AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.064

dörrarna fryser

Au
12
Autopilot
523im Touring -99
hej...har ett problem som dyker upp vid ojämna mellanrum när celsius kryper ner mot-5. Dörrarn fryser på min e39. När jag försöker stänga dem så studsar de bara tillbaka.. Problemet löses genom att värma upp bilen och efter 10 minuter funderar allt som det ska igen. Är detta ett vanligt problem? Finns det ngt jag kan göra?

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

olja in låsen på dörrarna? borde funka så att dom inte fastnar. det har säkert kommit dit fukt som gör att dom fryser fast när det blir kallt
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jag har samma problem och det är inte låsen som strular, utan mekanismen för lås-"fläppen" i dörren. Enda sättet att bli av med detta verkar vara att ta bort klädseln på dörren för att komma in och smörja på alla tänkbara ställen.

Men sommarn är ju snart tillbax =)

6a - för det är du värd
samma sak har hänt ett par gånger på min e30...är inte dörrarna i sig som Appelqvist säger, utan nånting i låskistan som fryser, exakt vad vet jag inte men såfort det får tina lite så släpper det!

precis som Appelqvist säger så tror jag också att den enda lösningen är att montera ner hela kistan och fetta in den så att inte vattnet får fäste så att säga

MVH
Johan K
Ro
53
Rosberg
528i-99
Jag har precis samma problem, precis som om "haspen" inte håller dörren.
/Jonas
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Hej ville bara säga att mina dörrar började frysa sedan jag hade fettat in låsen "mekanismen" man ska nog bara ha siliconfett Lr nått som inte fryser iaf,, inte vanligt smörjfett iaf, d har jag iaf lärt mig..
Jag sprutade in motorolja med en spruta (medicinsk). Det har fungerat klockrent. Man kommer in i alla sringor och glipor med den utan att plocka ner dörren i atomer. Den var mindre än det röda plaströret på 5-56:an.
Den andra sidan bytte jag låskista när min dörr vart i baklås, den lät jag ligga övernatten i oljebad.
lo
20
lone_wolf
525 Touring -97
Delar med mig ett tips (och bumpar en gammal tråd):

Efter biltvätt så blev det svinkallt -25 med resultatet att bägge framdörrar var i baklås. Centrallåset funkar (låskappen åker up/ned). Förardårrens nyckellås funkar, men lika fan så var dörrarna låsta.

Lösningen var att ta en kupevärmare och rikta den ca 10 cm under låset på utsidan av bilen. Lät den stå på ca 2 timmar (med minus 25 ute...). Efter det gick dörren upp!

ha
12
hablam
BMW 520i - 92
vet inte om du har bilen inne men jag hade min bil inne i typ 3-4 dygn å sen smörjade jag lite samtidigt som jag pillade med låsen. efter de funkade dom klockrent igen! de kan hjälpa väldigt mycke när dom får stå inne länge för då försvinner ju en del vatten som fastnat och så vidare:)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Uppar denna då den vita skiten snart är här igen.

Tänkte förebygga denna åkomma på dörrarna och funderar på hur jag ska göra. Ta bort insidan av dörren och spruta in motorolja på låskistan alternative ta ur hela låskistan - hittar ingen guide på hur man tar bort den?
Något annat man kan smörja upp kistan med för att avvisa fukt och smörjade egenskap?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Motorolja räcker bra för att den vita härligheten inte ska förfrysa låset. ;-)
Bara du inte tror att 5-56 och liknande är smörjmedel så ordnar det sig. Det bara löser upp oljan och gör saken värre.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.