AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.228

Byte topplocksbultar på M20

Sida 2 av 2
Idag har jag nog vart trött. Brukar inte försöka att ge tips om jag inte känner mig allert, men men ... Idag har jag skrivit helt FEL!!

Moment för THORX är som det står i mek-tipset. Där drar man hela momentprocessen med en gång på varje bult. För man lossar inte toppen helt.

När jag hade lyft toppen drog jag i följande ordning och moment:

1. 30 Nm på samtliga
2. 90 grader på samtliga
3. Ytterligare 90 grader på samtliga.

Sorry

//Christer
Gunnare, jag skall kolla om det finns med åtdragninsmoment i bultsatsen.

Det verkar ju inte vara några som hellst problem att byta bultarna själv. Kanske lite svårt att dra exakt rätt grader.

Motorn skall väl vara kall när bultarna byta & just det är mitt största problem nu.
Jag kommer att dra bultarna enl. mektipset. På bultsatsen jag köpte så står inget om åtdragningsmomenten.

Tack alla som gett givande svar.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ziore,

lycka till med 'operationen'.
Billiga hjälpmedel att få rätt gradtal vid åtdragningen finns här:
Länk
Länk

/// Gunnar E.
Bultarna bytta 80)
Kamaxeln såg ok ut, det jag kunde se av den. I två av bulthålen, ett i framkant av motorn & ett i bakkant var det ordentligt med olja vilket jag blåste ut med tryckluft. Oljeröret till kammen verkade sitta ordentligt. Då jag inte hade ordentliga verktyg till det så lät jag bli att kontrollera ifall det satt skit i hålen där oljan skall spruta ut.

Åtdragningsmomenten blev förmodligen inte de mest exakta, men överlag gick allt bra. Nästan allt.

Då allt var monterat & jag startade så gick bilen konstigt på tomgång. Den hade en svajande tomgång som fick bilen att gunga fram & tillbaka. Varvräknaren rörde sig dock inte, isf ytterst lite. Eventuellt har tomgången bara blibit för låg.
Detta fenomen uppkommer ibland när bilen står på tomgång.

Det enda som jag ändrat på i samband med bytet av bultarna var att jag tog bort en hel del skit ur uttaget i ventilkåpan som är till vevhusventilationen. Kan detta ha påverkat tomgången. Förutom problemet med tomgången så går motorn precis som den gjorde innan.

Tacksam för hjälp.
Lundqvisten
Tomgången kan du enkelt höja genom att öka ventilspelet något, till tex: 0,27. skall normalt stå 0,25 (KALL MOTOR)
Kolla så att ej slangen till vevhusventilationen har hoppat ur.
Du kan även med fördel byta Oljepåfyllningslockets gummipackning, samt oringen på oljemätstickan.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Rörde du något på insuget?
Kolla så att du inte glömt den lilla vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn. Det brukar man iofs. upptäcka rätt fort, det brukar vissla om motorn då.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Min motor går efter bytet av topplocksbultarna fortfarande lite oroligt på tomgång. Dock svajar den sällan på tomgång såsom den gjorde direkt efter bytet.

Jag har bytt ett par slangar, bla slangen till vevhusventilationen.
Dock går motorn fortfarande oroligt på tomgång ibland.

Någon som har tips på vad jag skall kontrollera?

Nästa sak jag skall prova är att spruta startgas runt alla slangar & vid spridarna. Det verkar på något sätt orimligt att tomgångsproblemet har något med bytet av topplocksbultarna annat än att vi kommit åt någon slang som spruckigt lite extra.
Jens Ek
Slangen till bränsletrycksregulatorn har jag bytt.

Lundqvisten
Packningarna till oljelocket/oljestickan ska jag kolla.
Pe
130
Peteess
520i -88
Skall byta bultarna på M20:n till nya Torx. Läste tråden flera gånger och blev tbeksam om arbetsordningen.

I Haynes står det att om man skall lossa toppen skall man lossa bultarna i omvänd åtdragningsordning ett kvarts varv i taget tills de är loss. Det låter ju bra för att gradvis minska spänningarna i locket.

Men om man skall byta en bult i taget - hur blir det då med spånningarna när alla utom en är dragna?

OM man lossar en bult i taget helt, byter ut den mot en Torx, skall man då dra den fullt (30NM+90gr+90gr) eller skall man dra den 30NM, byta resten av bultarna som också dras 30NM och sedan dra 90 gradarna i två omgångar locket runt?

Är det någon som sett en officiell BMW-bullentin om detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.