AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.229

Byte topplocksbultar på M20

Sida 1 av 2
Jag skall byta mina topplocksbultar på min M20 motor.
Nya bultar är köpta, även ny packning till ventilkåpan.
Är det något mer jag skall tänka på då jag monterar dem, mer än att jag skall dra dem i en viss ordning & med rätt moment/grader?
Lundqvisten
Utav vilken anledning ska du byta bultarna? Det är just vid själva åtdragningsmomentet av topplocksbultarna, som toppen mkt lätt spricker.

Vart har du köpt bultarna? Jag köpte själv Febi, när jag bytte sist, de sträckte dock ut sig och tappade trycket efter ett tag. Köp BMW original. samt anlita en kompetent mekaniker med en rätt kalibrerad momentnyckel. Annars kan det bli mkt dyrbart.
Bultarna skall bytas då det sitter bultar där nu som måste bytas då skallen på dem kan gå av. Bultarna jag köpt är Bmw orginal.

Momentnyckel har jag att tillgå, men om den är kalibrerad rätt, det vet inte jag. Kan jag kontrollera det på något sätt?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Finns en hel del nyttigt under "gör det själv" Länk

Mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Tack, mektipset såg jag sedan tidigare.

Vill bara höra efter om någon haft någon dålig erfarenhet efter att ha försökt byta bultarna, annars kommer de bytas väldigt snart av mig.
Ch
120
Chricke_83
320d Efficient Dynamics -10
Är det stor risk att skallarna går av på de gamla bultarna? Är det ett måste att byta till de med torxskalle?

//Christian
Risken att toppen spricker finns, men det är större risk att köra med gamla bultar så att säga.
Är det en risk för att toppen spricker även om jag drar med rätt moment/grader?
Ja, så fort man lossar/drar toppen så tar man en risk :-(. Den är oxå mycket värmekänslig. Även känslig för hög belastning innnan den är varm m.m.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bar för undvikande av missförstånd: M20-sexorna hade en period (1986-89) topplocksbultar som kunde vara för mycket härdade. Dessa bultar har sexkantskalle, och kan gå av strax under bultskallen alldeles av sig själva..... Tro mig, det blir en jäkla oreda när en härdad 19mm bultskalle ger sig iväg på utflykt bland vippor, fjädrar och roterande kamlober..... (Oftast är det bara att kasta hela topplocket - ALLT blir förstört, inklusive själva topplocket!)
BMW upptäckte problemet själva nån gång 1989, och bytte faktiskt ut topplocksbultarna på alla berörda bilar när dom kom in för service på auktoriserad verkstad (det finns massvis med servicebulletiner om detta). Oftast berättade man inte ens för ägaren att bultarna bytts.... Det senare utförandet på bultarna har Torx-skalle, och är av 'sträcktyp' dvs bulten är gjord så den sträcks ut någon mm vid åtdragningen. Dessa bultar får aldrig återmonteras efter att en gång ha lossats!

Proceduren för byte av bultar är tämligen ofarlig, eftersom man byter bultarna en och en, utan att lyfta toppen. (Har man en motor som gått ett antal mil kan det ju däremot vara ide att passa på och lyfta toppen för kontroll och inslipning av ventiler när man ändå är där, samt förstås byta kamrem och spännare).

Som sagt, har man topplocksbultar med sexkantskalle i sin M20-motor, är det en mycket klok åtgärd att byta bultar! Det gäller alltså 2,0- 0ch 2,5-literssexorna i E30 320i/325i, E28 520i och E34 520i och 525i av årsmodell 1986-89.

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Glömde:
- Att INTE byta topplocksbultar är en betydligt större risk än att göra det. Jag har bytt på några stycken, och på allihop hade åtminstone någon av bultarna sprickanvisningar... Dessutom har jag tagit vara på två motorer där en bultskalle gått av. Bägge dessa fick fabriksnya, kompletta topplock (som fortfarande säljs till subventionerat pris av BMW).

- Även Torx-topplocksbultar säljs till subventionerat pris av BMW (komplett sats kring 300 SEK)

- De nya bultarna är som sagt av sträcktyp, och åtdragningsmomentet är därför ganska okritiskt. Bultarna ska 'grund-dras' med ett ganska lågt moment, och sedan dras åt ett visst gradtal i ett par omgångar. Under denna åtdragning sträcks bulten ut, och ger automatiskt den rätta spänningen i förbandet.

- Glöm inte att dränera bulthålen i blocket innan monteringen av nya bultar! Är det olja i hålet kan blocket spricka av 'hydraultrycket' som uppstår när bulten börjar ta plats....
(Jag brukar använda 'långa Topz' som finns att köpa på apoteket).

