|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På min E30 320iT 88/89 sitter en diff som gör att jag har ett ordentligt högt varvtal i 120km/h på motorvägen (3700rpm). Vad kan jag ha för utväxling på min diff & har jag den stora eller den lilla diffklumpen? Om det inte går att säga på rak arm, hur kontrollerar jag det genom att titta på klumpen? Vidare undrar jag vad E30 modellen har för växellådor. Jag vet att det finns isf 2st olika märken/modeller. Hur kollar jag vilken typ som sitter i min bil & vilken är att föredra? | |
|
Vad har du varv på 5:an i hundra??? --- /Chrille |
|
| Varvet då är 3000rpm. | |
|
320i har lilla diffen som har 4,10:1 i utväxling. 325i har 3,73:1 och varvar således lägre vid samma fart. ------ BMW CS #04839 |
|
|
325an har nog sålts med 3,91:1 också. Det är i alla fall vad som sitter på min 325i -88. Mig veterligen har ingen av föregående ägare bytt den. |
|
|
Man kan ju inte hålla reda på allt! ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
Tack. Är det fler som kan bekräfta att jag har lilla klumpen med 4.10 i utväxling? I annat fall vart står utväxlingen? Är den stora eller mindre klumpen att föredra ur hållbarhetssynpunkt mm??? |
|
|
Det finns inget sätt att läa av utväxlingen. Vrid hjulen ett varv och räkna hur många varv kardanen snurrar, då får du förhållandet på utväxlingen. Vilken som håller bäst av den lilla och stora är ganska lätt att räkna ut bar genom att gisssa. Den stora tål väldigt mycket mer än den mindre. Den lilla väger däremot en hel del mindre men är extremt sällsynt med diffbroms. Jag har en stor klump med 3.73 och broms samt en liten med 4.10 och broms i mitt garage. /Anton |
|
| Kan du bekräfta att jag har 4.1 i utväxling på min 320iT import? | |
|
Nej du får ta reda på det själv genom att räkna varven när du snurrar på hjulen. Svårare än så är det inte, om du inte kan jämföra med någon som vet vad han har för utväxling och kan bekräfta dina motorvarv i vid bestämt hastighet på förvald växel. /Anton |
|
|
Svårt att se exakt hur mycket kardan snurrar, då det finns några olika utväxlingar att välja mellan. Det är många här på forumet som anser sig kunna vad det sitter för utväxlingar i olika årsmodeller/motoralternativ. Det behöver alltså inte stämma att jag har 4.1 i utväxling, men det kan göra det. Tack så mycket. |
|
|
Finns det info här på forumet om vad olika E30 modeller har sålts med för utväxlingar i bakaxeln? Tänkte om det fanns uppradat någonstans så att jag kan se från vilken modell av E30 jag skall försöka få tag i en bakaxelklump? |
|
|
Jag har en 320 och på den klumpen sitter en liten bricka med utväxlingen instansad, den sitter på en av bultarna till locket. Har du tur sitter den brickan kvar och har inte rostat bort. Är i storleken 1x4cm ungefär. Min klump har utväxlingen 4.10:1. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tycker 320 varvar på tok för mycket,känns inte som de är så bra för motorn att ligga varje dag på 3500-4000rpm på motorvägen... Men hur pass slö blir bilen om man byter till en annan utväxling? Typ den som 325:an har 3,73... Vad varvar en 325 som har 3,73-utväxling i typ 110-120km/h? |
|
|
Ziore här Länk Varför inte räkna ut det med Hjulomkretsom räknings tabellen som finns här på forumet? Jag tycker själv den funkar utmärkt till att annvända som lathund när jag räknar på utv. /Pelle |
|
|
Pratade i samband med ett fälgköp med säljaren om detta med 325 klump för att få ner varvet på min 320. Han hade hjälpt en bekant att byta till lägre utväxlad 325 klump i en E30 320 kombi, han berättade att dom trodde att bilen skulle bli slö men enligt honom gick den lugnare och den drog längre på växlarna vilket gjorde att det kändes som att den gick bättre, han menade att accet blev +-0, det hela var bara positivt enl honom. Tilläggas att jag uppfattade denna person som pålitlig, ska själv så småningom försöka få tag på en klump så min går lugnare. BMW CS 05928 |
|
|
Tack Peller Persson, precis vad jag letade efter. Jag ska försöka mig på att räkna ut utväxlingen i klumpen med hjälp av omräkningstabellerna på forumet. Perra L, intressant att han bara fick en positiv känsla då han bytte utväxling. Då är det väl bara till att börja leta, det skadar ju inte att hitta en med diffbroms heller. Går det förresten att montera diffbroms i en befintlig diff utan broms? |
|
| Perra L och Ziore, ni har båda helt rätt i att bilen känns helt annorlunda efter byte. Jag bytte själv min 4,25:1 diff till en 320 -84 diff med 3.46:1 på min touring. Fungerar 100%. Bilen känns inte slöare än innan men nu har man runt 2500 rpm vid 100km/h. Istället för över 3000rpm. Drar klart mindre soppa och nu har man helt plötsligt användning för 1:ans växel också! | |
| Tekniknissen: Låter ju helt osannolikt att den förändringen knappast skulle märkas.....!!?? | |
SpineKracker |
Testade att sätta in lite olika bakaxelutväxlingar i hjulomkretsomräkningstabellen, med utväxlingen 3,73 vilket jag misstänker jag har, skulle varvstoppet slå i runt 200. Jag har kört ca 225km/h med min, kan det vara så att hastighetsmätaren visar så mycket fel?? Självfallet har jag fyllt i rätt däcksdimension. Tack på förhand. |
| Det är ju bara 10 % i diff, självklart kan mätaren visa så pass mycket fel...är väl nästan standard på lite äldre bilar i alla fall.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.