|
|
|
|---|---|
|
Tvättade bilen igår, körde ca 2 km och bilen tvärdog, inget ryckande bara dog rakt av. Har testat massa grejer bla. startar den med startgas och går i ca 2 sec. Slutsats är väl att den inte får soppa. Bensinpumpen låter inget så min fråga är om den har lagt av? Det är en 5 polig kontakt till bensinpumpen och har ström i en pol. Några tips vore bra så jag vet om det är pumpen eller nåt elektriskt. Kan ju vara en slump att bensinpumpen gick precis efter jag tvättade bilen. Den har stått i varmgarage nu 1 dygn, tändstiften är torra och pumpen låter inget??? Tar tacksamt emot tips om pumpen så jag vet mer säkert om den gått, kostar ändå en slant! | |
| kan det vara nåt relä kanske vart sitter den isåfall? 525 a m20 | |
|
Läs i den här tråden: Länk //Simon |
|
| tackar! många bud men ditt förslag verkar vettigt! | |
| Med stor sannorlikhet är det bränslepumpsrelät som är trasigt. Det brukar ge sådana sympton. Om du tittar under huven på passagerarsidan, närmast torpedväggen sitter där ett svart plastlock. Locket sitter med 4 stjärnskruvar, lossa dessa och du hittar relät som är i mitten av de 3 som finns där. OBS! Skruvarna till locket kan sitta mycket hårt, använd en riktig skruvmejsel och spraya gärna på lite 5-56 innan du drar, lätt att paja skruvhuvudena annars. | |
| åker iväg o köper ett relä o testar ! Man får hålla tummarna. | |
| inte lika många stift i relät som skulle sitta i mitten på passagerarsidan? kan ju inte vara det eller? det relät jag köpte på BMW har 5 stift, dom enda med 5 stift på min bil är 2 blåa relän som sitter vid säkringsdosan den yttre raden från säkringarna.???? | |
| inte lika många stift i relät som skulle sitta i mitten på passagerarsidan? kan ju inte vara det eller? det relät jag köpte på BMW har 5 stift, dom enda med 5 stift på min bil är 2 blåa relän som sitter vid säkringsdosan den yttre raden från säkringarna.???? | |
| verkar inte vara relät får väl åka o köpa pumpen h..vete | |
|
tja! va å tvätta min m535a på ok sen så skulle jag starta men icke! va fan jag körde ju dit? bytte relä icke, bytte pumpen under bilen, sen gick den! låter som samma grej. m.v.h jompa |
|
|
OK då är det nog pumpen som gett upp ändå. Mitt "nya" relä hade också 5 stift, det gamla hade 4 stift. Men reläts kopplingschema är precis lika i övrigt (det 5:e stiftet ger någon extra funktion.) Relät passar både bilar med 4-stift och 5-stift. /Per |
|
| Stämmer nog med stiften, relät ska väl passa andra modeller också antagligen, men som sagt det är väl pumpen. Tackar för alla tips till samtiliga! | |
| Har nu bytt bränslepump och filter men stendöd fortfarande. Relät är också bytt. Vad kan det då vara?? E det databoxen? Passar boxen från en 24v 95a på min 12v 90a isåfall? | |
|
Låter som du behöver ett mätinstrument och elschema. Mät på anslutningarna på reläsockeln (relät borttaget) med tändning på och med startmotorn igång. prova även med att bygla i sockeln (relät borttaget) röd och grön-violett, då ska bränslepumpen starta. FAF |
|
| Hmm ja får nog testa. Inte kul när det spökar såhär. Är det nån som vet nåt om databoxen passar, hade haft möjlighet o testa detta. Jag har för mig att jag har motronic, har 24 v 95ans samma? | |
|
Nej, 95:ans databox passar inte. Den har en nyare version av Motronic. De som passar kommer från t.ex. *325 88-90 *320 88-90 *520 88-90 *525 88-90 /Per |
|
| ok tackar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.