AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
704

Någon som använder blockvärmare på 4,4 V8?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har en liten fundering angående min blockvärmare i X5:an. Det är en Calix.

Mitt problem är att när jag använder den så blir tempmätaren konstig. Den rör sig sakta uppåt mot första strecken, men väl där drar den iväg rätt in på rött med en väldig fart. Lampan tänds dock inte. Observera att detta sker innan motorn ens startats! När motorn sedan startats så går den kanske i två-fem minuter innan tempmätaren hoppar ner till normaltemp igen. Någon som känner till detta fenomen? Kan det tyda på att blockvärmaren skapar en lokal och temporär överhettning? Är det farligt för motorn?

När motorn startas utan att värmaren suttit i, så finns inte detta problem alls.

Jag kan tillägga att jag bytte termostaten, dels pga detta och dels pga att den inte gick upp i temp.

Mvh Johan
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej Johan!

Jag kör med dubbel blockvärmare på min 740iA 4.0. Jag har ständiga kontakter med Motorvärmartillverkare, eftersom de använder våra demo-Cittror för att utveckla värmare. De hävdar att den typen av blockvärmare ofta skapar mer problem än nytta (trots att de är dyra). De höjer ALDRIG temperaturen på "våra" motorer så mycket att det inverkar speciellt mycket på kallstarts-slitaget. ALLA blockvärmare monterade MOT blocket, oavsett bilmärke, är ej helt bra. Slangvärmare eller doppvärmare är bäst. KAN också gå med trågvärmare. Webasto är det som gäller, men svinadyrt...tyvärr... Jag hade en sådan i en 530i V8, och DÅ blev det varmt!

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Ol
99
OlofM
e60-520
Kraftwerk,

Tur att jag läste ditt inlägg. Jag fick en prisuppgift från verksta'n på drygt 8000kr för två blockvärmare, men beslöt mig för att avvakta. Tänkte att det kanske skulle gå att få ett bra pris på Webasto under sommaren (just nu är bilen nämligen avställd).

Svärfar har alltid hävdat att blockvärmare är bortkastat på V8-or, men jag har hävdat motsatsen. Tur att han inte ser detta :)

KRAFTWERK:

Har också läst nån annanstans att vid blockvärmare vs slangvärmare är slangvärmare bättre, OBS detta gäller ej V8, utan i allmänhet. Har funderat en del på detta då jag sett att till t.ex 525 -01 finns det både och. Problemet är att jag inte kan klura ut hur det kan vara möjligt. En värmare som är monterad direkt mot blocket borde väl ha större möjlighet att göra av med den värme som alstras, eftersom större massa ligger rakt mot värmaren. Vid fallet slangvärmare skall väl all värme ledas genom slangen och sedan fram till blocket...? Eller värmer slangvärmaren helt enkelt med högre effekt?

Har du kännedom om detta?

Gas åpå ba pojka
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Wannabe, mfl:

Ett block monterat mot motorblocket alstrar lika mycket värme, men c:a 75% strålar ju ut åt de sidor (5 av 6) som inte ligger mot just motorblocket. Doppvärmare/ slangvärmare ger ju av ALL sin värme i vattnet, som i sin tur leder värme förhållandevis lätt till alla de områden som är just vattenfyllda, vilka utgör en flera ggr. större yta!

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Gu
115
GunnarG
530i -19
Johan: jag har ett liknande fenomen med en slangvärmare. I mitt fall går den upp i botten på röda skalan strax efter att bilen startats (0,5-1,5 min), ligger där ca 30 sek och sedan tillbaka ned på normal temp.

Sista veckan har det förvärrats, nu ligger den konstant i högra änden på skalan, oavsett om jag använder motorvärmaren eller ej. Kylet fungerar utmärkt, så det är mätaren som är skum. Har bytt sensorn men fenomenet kvarstår. Vet inte om detta är relaterat till motorvärmaren eller ett separat problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.