AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.771

Min bil läcker bensin men varifrån?

Visa användare
32
Fahrenheit
320Im E30
Jag har fortfarande inte lyckats lokalisera bensinläckaget på min E30. Den slukar bensin så otroligt, 10L = 35km. Några tips om hur jag kan hitta läckaget uppskattas verkligen.

Why walk when u can drive
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
har du kollat under runt tanken ? eller där påfyllningsröret går in i tanken ? brukar läcka vanligt där. Kan vara svårt att se under men om du känner efter om de e blött. Vanligast e iaf att de brukar vara runtomkring under tanken
Tankne är det mest troliga stället för läckage.

Luktar det bensin runt omkring bilen om den får stå ett tag?

/Anton
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Om det är ett öppet läckage från tanken lär det synas på marken under bilen efter den fått stå över natten. Syns ingen fläck så kan det vara ett läckage i högtrycksdelen av bränslesystemet vilket betyder att bilen måste vara igång (pumpen är igång). Om det går 10l på 35 km så lär det definitivt synas att det droppar om du slår igång bilen. Lägg tidningar eller nåt under höger sida av bilen från tanken och fram under motorn.

Mattias Sandgren
Sävar Turbo Site : Länk
Visa användare
32
Fahrenheit
320Im E30
Jag ska kolla igenom den idag o försöka hitta det. Tack alla

Why walk when u can drive
Kan även vara en slang i motorrummet som läcker. Jag hade ett läckage som visade sig bero på dålig slangklämma.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Om det är läckage i högtrycksdelen så borde bränsletrycket också dala och det ska nog lukta en del bensin ;)
Glömde att det normalt är en backventil i pumpen som håller trycket uppe även när motorn är avslagen.

Mattias Sandgren
Sävar Turbo Site : Länk
det allra vanligaste stället som det läcker ifrån är ju just där påfyllningsslangen försvinner in i tanken, den plåtanslutningen vill gärna rosta...men rör eller slang är ju också rätt så troligt, speciellt om dom inte har blivit bytta!

om det läcker när det är tryck i systemet (som när bilen används) så kan du ju testa att öppna huven och lukta och känna på slangarna om ngn av dom läcker eller om det luktar från ngt speciellt ställe, då borde du ju kunna hitta läckan rätt så fort...det kan ju även te sig så att det läcker från en slang och sen rinner längsmed för att sen droppa ngn helt annanstans!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.