|
|
|
|---|---|
|
För att klarlägga hur E30 motorerna är uppbyggda undrar jag om det stämmer att skillnaden mellan en 320 motor & en 323 motor bara är att 323 motorn har andra kolvar & vevstakar? Är de i övrigt helt lika? Sedan till skillnaden mellan 320/323 & 325 motorerna. Vad är skillnadne förutom att hela toppen sen annorlunda ut? | |
|
skillnaden mellan m20b20 (320 motorn) och m20b23 är att m20b23:an har anna vev med längre slag och lägre kolvar, annars är motorerna nästan identiska, docj finns m20b23 enbart med fördelare på sidan av blocket m20b20 finns både med fördelare på blocket och fram på toppen. skilnaden mellan tidigare nämda motorer och m20b25 är bland annat toppen, sen är det längre stackar och annan vev, (andra kolvar oxå, har ju annan borning (84mm mot m20b20/b23 som har 80mm tror jag)) och då även toppen, sen är hela blocket gjutet i en anna forma så det går inte att borra en m20b20/b23 till 84mm, då blir cylinderväggarna för tunna. hopas det hjälpte lite mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Det hjälpte. O gav upphov till fler frågor. om jag förstått saken rätt så kan jag "bara" byta vev & kolvar på en M20B20 för att den skall gå som en M20B23? Ställer insprutning mm in sig automatiskt genom databoxen? Hur bygger många 2,7 liters M20 motorer. Vilka delar använder de? Kan de stämma att de bara ändrar slaglängden på en M20B25, kanske tom. med bara Bmw orginal delar? MVH/Jonas |
|
svintoleffe |
Ziore Vad det gäller 2,7 liter, så försök med sök funktionen, då kommer du att få svar på många frågor. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
2,7l resept: Block topp och kolvara från M20b25 Stackar från M20B20 eller M20B23 (130mm långa) vev från en 2,4l turbodisel M21(?)d24 eller en 325 ETA (2,7l orginal) fräs av blocket 2,11mm (om du inte ska köra med turbo) för att få rätt komp. förhållande. sen e de bara att tuta o köra (nästan) häng på ett BRA extraktorgrenrör och sprotavgasystem öppet filter ORDENTLIGET avskärmat. en vassare kam, 535LMM och spridare och en mappning med t ex. Unichip sen har du lätt över 200hk i din e30 =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Jo tack. Vad är stackar för något? |
|
|
stakar ska det så =) alltså vevstakar. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
*ler* Jaja då är jag med. Trode det va något svårt tekniskt ord. Tack då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.