AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
485

Däck + kval i formel 1?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
I natt var det ju fösta kvalet. Skomakaren blev 18e mycket pga vädret.
Så nu undrar jag hur de nya reglerna fungerar...

Vissa förare körde ju på våtdäck inatt och fick kanontider andra på torrdäck och fick inte så bra tider. MÅSTE de som körde bra använda våtdäcken i tävlingen och vice-versa?

Man får ju bara använda en uppsättning däck under hela helgen och bara byta om man får punktering tex.

Så hur fungerar det?
Och är det ngn som vet om man bara får byta det däck som punkteras eller alla fyra? Om det blir alla fyra kan jag ju tänka mig punkteringar md "flit"...

*BAWORAK*
De är lite småkomplext faktiskt.

De får lov att prova olika uppsättningar under träningarna och MÅSTE ha valt de däcket de skall köra med resten av race weekenden innan kval1. Om väderomständigheterna inte är opålitliga med regn osv, då får de skjuta upp valet tills innan kval2.

Vill du upplysa digsjälv så är denna sidan grymt bra Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jo jag har läst där. Men tack iaf. Grejjen är ju att för att det ska fungera måste BÅDA trännarna på fredagen varit blöta, och vad jag förstod var det ju tort på fredagen...

men då gäller det alltså att de däck de använder i kväll är de de måste använda i morgon OAVSETT väder eller? Om de alltså väljer regndäck före kval två och det helt sonika blir tort iaf måste de köra på regndäcken eller hur?

*BAWORAK*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om kvalet är en "wet session" så kan man få byta till dry-därck till racet. Då gäller de däck som man nominerade efter fredagensträningen. Det är så jag tolkar reglerna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.