AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.969

förarsidans vindrutetorkare slutat att fungera, e 39 - kan man fixa själv?

EJ
17
EJF
e39 528i
Hej hej,

Råkade häromdagen ut för följande på motorvägen. Efter att ha fungerat utmärkt fortsätter plötsligt torkaren på förarsidan förbi rutan och pekar mycket osmidigt några cm utanför denna (rutan alltså). På passagerarsidan fungerar allt som vanligt (torkaren torkar på!).

När jag kände på den felande torkaren märkte jag att den gick att flytta in på rutan igen (med torkarna avstängda) sedan tog det stopp. När jag sedan slog på torkarna igen fortsatte den återigen till sina nya idiotposition, något till vänster (i färdriktningen) om "rakt upp".

Har försökt att leta på forumet men har inte hittat någon med samma problem. Inte heller någon bra beskrivning om hur torkarna fungerar.

Känner någon igen detta, är det lätt att åtgärda själv?

Har börjat med att ta loss den felande torkararmen i hopp om att den bara kuggat över i själva fästet. Verkar dock mer komplicerat än så. Drivs den av något festligt länkage som sitter under plastplattan som sitter fastskruvad i rutans underkant? Hur får man i sådan fall loss denna? Måste man ta loss torkararmarna på bägge sidorna? Hur får man loss den på passagerarsidan? Jag har lossat muttrarna som håller denna utan att få den att röra sig det minsta. Dessutom sitter den trevliga klumpen som förarsidans torkararm var fäst i kvar, kan man ta loss denna (jag antar att man måste för att kunna få loss den fina plastskivan som kanske döljer ev. länkarmar vars existens jag bara gissar om?)

Många frågor, har egentligen fler - men tror ändå att jag beskrivit mitt problem. Hoppas att någon har lösningen.

Vänliga hälsningar
Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
Jag har precis samma problem, vindrutetorkaren på förarsidan verkar ha släppt från axeln. Vindrutan byttes ut p g a stenskott precis innan köpet, kan det vara en skruv som har tappats bort eller glömts? Har bara ägt bilen i drygt en vecka så jag är inte så hemma på BMW alls.
Mi
44
Miggen
523i Touring -98
Hej!
Har haft tre problem med torkaren.
1) En töig och snöig vinterdag var jag korkad nog att tro att vindrutetorkaren drevs av min sexcylindriga rova på 170hk...men det ör den ju inte... torkaren flyttade nu ändläge ca 15-20 cm från den plats där den borde stanna... otroligt irriterande!
2) En regning dag kankade det till vid torkarbladen och torkarna stannade en bit upp på rutan och slutade fungera.
3) Torkaren funkar inte på högsta farten.

Ok, de var felen... 1 och två är nu fixat.
Åtgärd:
*Ta bort microfiltret på vänster sida.
*Ta bort luftgrenrören in till cupen.
*Ta bort skyddsplasten ovanför luftgrenrören, sitter med en list mot huven och tre klammer och fyra plastskruvar som vrids av.
Titta in i torkaren hemliga värld. Antagligen har en arm lossnat till torkaren. Den sitter på en arm med en konisk plastbit i änden. I den ska torkararmens kon in... Denna slits, tydligen vanligt på åtminstone E39, BMW i Gävle hade sålt en arm samma dag som jag ringde och beställde en ny. Om vi pratar om att torkaren på förarsidan är dålig kostar denna del 84 kr, billigt!
Att ta bort den är lätt. Ta bara bort säkringbrickan på på ena sidan armen vid motorn och demontera. Sätt tillbaks den nya och tryck fast armen i torkararmens kona... klart!

Om ändläget har flyttats kan det bero på att den mässingsfärgade korta armen vid torkarmotorna har vridits något mot var den ska vara. Om så är fallet lossa den med en 13 mm nyckel, placera torkarbladen som de ska vara och sätt tillbaks den... Dra åt ordentligt. Enkelt!

Hoppas dessa råd kan hjälpa någon.

Nu har jag bara ett problem kvar... Varför funkar inte högsta farten på torkaren?

Med vänliga hälsningar, Miggen!

PS. 523an kom två på Gävleträffen på 402m... Stort!
Wa
23
Washbjurn
BMW 528iA Touring -98
Har samma problem. På min 528:a T fastnade den vänstra torkaren utanför stolpen. Flyttade den manuellt och då blev den lös. Demonterade enligt Miggens beskrivning och kunde se att den koniska delan hade lossnat. Fick köpa ett nytt länkade för nästan 1700:- SEK. Nu skall jag ut i regnet och byta.
Fridens, från Washbjurn
Mi
44
Miggen
523i Touring -98
1700!?!

Vad var det som hade gått sönder då?

Miggen
IR
40
IRONBERG
523i -99
Jag har samma problem demonterade allt enligt miggens beskrivning och visst var det konen som hade hoppat ur och låsringen (antar den ska vara nåt sånt) på länkarmen till förarsidans torkarblad var bortblåst. Nu råkade jag knäcka ett av fästena på luftgrenröret också när jag skulle sätta tillbaka grejerna, typiskt min otur. men men får köpa en "ny" på skroten på måndag när jag ska upp med grejerna igen för att byta länkarmen. Hoppas det blir 84 kr istället för 1700.- känns lite väl orimligt för att en arm har slitits sönder.

Länk

Bild på dreten. Delen med plast koppen eller vad man ska kalla det är del 15 vad jag kan se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.