AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.926

Ny sorts torkarblad!

Sida 2 av 3
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
är det en sån här?

Länk

/A
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
japp det är sådana bara att dom var mycket tjockare dom vi hade på hyrbilen.
215kr är ju billigt anser jag.hittar jag sådana så köps det direkt.

MvH Bmw 4-ever
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
priserna är som sagt 200-300 kr. och det är lite dyrare än andra torkare på OK! Men markant billigare än originalblad.

Mvh, Steaman

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det är nu som forumet skulle haft en mainchat... ;-)

Diesel-räsern
/Rickard
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Dessa nya torkare är säkert bättre, men var inne på Preem och såg de hade Bosch torkare priset?

Jo 640 kr, rena rånet..
Fördelen med konventionella torkare är ju att man kan byta bara gummibladet om det t.ex frusit fast och skadat själva skrapytan.
Kostar en bråkdel jämfört med komplett torkare, 2-3 byte är OK innan man bör byta även övriga mekanismen i torkarna. Många har glömt bort denna möjlighet, lösa gummi finns t.ex till E39 för runt 90:- om jag minns rätt.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
jag skulle byta till dom där torkarna eftersom dom torkar betydligt bättre än konventionella!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Passar dess blad till alla bilmodeller? Var inne på Ok och hittade dessa blad men det stod inget om att de skulle passa E39 bara nya 5-serien. Nån som vet?

Vh/Kermit.
Funderar på hur de skulle torka bättre, de har iaf marknadförts som tystare pga lägre profil/mindre vindbrus och mindre "glapp" vid vändningen. Som med så mycket annat, det är för och nackdelar med det mesta...

FP
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
De borde passa på E39 eftersom de passar på E46. Jag gick efter längden då det saknades tabeller över vilket blad som passar på respektive bil!
F.ö. är ju torkare förbrukningsvara så jag förstår inte varför du, Folke, behöver fundera så mycket, det är bara och prova!

Mvh, Steaman

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
steaman: Då får jag köpa efter längden istället. Förresten har du märkt några nackdelar jämfört med traditionella blad? (de har några stycken om man pratar vinterhalvåret om inte annat)

Håller med om att det inte är så mycket att fundera över, bättre att prova:) Blir man nöjd så är det kul i annat fall så får man köpa andra torkarblad nästa gång.

Vh/Kermit
Jag har faktiskt kollat en gång jag såg dom första gången, det fanns inte till E39 då isf. Annars är det väl kanske priset jämfört med byte av gummiblad som jag skrev, just för att det mest är gummit som förbrukas först, inte hela torkaren.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Hpller med dig folke, det finns både för och nackdelar men efter att jag har använt mig av dem på en hyrbil så var dom kanon! Sen får man se efter en tids ägande av dessa torkare, kanske blir dom mycket sämre!?

MvH Bmw 4-ever
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Körde nyligen nya 535d sthlm-huduksvall (30 mil) med relativt torr väg men ändå massor av saltslask som hela tiden stänkte upp. De nya torkarbladen hade stora problem med detta. Fick aldrig rutan ren hur mycket jag än spolade. Dessutom väsnas de....

"Vanliga" torkarblad är bättre under vissa förhållanden.

MVH

//Mikee
Helga
Nya femman har utrustats med den nya generationens torkarblad. De är gjutna i en enda enhet i gummi, vilket ger dem en mycket låg profil samt följsamhet mot rutan. Den ingjutna metallen hjälper till att göra bladet stabilt och gör även att det ligger an mot rutan även när denna svänger av i hörnen. Även utseendemässigt är dessa torkarblad helrätt för bilen, men det finns nackdelar. Ljudkomforten är stundtals dålig. Då rutan inte är helt indränkt av vatten börjar det gnissla och knirka tydligt. Detta problem blir inte bättre av sjunkande temperatur heller, snarare tvärt om. Men tyvärr finns det fler problem med de nya torkarbladen. Det kanske största problemet är att de är mycket svåra att rengöra från is och snö. Hur konstigt det än låter så sätter sig isen mycket bra i gummit och torkarbladets form gör det svårt att få bort isen. Emellertid är funktionen hos de av-isade och knirkande torkarbladet förstklassig, rutan blir mycket ren och den högra torkararmens dynamiska led gör att den torkade delen av rutan blir kanonstor.

Vad skall man tro??

//Helga
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Tror nog ungefär det du skriver Helga... De är suveräna under vanliga förhållanden men har problem i de vinterförhållanden som råder på våra saltslaskiga vintervägar.

Undrar om dom finns eluppvärmda? Borde lösa en del annat än när det som stänker upp på rutan är mer sörja än vatten...

//MikEe
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Undrar om sliten ruta påverkar dessa torkarblad!?

MvH Bmw 4-ever
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Bladen har åtminståne funnits sedan -02 då morsan köpte en polo med dessa blad från bosh standardmonterade. Samma blad sitter idag kvar på bilen och fungerar förvånansvärt bra! Nu är det dock dax att byta dem men inte förens nu (3år), vilket är betydligt bättre livslängd än vanliga bosh twin mm. Dock har hon inte kört mer än ca 2500mil och rutan var ju givetvis ny 02 den med, vilket gör mycket för torkarbladen.

Jag har försökt hitta dessa till E39 men varken bosh eller valeo har dem i sina listor. Bosh kräver en speciell torkararm men inte Valeo, så det vore kul om nån provat med valeobladen på en e39, som egentligen ska sitta på en annan bil. Det borde gå om man hittar dem i rätt längd. Ska ju tydligen ingå några multiadaptrar som funkar på allt :)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
En av jobbets bilar (passat) har sådana torkare och värre skit har jag aldrig varit med om. Särskilt på vintern. Torkar aldrig riktigt rent, lämnar mycket ränder och blir tvärtemot vad det står om dessa torkare, MYCKET sladdriga i höga farter. Det har ju inget stöd som koventionella torkare har. De far o flyger över rutan... Sliter även mycket på rutan.

Men det kan ju ha att göra med bilmodellen vad vet jag.

*BAWORAK*
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hej!

Dessa torkarblad utan ramar. Passar det på en E46? Är man tvungen att byta ut hela torkararmen för att det ska passa? Vilket märke rekommederar ni?

"BMW M3 V8, finns det bättre?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.