AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.228

Xenonkonvertering, vad behövs?

Hej.
Jag har länge funderat på att bygga ihop en egen xenonkonvertering.

Jag undrar vilka delar som behövs, kan jag ta vilken drivenhet, "ballast" som helst typ från en E39? Vad jag har förstått så kopplar man bara in drivenheten på lampans vanliga 12 V kablar och sedan fortsätter från drivenheten med en xenonlampa då. Lite pyssel blir det ju alltid, största frågetecknet är vilken xenonlampa som passar motsvarande H4-fattning? Eller den som passar med minst modifiering.

Mvh/ Rickard

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
I en f.d.H4-strålkastare kan du inte sätta in en "vanlig" xenonlampa, då får du helljus hela tiden.
Du tänker kanske på bi-xenon som har en mekanisk skärm som flyttas när man växlar hel/halvlju? Det är nog mera knep och få en sån på plats i en gammal strålkastare.
Annars är det i proncip drivenhet och HID-lampa som behövs.
På bilar med H3, H7 och liknande enkeltrådslampor finns "ersättare" av HID (xenon) typ, men det är extremt noga med montering, centrering osv så att ljusbilden blir rätt.
Det är inte att rekommendera att laborera med detta på halvljusstrålkastare om man inte har bra koll och testutrustning.
Stor risk för bländning, sura konstaplar osv.
Behöver väl inte nämnas att det är otillåtet att modifiera ljusanordningar annat än med original och att det kan bli problem med Sbp osv

FP
Hej.
Jag hade tänkt att bara ha hid som halvljus nu (kanske som helljus också i den andra lyktan) jag har ju H4 i mina halvljuslampor men använder bara dem till halvljus. Varför kommer jag att få helljusbild hela tiden, är det reflektorn som är gjord för det eller?

...........

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ett gott samvete eftersom bilen blir olaglig att köra med.....
Får jag helljusbild så kommer jag naturligtvis inte att använda det, går det inte att undgå så får man väl köpa ett färdigt kitt med skärm på xenonlampan, eller finns dessa lampor att köpa löst?

...........

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
De här grabbarna har gjort det på en E32: Länk Kanske kan vara till någon ledning eller iaf inspiration?

Mvh Björn
Såg nu att jag har ju inbyggt i reflektorn en skärm färdigt, då borde det inte blända.
Om du har H4 så har du inte en extra skärm, då skulle det sitta en enkeltrådslampa. Du kanske ser en liten skärm eller huv framför lampan, den är tänkt att förhindra strickstrålar osv, har inget med halvljusets skärm att göra. Det finns (fanns) även HID med halvljusavskärmning, men även reflektorn och skärmens placering/form är viktig, ljuset skall förutom att bli korrekt format och bländfritt även vara asymmetriskt och lysa ut på högerkanten.
Åter igen: Det är ytterst viktigt att en intensiv lampa som HID monteras och justeras korrekt, annars är bländningsrisken stor. Man ser inte sällan felriktade och konstiga ljusbilder på en del bilar så du är nog inte ensam i dina funderingar.
Det enda riktiga är en komplett insats som från början är byggd för HID/xenon. På BMW är dessa av elipsoidtyp (lins eller s.k. projektorlampa), bara ett fåtal bilar, Volvo bl.a kör med konventionell reflektor, men de har klarglas där ljusetbilden formas i reflektorn samt bi-xenon.

FP
Eriksson
Kolla med Johannes på xenonljus.nu! Han å de andra kan säkert hjälpa dig. Ganska humana priser dessutom.

Länk (www.xenonljus.nu)
Länk Har bra priser också, har deras system i dimljusen och det funkar hur bra som helst.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.