|
|
|
|---|---|
|
Trots intensivt sökande efter källan till detta plåt ljud (tunn plåts) så kommer jag inte till någon lösning.Sitter vänster fram och framträder inte konstant utan kan vara borta långa stunder likaväl mer intensivt andra perioder. Inget mekaniskt ljud eller relaterat till drivning eller så. Hörs "bara" vid lägre hastigheter och framträder oftast vid "sidogupp". Tror inte själv att det hänger ihop med dämpningen. Funderar ikring bromsbeläggen skivan eller någon annan skydds/täck plåt. Ingen som haft något liknande? Inget ljud som direkt känns farligt men är mycket enelverande. | |
|
Kan vara casterstaget som går snett framåt (bussningen i främre delen brukar ge sig) eller tornlagret på stötdämparen.Jag hade liknande klonk och bytte casterstaget då blev det tyst. / Anders |
|
|
Upplevde du det som (Beskriva ljud är inte lätt) om det var plåtljud, lite ihåligt? Skall ut igen och köra en sväng för att försöka få till en bättre beskrivnjg. |
|
|
Lång provtur slut. Fel beskrivning på ljudet. Kan sätta det mer i saband med något som är fartrelaterat. Hörs i lägre hastigheter typ upp till max 40/50km/h. Något som ligger an/på och som blir mer påtagligt vid gupp/stötar. Låter inte konstant. Kanske någon haft något liknande? Har precis haft bilen inne på stor M-Test och påtalade givetvis fenomenet men som otur var så var de en period då ljudet var som bortblåst. Man hittade inget som kunnde sättas i samband med detta, inget annat att anmärka på heller förövrigt. Ps. Blir snart tokig om jag inte blir av med detta snart, så kasta in förslag så skall jag beta av dom ett efter ett Ds. |
|
|
Hade exakt detta problem för en månad sedan det var ett styrstag vänster fram mh |
|
|
Märktes det mer när du svängde, eller var det där oavsett? Skall tillägga att jag fortfarande har garanti kvar på bilen och att det inte är så mycket tid att göra på. |
|
|
Märktes mest i låga farter på sämre vägar lämmnade bara in bilen på verkstad eftersom jag också hade garanti. Mekarn for ut en provsväng och kunde ganska snabbt upptäcka felet mh |
|
|
Kolla vänster krängningsstag eller bromskölden (plåten). Hade liknande problem med oljud. Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
mattias h Ditt förslag ligger överst på listan att kolla under morgondagen. Fler funderingar/förslag mottages. |
|
|
Hoppas det löser sig mh |
|
|
Dragolito. Problemet med bromsplåtskölden är ju ett intresant tips. Hur tog det sig i uttryck. Är inte super på mekande men tummen sitter ju inte mitt i handen. Satt din plåt löst/glappade eller? En annan bra fråga är, hur skall den sitta? Skruvad/svetsad eller? |
|
|
gordons: Bromsskölden vart alldeles intill bromsskivan på min 525:a, oljud som mest när man svänger. Fixade problemet lätt då jag tog en lång pinne genom fälgen och puttade bort skölden några mm. Funkade fintfint då jag hade rätt så öppna fälgar, men har du plåtisar eller någon annan konstig "stängd" fälg så får du hissa upp bilen. Skölden sitter fast med skruvar. Har du ev bilen upphissad kolla krängninghämmarstagen. Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
I morgon skall "spettet" fram. Dags att ge skölden en omgång den aldrig drömt om. |
|
| skulle tippa att krängningshämmarstaget är det som låter | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.