AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.978

låna ut bilen till Engelsman

Jag äger en bil som jag tänkte låna ut till min syster som bor i England, hon är dessutom skriven där.
Är detta okej med tanke på försäkring Englands lagar osv, hur ofta måste bilen till Sverige??
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Enklast och säkrast svar får du garanterat om du traskar in på ditt fösäkringsbolag och frågar av dem.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Se Länk Imported Vehicles eller kontakta DVLA då detta inte bara är en fråga för landet där bilen är registrerad utan också i högsta grad för landet där bilen brukas.

Då bilar är en lika viktig mjölkko för statens finanser i det Förenade Kungadömet som i Sverige så ses det med oblida ögon på framförandet av utrikes registrerade fordon där med.

Mvh Björn
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Det beror på hur länge bilen skall vistas utomlands.

Det är tillåtet att turista inom EU med bilen i obestämd tid (däremot måste bilen vara laglig i hemlandet - alltså måste den hem var 12:e månad för en besiktning).

Om du däremot flyttar till annat land (skriver dig där) måste bilen "importeras", dvs registreras i det landet inom 6 månader.

Din nuvarande försökring skall gälla inom EU inom de tidsramarna, men kolla med försäkringsbolaget så de inte satt någon egen tidsgräns på hur länge du får vara turist...

Annat att tänka på är att Engelsk och framförallt London försäkring är snuskigt dyrt. Du kommer inte längre undan fortkörnings och parkerings böter, de skickas snällt hem till bilens registrerings adress.

Jag hade min bil i London i 12 månader ett par år sen och det var inga som helst problem med FB (men så behövde jag alldrig göra en anmälan heller) och då kunde man glatt gasa förbi alla fartkameror för då kostade det mer att ta reda på vem jag var än boten var värd...

/bfg
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Enda fördelen man har som utlänning här är att dom inte kan sätta "points" på mitt svenska körkort. Om en engelsman åker fast i en fartkontroll så får han minst 3 poäng oh vid 12 så ryker lappen i några månader.

Har nu vart här i snart 3 år och då säger lagen att jag måste byta ut mitt svenska körkort mot ett engelskt men det kanske inte är så dumt om man skulle flytta hem igen...

Tycker nog inte försäkringar kostar så mycket, jag betalar £350/år för helförsäkring, inte i centrala london men i utkanten.

MVH/Dan
523-00
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Skulle aldrig låna ut bilen till någon som kör på fel sida;-)

/A
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad jag vet så är detta FÖRBJUDET. Pga bla skatteskäl.

Du får ta med dig bilen till annat EU-land och köra där på semester eller jobb, du behöver inte regga över bilen om du inte byter medborgarskap.

Däremot får du INTE köra en utlandsreggad bil i landet du själv bor i. Då skulle alla ju börja regga in sina bilar det land i EU med lägst vägskatt. En slags utflagging ungfär som handelsflottan.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
danl: finns ingen lagstiftning som kräver att man måste byta ut sitt svenska körkort mot ett brittiskt efter tre års boende i England.

Detta enligt DVLA's sidor: Länk

"Ordinary licence holders
Until aged 70 or for 3 years after becoming resident whichever is the longer period."

Det tolkar jag som att man inte behöver byta ut körkortet förrän då man fyller 70 år som skriven där. Dessutom, skulle man flytta till England som 69-åring behöver man inte byta ut det förrän man fyller 72.

Det är bara att glatt gasa vidare!

Frankrike däremot tillämpar ett liknande poängsystem som England gör men där så insisterar de på att man byter ut körkortet mot ett Franskt om man gör sig skyldig till poänggivande förseelser och är skriven i landet. Kanske England anammar samma regler vad det lider.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.