|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenis! Är det stora skillnader på att köpa bil i Spanien istället för i Tyskland bortsett från att det är längre väg dit :) ? Verkar som om fokus på Tyskland är omfattande. Måste väl finnas mera sydligare länder som man kan hitta lämpliga objekt ifrån?? //Bastard | |
|
Kan nästan säga direkt att värmepaketet är nog inte det samma som på bilar i tysksålda bilar! Kan innebära vissa problem i sverige med denna klimat vi har här om man nu bor i södra skåne då kanske klarar man sig med det! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag vet inget om bil-import från Spanien till Sverige mer än att det är inom EU men värmepaketen lär vara. Kanske att det blir svårare att hitta en med stolsvärme men det är nog enda skillnaden. Man kan frysa ganska bra även på mer sydliga breddgrader. Vilken modellserie ligger närmast till hands? Mvh Björn |
|
|
"...värmepaketen lär vara likadana." skall det ju stå Mvh Björn |
|
|
*peter78w: Varför måste du uttala dig så fort ngn frågar ngt även fast du inte vet svaret? Poängen med ett forum är att den som vet svaret på en fråga med säkerhet bör svara. För övrigt så är värmepaketen på bilar från spanien identiska med bilar från resten av europas länder. I Sverige har vi det kallt men i södra europa finns alperna där det också fryser på. |
|
|
Har aldrig varit i ett land där man missköter bilarna mer än i Spanien. Har aldrig överhuvudtaget sett en bil utan bucklor i det landet. Bara en tanke! ;) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
Vad jag vet så har detta diskuterats en hel del och många har kommit fram till detta Att man har sämre värmepaket i dom södra delarna av europa! MvH Bmw 4-ever |
|
|
men det gäller säkert inte alla biltillverkare! Rolex störr du på mig för att jag hann innan dig? Det är väl ett forum där alla får säga vad man vet o tror eller? Ju fler som svarar dessto bätre svar får man, visst ibland ahr man fel svar och då kan det korrigeras av någo/några andra eller? man lär sig sina misstag ju! MvH Bmw 4-ever |
|
|
*peter78w: Jag stör mig på dig för att du babblar en massa utan att ha en aning. Klart att du FÅR svara, men jag fattar inte varför om du ändå bara chansar? Det är inte bara i denna tråden som du vräker ur dig saker som du inte har belägg för. Risken är ju att trådstartaren nöjer sig med ditt felaktiga svar om han har bråttom och bara du har hunnit svara. Då är det ju bättre att du kniper igen o låter någon som garanterat vet svaret skriva istället. Förresten vad menar du med "Rolex störr du på mig för att jag hann innan dig?" Vadå "störr du på mig"?? Menar du "stör du dig på mig" kanske? SVAR: nej i så fall. |
|
|
Så så killar bråka inte nu (som jag brukar säga till mina smågossar) ;) Vilken bilmodell som ligger närmast vet jag inte utan jag är ganska öppen för påverkan eller vad det heter. Vill helst ha en nåt SUV-aktigt men kan även tänka mig 530 Touring el 740 iA. Jag är lite tveksam till att köpa en begagnad/importerad X5:a med tanke på att kvalitén inte är lika hög på den som i övriga BMW-modeller. |
|
|
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så har du inte något intressant objekt ännu. Det är utbudet som är skillnaden. Du har inte samma utbud av t ex BMW i Spanien som i Tyskland. Mvh /NP |
|
|
