt | |
| Vi har haft tö idag men hann bara göra en snabbtest, tveksamt om det var annorlund. Då batteriet var så dåligt att starten knappt gick runt trots kablar till annan bil.. | |
|
På dieslar skall man byta bränslefiltret varje höst just för att undvika frysning Visserligen har väl även 525 uppvärmt filter, men byt det iaf! Ser ut ungefär som ett spinon oljefilter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.