AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.624

Ni kommer inte att tro detta!

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej alla!

Jag bor numera i Köpenhamn, familjen kvar i Sverige och jag har förnärvarande pappas bil här i Köpenhamn.

Jag jobbar extra mellan studierna hos Audi i Köpenhamn, och åkte dit här om dagen, för att tvätta bilen. Jag går in på rekonden och frågar om jag får låna deras tvätthall. Javisst det är lungt säger dom..

Jag kommer runt huset och ser att det endast finns en maskintvätt (med gamla börstar) skulle alldrig falla mig in att tvätta pärlan i maskintvätt.

Går tillbaka till rekonden och frågar om det inte finns en plats med vanlig högtryck (som vi hade på mitt gamla jobb, Audi i Stockholm), nej säger dom bara , då frågade jag vad dom gjorde med alla bilar innan dom rekondade dom..

SVAR: In i biltvätt maskinen bara!!! Så ni rekondar alltså bilarna efter en usel maskintvätt? javisst... Till och med de nya bilarna som leveras åker en sväng genom biltvättsautomaten innan rekond!!!

Förstår det inte, i Stockholm var detta bandlyst, här nere är det en självklarhet.. När danskarna köper en A4 1.6 till 400k DKK slängs den alltså i en automat tvätt innan leverans. Tänk att man inte sköter de dyra bilarna här nere bättre!!

Min nyupptäckt i Köpenhamn... Åkte till en Gör det själv hall i närheten och tvättade BMW'en :)

Trevlig helg!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Kanske är specialla borstar? Eller kanske inga borstar alls? Alla maskintvättar måste inte repa bilen!?

Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nä du, en gammal sliten automatvätt var det...

Såg och frågade själv hur dom gjorde....

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Man vill bara gråta lånade ut min bil till en kompis en gång han skulle vara snäll och tvätta den efteråt körde den genom samma skit som du beskriver snacka om björntjänst

mh
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
På tal om automattvättar. På lokala Select har vi en tvättautomat med enbart högtryck. Går en stor arm runt hela bilen o spolar med vatten o lägger på skum o sådant. En sån kan väl inte vara skadlig för lacken väl?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
En automathögtryckstvätt är ju ett bättre alternativ. Problemet här är att det inte alltid blir helt rent.
Det stora broblemet däremot är att att vattnet återanvänds och renas. Vintertid innebär det att man får bilen spolad med saltvatten. Saltet försvinner nämligen inte helt när vattnet renas.
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
det gör väl inget om bilen ändå ska poleras?? vad är då problemet?

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Problemet är att om tvätten inte gör riktigt rent, kanske lämnar lite rester kvar, och sen drar man igång med polermaskinen.. Kan bli fula spår i onödan. Visserligen är det väl Audi som får stå för den biten i detta fall, men det tar ju onödig tid osv...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Precis, det var det jag tyckte också,, men rekond killarna, bara såg på mig som ett stort frågetecken när jag sa att, först slänga in en bil i automattvätten och därefter polera på den, är rena döden, då det inte blir lika rent av det...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.