Jag orkar inte snacka om detta! Men jag Vet att vi har snackat om detta långt innan DU blev medlem på denna sidan och då vet jag att många så att det kunde vara olika värmepaket! Visst jag har läst och begrundat ang detta på forumet och då verkar som om folk har ändrat uppfattningen att Det borde vara samma värmepaket i alla bilar! Säg inte att jag inte vet något om bmw och att jag brukar snacka en massa skit! För mitt intresse är BMW! Sen får man svara väl på alla trådar, ibland har man mindre rätt men det lär fixas till direkt om det är nu så! Ibland är det knappast nån som vill svara på en del trådar då försöker man hjälpa på något sätt! Ibland när du svara på en del trådar har du alltid rätt? Ja gör du det så då är du väl en jätte duktig person då, för då får jag be om ursäkt då, jag är inte fullkomlig människa! MvH Bmw 4-ever |
|
|
*peter78w "Ibland när du svara på en del trådar har du alltid rätt?" Ja, jag har alltid rätt OM jag svarar på en tråd. Annars svarar jag INTE ALLS. Du kanske inte själv har märkt att flera av dina inlägg har raderats av någon moderator, antagligen pga av att de är TOTALT onödiga. Ett exempel är ditt totalt onödiga och felstavade inlägg i tråden "BMW-touring, sent 90-tal" som blev raderat. |
|
|
Det var nog inte därför den blev raderad! Om du läser många trådar så finns det massor av onödiga svar så varför raderas inte dom? Jag vet att dom flesta här på forumet får en och annan svar raderat! Hade jag velat så hade jag svarat på alla trådar här på forumet men det gör jag inte för antagligen gör dom miig ej intresserad eller så kan jag inte svaret ang. det som snackar om! Nu tycker vi ska begrava denna meningslösa snackande! Tack för uppmärksammhet Rolex! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Till saken då prosbilden är ju överlag otroligt mycket lägre på bilar från spanien. Är det några större skillnader??? Det lär vara lite treubbel med deras dokumentation har jag hört men annars ??? |
|
|
Hej Bazztard! Jag är bosatt i Spanien sedan flera år, och hjälper gärna till med information om vad som gäller här nere! Lite generell information först: - Bilarnas skick I Spanien som i de flesta sydeuropeiska länder så spelar lackens skick mindre roll för bilägarna. Man måste nog ha försökt att parkera på gatan i tex Madrid för att förstå varför det är helt omöjligt att hålla en bil "ren" från bucklor och skrapmärken. Dock är det så att de flesta fixar alla sådana skavanker när man säljer bilen, åtminstone om det är en lite dyrare bil. - Motor, motor, motor När man pratar bil här nere så slår det en direkt att det vi anser vara viktigt i Sverige inte är detsamma som här nere. För en Spanjor är det ojämförligt viktigaste med en bil dess motor och hur den skötts. De flesta av mina vänner byter olja betydligt oftare än vad tillverkaren rekommenderar. Samma sak gäller stötdämpare, där de flesta byter till Bilstein alt Monroe efter 70-80.000 km. Bilarna i gemen körs precis så fort som dom går, så allt som har att göra med väghållning och motorstyrka blir då viktigt. - Diesel vs Bensin 1991 var endast 8% av alla bilar som såldes dieslar. Förra året var det 58% i snitt som var dieslar, och om man tittar på lite större och lyxigare bilar stiger det till 80-90%... Varför? Jo, spanjorerna älskar bilar med låg förbrukning och eftersom det inte finns någon som helst skillnad skattemässigt mellan det ena och det andra väljer alla som kan diesel. Detta innebär dock att ni som vill ha bensinare kan hitta riktiga fyndpriser! Som exempel kan jag säga att en kollega till mig här på jobbet sålde sin SAAB 9-5 Aero kombi med 80.000 km och en ägare från juni 2001 för 12.000€. Nypris var 42.000€. - Begmarknaden I Spanien vill ingen köpa begagnat. I latinska kulturer litar man inte direkt på sin nästa, och idag så säljs det 0.7 begagnade bilar på varje ny bil. Man har varje bil tills man måste sälja den, snittet ligger kring 7 år. Därför köps det främst mindre, billigare bilar i sydeuropeiska länder. Begbilar över 15.000€ säljes riktigt trögt, eftersom de flesta föredrar att köpa nytt för 18-20.000€ istället, även om