|
|
|
|---|---|
Philly |
Hej. Det hela började med att jag hittad en riktigt fin M3 strax utanför Växjö på blocket. Jag ringde killen och bilen verkade vara i riktigt bra skick. Fler bilder mailades över. Blev "RIKTIGT SERIÖS" på bilen så vi bestämde att jag skulle komma upp och kolla på den. Samma dag vräkte det ner ca 30cm snö, så det va inte lönt att ge sig ut på vägarna för att kolla på bil, eller ens provköra en M3. Ledsen som jag blev, men vi bestämde att vi skulle träffats idag, lördag den 5 Mars. Och jag skulle till 99% köpa den. När jag vaknade upp på fredagen så hade jag fått ett mail av killen som skickats på torsdag kvällen. "är du riktigt intresserad av bilen så ring mig NU!!! " Jag la mig tidigt på torsdagen för jag började tidigt på fredagen. Så fort jag sett mailet ringde jag killen: "nää, tyvärr, jag sålde den" eeeh, ok? trodde vi hade bestämt att jag skulle komma och kolla på den liksom??? jaja, där ser man hur det kan gå. |
| Jag förstår dig, samtidigt förstår jag säljaren. M3or är inte lätta att bli av med idag, och fick han ett bra bud så förstår jag att han sålde. Även om det är jävligt segt för dig (har själv varit med om samma grej). | |
Philly |
tydligen så gav den andra köparen MER än vad säljaren begärde... men ÄNDÅ, man ska hålla sitt ord! Han sa till den andra att jag skulle komma först, dåligt! BMW |
|
Det är djungelns lag. Ingen säljare förväntar sig nog att någon med 99 % sannolikhet ska köpa bilen osedd. Du kunde ju ha varit en däcksparkare och prutare. Får man då öööver begärt pris av någon annan är det bara att ta pengarna, tycker jag. Men visst är det tråkigt för dig. Mr C |
|
hampe m3 |
det kommer fler objekt.. Fortsät att leta. |
|
Aj! vet hur det känns! Men det var säkert ödet Philly, den var inte menad till dig! Du får leta vidare, det verkar finnas många objekt just nu! Leta leta...det gjorde jag (som bekant) ;) /K |
|
|
För jävla dåligt anser jag. Har man bestämt tid att kolla på en bil så förutsätter jag att säljaren inte går och säljer bilen innan jag kommer. Om jag själv ska sälja en bil och har bestämt tid med någon som ska komma och titta på bilen så säger jag till övriga intresserade att de får ringa när den andra har varit och tittat på bilen. Finns den fortfarande kvar då så är det fritt fram. |
|
|
Förstår den säljaren till fullo, inget illa ment. Håller själv på att sälja bil, till förmån för för mc. Och jag känner att om jag skulle hamna i den sitsen så skulle jag göra lika sak. Man vill ju bli av med grejjerna. |
|
Philly |
Mosse: Du har rätt, den va nog inte menad till mig Just nu är det ca -18 varje dag och snö, så suget att leta efter bil är inte så stort just nu, vilket gör att jag kan spara mer pengar och köpa en finare M3 =) Så runt sista april, början på maj, då glider jag nog runt i en! :D ha det bra alla! BMW |
|
Klart han säljer om någon kommer med pengar i handen?! Jag förstår inte problemet. Du hade ju inte ens lagt handpenning? Först till kvarn! Och som vanligt, det finns fler fiskar i sjön. Bara själva letandet är ju en stor del av det hela :) mvh Anders |
|
|
Bilhandlarregler: §1. Först att lägga upp pengar i handen får köpa bilen! §2. Se paragraf 1. |
|
|
Firren: Håller med dig till fullo, speciellt på delen att själv letandet är en stor del av det hela. Man känner sig lite hemsk ibland när man köpt bil nyligen och sen nån vecka senare börjar man direkt titta på annonser igen och fundera på hur andra bilar kan vara. Men jag förstår att det känns surt philly. Men att du inte får tag på ett gott exemplar tvivlar jaginte en sekund på. |
|
|
Elfrippo: Håller verkligen inte med dig. Man säljer ju bilen till den som vill ha den, dvs den som betalar först. Vill man att någon ska "HÅLLA" en bil så får man ju lägga handpenning. Glasklart enligt mig. Hur många gånger har man inte varit med om folk som säger, jag kommer imorrn, å köper den, kan du inte hålla den?? Och sen hör man aldrig mer av dem... |
|
|
Förstår enbart säljaren. Först till kvarn gäller. Däremot tillhör det god ton att ringa och meddela att nu går bilen om inte du ... SJÄLVKLART säljer man till den som först erbjuder den summa man har tänkt sig för bilen. Man har inga garantier att den som har bokat en annan tid kommer att köpa bilen. Alla som har provat att sälja en speciell bil (M, Alpina osv.) vet hur trögt det kan vara och när sedan rätt köpare kommer... Ja, då finns inget att tveka över. Har själv upplevt en ström av telefonsamtal enligt modellen "jo, jag är jätteintresserad och jag skall bara fixa med banken först" eller annat skäl. Som säljare vill man bara en sak, och det är ju att få sålt fordonet. Cash is king! |
|
| Jag förstår säljaren. Det finns så många snackare när man ska sälja en bil. | |
|
tagge: Om någon är seriöst intresserad av bilen så kommer han att vilja titta på den även efter att den första spekulanten har tittat på den. Det finns en viss moralisk aspekt i det hela. Får man genom telefon tag i den som man bestämt tid med och meddelar att han måste komma omgående om han vill ha första "tjing" på bilen så är det okej. Att däremot skicka ett mail och sedan bara sälja bilen för att den första spekulanten inte hör av sig är helt fel. Alla kollar inte sin mail tjugo gånger om dagen... |
|
|
Han hade förmodligen inte Phillys telefonnr. Vad ska han göra då liksom? Förstår också säljaren...finns så mycket oseriöst folk så det är inte klokt. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Elfrippo. Jag håller med om att det ligger en del i vad du säger. Men alltså det här med den moraliska aspekten. Det e ju mest ett gnällverktyg för den som "missat" affären. Jag menar, åker man inte å köper en bil utan väntar av en eller annan orsak, ja då måste man ju räkna med att någon annan kan hinna före... Vill man inte ta den risken, betala handpenning. Så enkelt är det tycker jag. Med tanke på hur mkt "snack" det e på många som ringer eller kommer och tittar på bilar till salu så är det den enda sätt som fungerar tycker jag... |
|
|
förstår säljaren och jag skulle antagligen göra samma sak! ringer ngn och säger att denne är intresserad av bilen och vill titta på den och vi bestämmer tid, kommer det ngn under tiden och erbjuder sig att köpa bilen direkt så säljer jag den till denne personen förutsatt att denne kan betala bilen! om det första personen däremot lägger en handpenning så är saken annorlunda! MVH Johan K |
|
|
Vilket var precis min poäng. Money talks and bullsh*t walks... Ingen handpenning, inga garantier. Snackare tröttnar åtminstone jag själv riktigt fort på... :-/ mvh Anders |
|
|
Tråkigt men det kommer säkert fler intressanta objekt. Skulle som säljare gjort precis likadant, har missat flera bilaffärer för man har hållit något. Värst var en jävel som skulle ha bilen, 100% säkert så jag tackade nej till många som ringde och sen när killen kom så skulle han ha bilen, men ville börja pruta... /Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.