AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.385

Vågar man äga en 540?

Jag ska till veckan köpa en 540iA, därav har jag försökt att finna så många inlägg som möjligt om denna bilmodell. Måste säga att det är ganska skrämmande och se alla fel som verkar uppstå med bilen. Jag ville köpa den då den för mig representerade den bästa bilen i klassen, men nu börjar jag tvivla. Någon som kan införliva mitt förtroende för denna bil? Jag har redan från början förstått att den kommer att kosta mig en hel del att ha, men det skulle det vara värt, men om allting på bilen går sönder verkar den inte vara någon fröjd att äga.

"Jag har verkligen ingen lust att bli medlem i en klubb som släpper in sådana som mig."
[Groucho Marx]
Forum gurun Hasso har en, se länk. Jag skulle också gärna ha en.
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Forum gurun Hasso har en, se länk. Jag skulle också gärna ha en.
Länk
Länk

OBS! lite olika länkar:-)

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

the Reverend: Som svar på din fråga säger jag: Ja!

Vilka är alla de fel som du har läst om som skulle drabba just 540'n?

___
BMWCS #5157
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ähh det är lungt. Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Se bara till att hitta ett fint exemplar. Lägg i så fall hällre till lite pengar och köp en lite nyare modell. Med tanke på hur många 540 det finns så är det klart att det dyker upp en del fel som folk skriver om här. Men tänk då hur många det finns som inte har några problem. Dom får du aldrig läsa om.
540n är väl en relativt driftsäker prestandabil när allt kommer omkring?!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ingen bil är speciellt "billig" att äga. Att 540 skulle ha fler problem en tex. volvo har jag svårt att tro. Jag köpte min 540 i början av Januari och jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det är helt klart min drömbil:) Den är så otrolig i kraft/komfort samt så förbaskat snygg att se på. Självklart finns det skruvade ök lite varstans men låt det inte avskräcka för ett ev. köp. Ta det lugnt ha inte bråttom med köpet, kolla noga all historik m.m. Pesonligen ville jag inte ha en senare årsmodell än 2000, det blev årsmodell 2002 för en bra peng. En 540 är dyr att äga samt drar en hel del soppa men det beror också på vilken bil man jämför med.

Lycka till med ev. köp

Vh/Kermit.
Du måste skämta?! Jag äger två 540, så stort förtroende har jag för modellen, inga allvarliga/dyra fel trots ca 20000mil per bil och nästan 10år på nacken, det dyraste kopplingsbyte på den ena, slapp jag betala 85 % av på grund av köp från Tysk BMWhandlare, förutom ett fåtal saker, oljepumpsbultar på alla årsmodeller och ytterligare några detaljer som inte förekommer på alla årsmodeller, är det du behöver göra, hitta ett bra exemplar, gäller det en -01a hade jag köpt en från en Tysk BMWhandlare med Euro+garanti, som betalar eventuella reparationer på fel, du får ligga ute med pengar, eftersom dom Svenska BMWhandlarna inte vill främja köp utanför Sverige, men du får pengar när du skickar in kvittot till Euro+ avdelningen, det gör att du kan köra lugnt i ett år eller två, beroende på hur lång garanti du förhandlar fram vid köpet.

Räkna självklart på vad försäkring, bensinräkningar kan hamna på så du inte blir överraskad, när du väl köpt en 540 och har du Euro+garanti, är dom enda kostnaderna för reparationer, slitagedelar den första tiden, så då har du bra koll på kostnadsläget.

Mvh Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.