AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.639

Ska jag köpe en 535i?

Sida 2 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är helt vidrigt att bara lyssna på vad försäkringar kostar, helt sinnessjukt vad bolagen fullständigt suger ur pengar ur folk, vad kan en gammal 535a kosta att lösa in vid krock ??? mellan 20-50' beroende på exemplar och med nivån på vad försäkringarna kostar lär ett år fullförsäkrad bil räcka för att lösa in hela bilen. Helt ologiska summor anser jag, inte konstigt att bedrägerierna ökar. Kan man inte ställa bilen på någon annan äldre är det bara att köra oförsäkrat och ta det lugnt i trafiken samt skaffa en ordentlig rattkrycka, det är vad jag anser.
OXXY: Jag har Trygg Hansa och årspremien är 8600:- med bilplus. Min 316 kostar 5500:- med bilplus.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
alien: Det är nog ingen merit i försäkringsbolagens ögon att du är yrkesförare. Specielt inte om du kör taxi :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
J.Dredd: Haha, näe, kanske inte :)

Men om man vinklar det såhär då, jag kör ju ganska många tusen mil/år varav endast ca 1000 av dessa blir i "min" bil, således skrapar jag ju ihop lite erfarenhet på relativt kort tid utan att för den skull utsätta "min" bil för fara.. eller nåt!

Fast jag har ju även en viss förståelse för att man kanske utvecklar en lite...annan körstil när man sitter och stressar på 10-timmarspass :)

Men jag har inte krockat någe än för det! Än..

I vilket fall håller jag med om ett tidigare inlägg (eller var det i en annan tråd som jag läste?) att det är rent äckligt av försäkringsbolagen att ta ut sådana extrema överpriser på yngre personer.. Någon skrev att det kanske vore rimligare att ta ut en högre självrisk i dessa fall.. Varför inte bygga vidare på detta, och kanske göra den flexibel i samma veva?
T.ex. har en olycka inträffat och det är fredag natt kanske självrisken skall bli lite högre, än om det har varit onsdag förmiddag. Hänger ni med - detta behöver ju inte vara ett typexempel, men principen kunde fungera på det sättet. Har en olycka inträffat och yttre omständigheter pekar på att det kanske varit lite vansinnesfärder med i bilden kanske självrisken skall gå upp, medans den för ett normalt brukande borde ligga kvar på en rimlig nivå, som gör det möjligt även för yngre personer att avnjuta roligare bilar än nissan micra.

jaja, jag kommer iaf ha kvar bilen på mamsen till dess att jag blir lite äldre.. Brukar ju ryktas om en 24-års gräns. Får väl se hur den funkar i praktiken. Hoppas ni andra inte skvallrar så länge, hehe.. *blink*
Hmm, kanske borde tillägga att "min" bil faktiskt inte heller är min, utan är min mors, reggad på henne och betald av henne. Jobbar som bäst på att samla ihop till lösensumman så att säga..

Frågan är kanske därmed - vore det inte mer bedrägeri att ha denna bil försäkrad på mig, när det är hon som äger den?

Jaja, mycke svammel nu från mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.