de får en mindre och sämre bil. Vill man ha begat är det alltså en bra marknad att vara köpare på! - Skatter etc Här nere betalar man 16% moms och sedan 7% alt 12% i registreringsskatt för varje ny bil beroende på driftsmedel och cylindervolym. Som privatperson kan du alltså visa att du betalt 23% eller 28% i skatt för bilen, och de svenska myndigheterna blir betalningsskyldiga för skillnaden mot svensk moms om du väljer att reklamera den. I de flesta fall borde du alltså inte behöva fyllnadsinbetala moms i Sverige efteråt. Detta känner jag en person som gjorde här i Spanien efter ett bilköp i Holland där man betalat 22% moms. Han fick tillbaka 6% på momsen, och sedan fick han betala den spanska registreringsskatten. - Skyltar och reseförsäkring Registreringsskylten följer med bilen, men du kan (oftast) inte försäkra den i Sverige om den inte har svenska skyltar, och inte heller i Spanien om du inte bor permanent här. Lösningen är temporära registreringsskyltar som man måste hämta ut på den Jefatura de Tráfico Provincial som ligger närmast. Gör man det själv kan det kosta ca 100€ + försäkring, men det bästa är att använda RACE (motsv. KAK) som fixar det åt dig för 250€-300€. Det tar dock en eller två dagar, då La Jefatura stänger kl 15:00 varje dag. Jag svarar gärna på dina frågor, så skicka ett mäjl om du vill! Hälsningar, Magnus What's our oil doing under their soil? |
|
| En perfekt marknadsanalys, Magnus! Vill du tipsa om vilka spanska websidor finns det för att kunna se priser osv? | |
|
Tänkte köpa en svensksåld/spanskreggad bil och köra tillbaka och regga i Sverige. Någon som kan tala om hur jag gör detta på bästa sätt? Ägaren till bilen är svensk. Är det bästa sättet för mig, att denna personen tar hem bilen som flyttgods och sedan säljer till mig eller ska jag köpa bilen och sköta allt som att jag köpt den i Spanien. Fördelar o nackdelar... Om någon har bra koll på moms, registrering flyttgods etc. vore jag tacksam! |
|
|
*Anders S: Spanien = EU-land.... Förstår inte riktigt anledningen till att ta in den som flyttgods när det abslolut inte spelar någon roll?? Kanske du kunde förklara hur du tänker?? F.ö. så betalas ingen moms på privatköp mellan EU-länder vid privatköp. Du bör läsa importguiden innan du funderar vidare. |
|
|
Den bästa websidan för att titta på bilannonser i Spanien är www.coches.net. Sidan hör till Spaniens största annonstidning, "Segunda Mano", och har circa 30.000 annonser. Inte mycket jämfört med mobile.de, och många är tyvärr inte så kompleta som man skulle vilja eftersom det här med Internet fortfarande inte är så använt här nere. Kolla gärna efter större bensinbilar som är stendöda på andrahandsmarknaden. Jag hittade en Saab 9-5 SW Aero från 12/2001 för 16.000€ med 66.000 km på mätaren. Det lönar sig oftast inte att köpa BMW, Audi och Mercedes eftersom de är praktiskt taget de enda bilarna spanjorer gärna köper i andra hand, även om de kostar mer än 15.000€. Hälsningar, Magnus "What's our oil doing under their soil?" - Bumper sticker seen in the US. |
|
|
Rolex, Importguiden är jättebra tack. Eftersom jag fortfarande var osäker så ställde jag frågan här. Importguiden tar upp i huvudsak tyskimporter . Hoppas det är okej för dig?:/ Moms betalas alltså inte, oavsett hur ny eller gammal bilen är? Försäkringen, måste bli både enklast och billigast att nuvarande ägare "bjussar på resan hem" (vilket han gör) ? Nån som har bra koll på importer och kanske framförallt med spanska sådana (om det finns undantag) får gärna ge mig några tips!! Är det bara är att tuta o köra får ni gärna säga det också. /Importnybörjare som har läst guiden men gärna tar emot tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.