|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Styrningen på min bil har börjat uppföra sig lite lustigt på det senaste. När jag vrider på ratten så går den väldigt trögt och lite hackigt. Nån som har nån arning vad det kan vara? Jag hör inga oljud från t.ex servopumpen MVH Andreas BMW 740ia -95 Tv/navi | |
|
Börja med att kolla nivån i behållaren för servovätskan. Är den korrekt skulle jag kolla och vid minsta tvekan byta drivremmen till pumpen. Hjälper inte det skulle jag byta vätskan och allra sist byta pumpen. Min går också lite hackigt när den är kall men med ny rem, och remspännarrulle samt vätska blev det iaf bättre, räknar dock med att behöva byta pupen snart. Kan ju vara något med Servotronic om du har det men jag tvivlar på att den ger dessa symptom, själv har jag inga felkoder från den iaf. Mvh Björn |
|
|
Hejsan! Tack för tippsen Balmgren :) Jag kollade nivån i behållaren idag och den var nästan i botten faktiskt plus att det ser ut att ha svettats ut lite olja ur behållaren. Slangarna som går ifrån behållaren var lite oljiga samt behållaren. Jag fyllde på så mycket olja som det skall vara i behållaren men det blev inte bättre... så jag får väl ta å kolla drivremmen. Mvh Andreas |
|
| Har ingen aning om hur det ser ut, men det kanske t.o.m. kommer lite olja på remmen om den är i närheten? När det läcker alltså.. | |
|
Min servotronic tycks ha börjat tröga lite, men det verkar bara vara problem när det är riktigt varmt. Det "Hackar" inte, utan styrningen är bara inte så lätt som den ska vara i låg fart och vid stillastående. Nivån i behållaren är OK, men ska fylla på lite till. Servooljan såg OK ut och luktade inte bränt eller så. Hjälper rembyte? Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Kan tillägga att jag inte har några missljud/"råmande" från servon. Nu i morse, när bilen fått svalna lite under natten, fungerade servotronicen utmärkt igen. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
En sak till: Servobehållaren har "svettats" ganska mycket. Kanske skulle man byta behållaren och de anslutande slangarna? Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
inte bara vi som svettas nu i hettan, min är oxå svettig på samam ställen och det kan vara så enkelt som en oring till locket eller en slangklämma som är defekt, behållaren gissar jag inte på. åtgärd snarast.. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Jag skulle börja med att byta oljan + göra som Johan säger. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för tipsen! Bilen ska in på service idag, ska be dem kolla tätheten och eventuellt fylla på olja. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
en tanke! om där är så lite olja som du säger så kanske systemet behöver luftas? stå stilla med motorn igång och vrid ratten till ändlägena höger resp. vänster och håll kvar där..detta görs för att ventilera i systemet skall öppna helt och låta luften stiga upp i behållaren och försvinna..jag brukar köra en 10 gånger (5 åt varje håll) du kan behöva upprepa detta ett par gånger innan det blir helt bra! MVH Johan K |
|
|
Så kom hackandet idag, för första gången :( Läge att byta remmen kanske, trots allt. Hackandet kändes lite som en rem som kuggar över... Mycket bisarr känsla :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
MION |
Jag hade samma problem med hackande styrning. Det visade sig vara knuten mellan rattstång och styrväxel. den är lite svåråtkomlig, men underifrån så kan man smörja knuten med någon penetrerande olja. Mvh Mika........ |
|
Min rem är bytt (insåg att det är en av fläktremmarna som även driver servopumpen). Mika, Hade du samma problem med trög styrning också? Min Servotronic funkar perfekt så länge bilen inte är driftsvarm. Känns spontant som kallödningar i någon styrenhet eller glappkontakt... Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Inga felkoder har jag heller :( Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.