|
|
|
|---|---|
|
Jag har studerat 2 trådar på forumet som behandlar montage av en trimbox av typen BSR TDI+. Trots förklaringarna så förstår jag inte var tryckslangen skall monteras. :( På "vänster fjäderbensstolpe" ser jag 2 st "enheter" med "slangar" av något slag. - Enhet 1 påkopplas en 12V kontakt i "överkant" samt en "vävd" slang i underkant. Den här "vävda" slangen är därefter kopplad i serie över respektive cylinder. Vad heter den här "enheten" och vad har den för funktion? Är det den här enheten som skall anslutas till tryckslangen på trimboxen? - Enhet 2 ansluter en gummislang från den lilla "tallriksliknande" aluminiumplattan som sitter mellan insugsslangen och insugsröret. Enheten har en liten "plasthatt" i överkant (som ej förefaller vara "rörlig") och ansluter i underkant en ny gummislang, i vilken det sitter en "reduceringsenhet" och därefter avslutas anslutningen i hårdplastslangen som förbinder vakuumpumpen med bromscylindern(?). Vad gör den här enheten och är det i denna (och i så fall på vilken av anslutningarna) som trimboxens tryckslang skall anslutas? En av de andra trådarna på forumet talar om att det _inte_ är i avgasreduceringsventilen som trimboxens tryckslang skall anslutas, utan i en "annan slang som kommer underifrån insuget". Kan någon hjälpa mig att begripa detta? // Lars Olofsson " Framdrivning och styrning kan inte åläggas samma hjulpar" | |
|
Hej, den första givaren du beskrev har en slang som går till undersidan av insuget och inte i serie till alla cylindrar för det är returslangar för dieseln så du får nog dubbelkolla den vävda slangen som du säger! Det är även där boxen ska kopplas in antar jag för den givaren känner av turbotrycket och ger bränsle därefter!! |
|
|
Turbo_diesel! Tackar, du har naturligtvis helt rätt, den "vävda" slangen från sensorn ifråga går mycket riktigt till en anslutning under insugsröret, det var den liknande slangen till "dieselreturen" som lurade mig. (Vad då för diesel i "retur", skall inte bränslet "framåt" s.a.s.? ) Nu beter sig bilen mycket annorlunda - vid ca 2000 varv kommer det en "hästspark" från motorn, samtidigt som automatväxellådan mycket tidigare än innan boxens montage, lägger i "lock-up-läget". Tyvärr upplever jag att bilens gång har blivit väldigt "stötig" och "ryckig" till sin karaktär, det är antingen "original-seghet" eller "vansinnes-ös". Det är väldigt svårt att köra "lugnt" och harmoniskt. Ligger du och försöker glidåka i en viss hastighet, säg omkring 70 km/h, så får du ligga och "parera" att "hästsparken" vill sätta till. Det här ger att växellådan tvekar och växlar ned, upp, ned, upp och inte riktigt vet hur den skall bete sig. Jag saknar verkligen en laddtrycksmätare modell SAAB turbo, men jag kanske kan försöka justera turbons "arbetsprofil" att inte vara så "digital" (av|på) utan mer "kontinuerlig" eller "glidande"? Tips mottages! |
|
|
Returen är det som inte behövs o går tillbaka igen!! Fanns det ingen ställskruv på boxen du kan ställa ner! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.