AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.174

Kostnad för att byta tank?

St
2
Storfot
740 -96
Jag har problem med att min tank läcker på min 740 så jag undrar vad det kan kosta att byta den, eller om det går att laga den på något annat sätt. /Mvh Andreas
Jag har ingen aning om vad det kostar att byta tanken men troligtvis går den att laga. Jag har lagat min tank för en månad sedan eftersom den läckte. Min tank läckte bara när den var fulltankad och det visade sig att det var en liten spricka (ca 5mm) på vänster infästningsöra av tankens ovansida. Det droppade framför vänster bakhjul. Det jobbigaste med renoveringen av tanken var att demontera den eftersom den är så stor och täcker båda sidorna av bilen. Man måste demontera givarna under sätet och under bilen, kardanaxeln, avgassystemet och handbromsen. Sedan är det bara att skruva ner tanken.
Att svetsa i tanken tyckte jag verkade riskabelt men jag hade hjälp av en rutinerad bilmek som verkade kunna sina saker. Jag har hört att man brukar fylla tanken med vatten när man ska svetsa i en tank. Min bilmek fyllde i stället tanken med avgaser från en bil utan katalysator samtidigt som han svetsade ihop sprickan med tenn. Hur som helst lappade han ihop tanken och den blev tät och fin.

PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Du kan följa mina tidigare tankproblem via länkar här: Länk . Något som känns igen?

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
St
2
Storfot
740 -96
Tack för era svar. Min läcker också på vänster sida framför bakhjulet så jag har väl också en spricka där någonstans. Jag har ringt och hört med BMW vad det kostar att byta tanken o det var helt hutlöst tycker jag (9700 kr) så det blir att leta en begagnad eller laga den som är sönder. /Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.