Har man en hygglig momentnyckel, bra hylsor och mektipset från Autopower är det ganska lätt att byta bultarna själv. Var bara noggrann!

/// Gunnar E.
Tack så mycket gunnare

En fråga som poppade upp bara är hur länge Bmw bytte ut bultarna på garantin (antar att de inte gör det längre)?

En sak jag inte förstår varför Bmw inte gick ut offentligt med ett sådant fabrikationsfel. Det är precis som felet som är på vissa Saabmotorer nu, problemet har hamnat i rampljuset & därför kommet alla till kännedom & tvingat Saab att handla.

Bultar kostar 350kr, plus ventilkåpspackningn som kostar 150kr.
Totalt dryga 500-lappen. Alltsammans köpt på Bmw förra veckan.
Lundqvisten
Ziore: De nya toppbultarna av torxtyp, skall EJ dras med olika moment, utan de dras numera i ett enda moment, ej som det felaktigt framgår i div rep handböcker,mm. Där man bl.a kan läsa att bultarna skall dras i olika moment, vartefter att motor håller en viss temperatur. (Helt fel)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min motor har de gamla sexkant-bultarna. Toppen har heller aldrig varit lyft på motorn och 30 000 mil har avverkats.
En BMW-mek med erkänt höga skills har också sagt till mig att det problemet är överdrivet. Frågan är egentligen hur många motorer som rasat just p g a bultarna.

Så jag kommer definitivt att köra vidare. Jag kommer även att vara storsint och erkänna att jag hade fel om det rasar p g a bultarna. ;)
Det som står i "mektipset" stämmer väl. Alla bultarna skall dras lika hårt, i totalt i tre omgångar.

Detta står i mektipset: "Med hjälp av momentnyckeln dras sedan bulten till 30 Nm. Sen drar du 2 ggr 90 grader, här behövs krafthandtaget och gradskivan."

Visst är det så bultarna skall dras?
Frågan som jag ställer mig är om en bult skall dras helt & hållet eller om jag skall dra alla bultar först 30Nm för att sedan dra alla 90grader & till sist dra dem 90 grader igen?
Ziore:
1. 30 Nm på samtliga
2. 30 grader på samtliga
3. Ytterligare 30 grader på samtliga.
Lundqvisten
Ziore: Jag hade ej gett mig på att byta bultarna själv, utan rätt kompetens, hade de haft dolda brister, så hade de nog redan gått av, lyssna på Stavros, han har ej bytt sina trots 30.000mil.
Ziore:
Jag har missade en sak i mitt senaste inlägg!! När man, som du, bara skall byta bultar gör man ju detta en bult i taget. DÅ drar man hela momentprocessen med en gång på varje bult.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
I mektipset står faktiskt 30nm + 90 gr. + 90 gr. När ändrades detta och är det någon som kan bekräfta att BMW själva gått ut med det?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Lundqvisten
Det är just detta med all felaktig info, som gör att man nog bör överlämna arbetet i säkra händer. Annars är det nog bättre att låta bli.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Lundqvisten,

vad är det som skulle vara så farligt med att byta bultarna själv? Om jag inte tar fel finns en åtdragningsinstruktion med i bultsatsen, det har det i alla fall gjort när jag köpt bultar.

Och jag kan försäkra att sexkantbultarna är en 'tickande bomb' -jag har som sagt tagit reda på resterna av två topplock som totalrasat pga lossnade bultskallar - den ena hade gått 11.000 mil, den andra över 20.000. Risken för bulthaveri ökar med tiden, eftersom bultarna får stryk varje gång motorn blir varm (aluminiumtoppen har större värmeutvidgning än stålbultarna, så spänningen i förbandet ökar med temperaturen - eftersom bultarna är 'överhärdade' drabbas dom så småningom av utmattningsbrott).

Ziore,
det korrekta är att dra varje bult 'färdigt' separat, när man byter dom en och en. Om det är minsta tveksamhet om åtdragningsförfarandet föreslår jag att du frågar på BMW, får du mot förmodan inte svar lovar jag att hjälpa dig att få fram korrekta, aktuella uppgifter.

F.ö. bytte BMW bultar på de bilar som lämnades in på service på auktoriserad verkstad - man höll på i några år, såde bilar som har sexkantsbultar kvar är antingen 'utanför riskgruppen'(=för gamla) eller har inte varit inne på service hos aukt. BMW-verkstad. BMW satte som villkor att bilen bara var servad hos dom, för att man skulle byta bultarna kostnadsfritt (fråga mig inte hur jag vet det....)

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.