AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
636

Import, moms och flyttgods?

Hej på er,

jag ska flytta till Singapore i augusti och hade tänkt ta med mig en bil som flyttgods från Sverige. Bilar i Singapore än fruktansvärt dyra. Frågan är hur jag ska gå tillväga.

Tänkte att jag kan hämta en bil i Tyskland, lyfta momsen och sedan ställa den på båten. Alternativt beställa en ny på export och skicka iväg den.

Eftersom den inte ska brukas inom EU så förutsätter jag att det är OK att skippa momsen, någon som har synpunkter på det?

Hur mycket kan jag räkna av på priset om jag beställer en ny bil på export. Momsen försvinner, men är det något mer jag sparar?

Hur tycker ni jag göra?

/Kristian
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror det största problemet är hur du löser det i Singapore. Deras regler är ganska speciella. När jag besökte vårt Singaporekontor för några år sedan så fick jag följande berättat för mig. För att hålla nere antalet bilar i detta lilla land så har man infört en väldigt hör avgift på bilarna samt maximerat bilarnas livslängd till 5 år. Ex. En ny Saab 9-3 standard kostar 1 miljon. Du får köra den i 5 år och sedan avregistreras den (vet ej om den måste skrotas eller kan säljas till t ex Malaysia). Du får då tillbaka 300.000 kr.

OBS! Siffrorna ovan är bara exempel. Kommer inte ihåg detaljerna då det var några år sedan.

Tar du bilen som flyttgods så måste du väl dels ha ägt bilen en viss tid innan flytt samt att du måste registrera den i Singapore. Köper du bilen på export så borde du kunna köra på Svenska exportskyltar och om du är borta minst ett år (var det i alla fall tidigare) så är det sedan bara att ta hem bilen.

___
BMWCS #5157
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Hej!
Singapore har ju en yta på bara 641,4 kvkm, och minst 3,5 miljoner invånare. Det är ju cykel och taxi (eller snarare cykel än taxi) som gäller, inte sant?
En miljon för en Saab 9-3 låter inte speciellt mycket om man verkligen vill hålla antalet bilar nere.
Vidare, om man är i Singapore är man väl där för att jobba (och tjäna en slant), och inte för att åka omkring och söka parkeringsplats.
I övrigt måste det ju finnas hyrbilar. De kan väl inte kosta mycket mer än 5-10.000 kr per dag. Det kostar att ligga på topp...

Hade jag fått erbjudande om att åka till Singapore, hade jag åkt på en gång. Sedan är det en annan sak om jag hade tålt värmen, tycker att jag blir lite dålig när det är en bit över 30...

Leif L
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som jag skrev så var det för några år sedan, 1997 tror jag.

En av mina kollegor leasade bil, typ någon liten Daihatsu och jag har för mig det kostade närmre 20' i månaden. Bolaget jag jobbade för gav dom som var nere på kontrakt en bilersättning på typ 20-25' per månad och det var upp till den enskilde att använda detta som man ville. Andra kollegor köpte motorcyklar istället då det var betydligt billigare samt smidigare att ta sig fram samt att det blev en rejäl slant över att lägga på annat.

___
BMWCS #5157
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
20 kkr per månad, det visar att staten menar allvar med det man säger.
Det är inte som fortkörningsböter i Sverige! Någon tusenlapp, det är ju löjligt! Har man en värdeminskning på bilen med 3-5 kkr per månad, så spelar någon tusenlapp i fortkörningsböter vart femte år ingen som helst roll.

Rejäl slant att lägga på annat, dvs köpa sommarstuga med havs/sjöutsikt när man kommer hem, typ.

Till Programmer:
Gick en del kurser på högskola i dataprogrammering (c, c++) i mitten av nittiotalet. Trodde att det skulle gå att få jobb på det, men det gick det ju inte. Så då blev det ingen flytt till USA heller. Hade velat prova på under något år först. Jag har så dålig karaktär när det gäller att förstå att gå hem från jobbet. Har t ex snart jobbat i tre år och inte tagit ut någon semester (utom några dagar när jag hämtat någon bil i Tyskland), har inte ansett att jag behövt någon ledighet.
Vet inte om det hade gått att jobba på det sättet inom databranschen. Sedan vill kanske inte alla arbetsgivare ha såna som jobbar hela tiden. Å andra sidan, har man inte så hög lön, och då kan man inte göra så mycket på en eventuell fritid.

Leif L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.